Vliegvissen s'avonds Duitsland vanuit Limburg

Started by wh82, June 14, 2015, 15:34:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

wh82

Hoi allemaal,

Gisteren ben ik na een jaar of 15-16 weer begonnen met vliegvissen (Spullen gekocht en gevist alsof ik nooit gestopt was, heerlijk).
Nu werk ik met enige regelmaat in Zuid Limburg en slaap daar dan een nachtje. Het leek me leuk om eens een keer vroeg te stoppen (uur of 4/5) en dan een tripje naar Duitsland te doen.

"Vroeger" heb ik redelijk vaak in Frankrijk gevliegvist wanneer ik met mijn ouders op vakantie was en ook wel leuk gevangen. Meer barbeel en kopvoorn dan forel overigens. In de Gardon, in de Albarine, ook wel in de Tarn, wat riviertjes in de Auvergne. In Duitsland heb ik echter nog nooit gevist.

Daarom een paar vragen:
1. Waar: wat is enigzins aan te rijden (niet meer dan anderhalf uur) vanaf Heerlen waar je op Forel e.d. kan vissen? Als het even kan vanaf de kant of in niet TE diep water, waadpak moet ik nog aanschaffen.
2. Hoe zit het met vergunningen? Ik heb geen zin om voor een uurtje vissen 4000 euro af te rekenen zoals ik net las in het topic over boetes. Waar kun je die bestellen? Of los kopen? En als je die moet bestellen is er wachttijd?
3. Hoe zit het met catch&release? Ik vind forel best lekker maar ik zet ze liever terug. Ik las iets als "elke vis die je vangt moet je doden" klopt dat?

Alvast bedankt!


BV

Welkom,
Stel je effe voor in het  welkomstopic, en dan vertellen we je hier dat je in Duitsland op de rviertjes niks moet houden.
Als je niet echt wil waden is de Rur in Monshau te doen, het stuk stroom op en stroom afwaarts van de stad zelf.
Eerst een Duitste staatsvergunnening halen : https://www.rlp-buergerservice.de/rheinland-pfalz/lebenslage.xhtml?sKey=brd-rpn-00020003&dienstId=616

en dan in Monschau bij Bakkerij Oebel een dagkaartje van 15€..

wh82

Hoi BV,

Ga ik doen!

Thanks voor de informatie!

pepertje

zou dan gewoon voor de Sure gaan bij Bollendorf.
kun je vergunning krijgen voor langere tijd en een stuk voordeliger
vliegvissen is mooi en leuk iedereen doet het op zijn manier.
vissen is leuk maar moet geen verplichting worden ;)

BV

Hey Youri,

Qua prijs en mooie omgeving heb je zeker gelijk, alleen is Bollendorf  2u rijden , en Monschau 1hr , en als je 's avonds na het werk wil is de tijd wat beperkter (veronderstel ik toch)

Ciniq

Je kan ook in Mechelen of Wijlre een dagkaartje pakken voor de geul (10eu).
Dan hoef je limburg niet eens uit.

wh82

@Ciniq, als ik t goed begrijp mag ik dan alleen met een verenigingslid mee? En moet ik een VBC Vispas hebben?

Ciniq

In Wijlre hoeft er geen lid me. In mechelen hebben ze dat liever wel (zeker de eerste keer), maar ik geloof dat je later ook wel alleen kan gaan. Vraag het voor de zekerheid even na.
We kunnen wel wat afspreken in dat geval, ik ben bij beide verenigingen lid en een avondje vissen is altijd ok.

De VBC pas krijg je zo ver ik weet te leen als gastvisser (althans, zo gaat het in Wijlre). Ook dat kan je even navragen bij mechelen.