M&C

Started by Beertje, January 23, 2014, 11:09:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

Nieuwe poging om een fatsoenlijke M&C te maken.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Rossie69


eendagsvlieg

Lijkt me meer dan goed gelukt Beertje,

::goodjob::

Eendagsvlieg

FSCHAMP

Deze is stukken beter dan de vorige.  ::goodjob::
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Jan Damman

Ziet er goed uit Jan. ::duim::
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Heintje Davids

Ziet er stukken beter uit dan de vorige Jan. Vroeg me nog wel af wat voor hackle je gebruikt hebt. Lijkt zo op het oog meer op een hanen- dan op een hennenhackle.

Beertje

#7
@Heintje Davids, klopt, ik had niet een echt donkerbruine hackle wel een licht bruine. Vond ik niet zo mooi. Alhoewel; in het patroon wat ik gevolgd heb,werd er een hanen hackle gebruikt.Dus de meningen verschillen nogal.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

dartmayor

De eerste ribbing bij het staartje kan nog wel iets beter.

Verder ziet de vlieg er wel goed uit.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Beertje

Dartmayor@ helemaal mee eens, ik had het ook al gezien. ;D. dank je voor je commentaar.

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

FSCHAMP

@beertje : doe de volgende keer wat bindlak of superglue op de ribbing en leg dan de ribbing, dan verschuift deze niet. Als ik de foto goed bekijk is de ribbing bij de eerste wikkeling weggegleden, met bindlak of superglue op de ribbing heb je dit niet.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Beertje

Die tip kende ik nog niet....Bedankt.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Heintje Davids

Quote from: Beertje on January 23, 2014, 15:28:21
@Heintje Davids, klopt, ik had niet een echt donkerbruine hackle wel een licht bruine. Vond ik niet zo mooi. Alhoewel; in het patroon wat ik gevolgd heb,werd er een hanen hackle gebruikt.Dus de meningen verschillen nogal.
Het staat jou en ieder ander natuurlijk vrij om welk materiaal dan ook te gebruiken, maar de originele Mallard and Claret wordt volgens mij gebonden met een zwarte of donkerbruine hennenhackle. Bij vrijwel geen enkele natte vlieg worden hanenveren gebruikt als hackle, stomweg omdat de fibers te stug zijn en dus moeilijker door de waterspiegel zakken. Is dus niet voor de flauwekul dat bij droge vliegen vrijwel uitsluitend hanenhackles gebruikt worden terwijl men voor natte vliegen vrijwel uitsluitend hennenhackles gebruikt. Hennenhackles zijn wat zachter en nemen sneller water op en bewegen onder water beter. Die ouwe Britten waren nog zo achterlijk niet en wisten vrij goed wat ze deden.

Troutbuster

Jan!!!!

Een hele mooie M&C !! ::goodjob::

Haan/Hen.....

Marco, op veel natte vliegen worden Cock hackles gebruikt hoor!!

Ik ben het roerend met je eens dat een Hennen hackle betere actie geeft, laat dat duidelijk zijn, maar....

Kijk de filmpjes van Davie McPhail maar eens

Hij gebruikt op Bumbles, Snatchers, Loch style en Irish wets, heel vaak cock hackles

Wellicht de hanen hackles van India skinnetjes want die zijn net ff te slap voor een goede droge vlieg, en dus prima geschikt voor natte vliegen

Genetic Cock hackles, tsja die zijn echt alleen voor droge patronen, de fibers zijn zo stijf dat je er eigenlijk verder niets mee kunt

Spiders, alleen maar soft hackles oftewel Hen!

Nog ff Jan, wat is de kleur van de dubbing bij jou M&C ??

Moet wel Claret zijn natuurlijk anders slaat de term Claret nergens op!

Wel een stuk mooier met bronze Mallard vind je niet??

Goed bezig makker!! ::goodjob::

Gr

Jan
"Petri Heil"


Beertje

Ja Jan, Het is een india cock nek Hackle. Verrek, jij ziet ook alles. De dubbing is i.id geen clarret maar Bruin. Soms moet je wel eens een beetje smokkelen hé bij gebrek aan beter. ;D ;D
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Troutbuster

Nou álles Jan!!??

Feit is dat je een mooie M&C gecreeërd hebt!!

Nu alleen nog claret dubbing en als je daarnaast een mooie bruine hennen skin op de kop kan tikken komt het echt helemaal in orde!! (hoewel, een slappe hanen hackle doet het ook prima!)

Wat blijft is dat je erg goed bezig bent!!

Punt!!

Gr en succes

Jan
"Petri Heil"


Beertje

Dankje Jan voor de opbouwende kritiek. In Apeldoorn  bij jou , heb ik binden gezien zoal ik het bij de club nog niet vaak heb mee gemaakt.In ieder geval heb ik inspiratie en kennis op gedaan. Ook de andere binders op dit forum zoals Bram en Ron (zonder anderen tekort te willen doen) met hun foto's hebben mij geinspireerd om wat meer te gaan binden en de vlieg in de groep te gooien om zo wat  commentaar te krijgen op mijn binden. kritiek prima,als het maar opbouwend is en ik er iets van leer.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Troutbuster

 ::blozen:: ::blozen:: ::blozen:: ::blozen::

gr

Jan
"Petri Heil"