Bruine forel in Noorwegen

Started by JEVDE, June 08, 2017, 11:40:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JEVDE

Na vele jaren vlagzalm zou ik graag een keer gericht op bruine forel vissen in Noorwegen (op een rivier). Heeft er iemand ervaring met het vissen specifiek op bruine forel op rivieren? Wat is naar jouw mening de beste rivier om op bruine forel te vissen in Noorwegen?
De voorkeur zou uitgaan naar een plek niet in het noordelijkste deel van Noorwegen, i.v.m. reistijd maar ook omdat ik graag vis in mooie, groene natuur en minder graag in de vlakke, meer lege natuur van het noorden.

Alle tips worden dankbaar in ontvangst genomen! :-)

jevde

Scaramouche

Ik heb aan de Glomma met een local gepraat over het vangen van bruine forel. zijn tip was, vis in de diepe schemer op de stroomnaden met grote (15cm) streamers. Anders blijf je vlagzalm vangen  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Hans-oet-remunj

vuist regel

sinds de ijstijd is vlagzalm scandinavie aan het herbevolken vanuit het oosten. Op de meeste plekken is vlagzalm de grote waterscheiding in scandinavie nog niet over (paar uitzonderingen).

zoek dus naar water ten westen van die waterscheiding, waar geen zalm zit, geen verzuring is en geen WKC's zijn.

Of zoek de meertjes op :)



henkverhaar

#3
Veel meren die onderdeel uitmaken van stromende systemen herbergen grote beekforel (zeg maar type 'ferox'); die trekken dan in het najaar de stroomopwaarts gelegen rivieren op om daar te paaien - je kunt er dan 'gericht' op vissen. de rest van het jaar vind je in dat soort rivieren veelal vlagzalm en kleine beekforel (broed). Wel kun je dan op de meren gericht op die grote forel vissen - maar niet (of vrijwel niet) met de vlieg - dan moet je diep-trollen... Zoals Hans al roept, in het westen vind je nog geen vlagzalm, en dus meer/'betere' forelrivieren. De Hemsila (en de rivieren daar in de buurt) zou een uitstekende forelrivier moeten zijn (mijn eigen bescheiden ervaring kan dit helaas niet staven :-( ). Ook een rivier als de Etna, en wateren in de grote parken (Jotunheimen, Dovrefjell, Rondane) zouden forel moeten bevatten.

Overigens is de omgeving van Hemsedal, hoewel druk (ons eigenlijk te druk), landschappelijk bijzonder fraai.

Hans-oet-remunj

#4
Hunderfossen:  met 2 handige zalmhengel op meter-forel vissen (Wel de timing goed checken.)

https://www.youtube.com/watch?v=PGFJZDvSft0



"Den største hunderørret og ørret tatt på stang i Norge er 15,3kg tatt utenfor Fossum Gård på Nes av Robert Torp i 1981. I 1905 skal det ved Hunderfossen ha blitt tatt en storørret som veide over 23 kg på vekten til daværende Hunder stasjon, men dette lar seg ikke dokumentere i dag. "


Hidde

Hemsila is goed maar redelijk duur, vis word ook uitgezet daar.
Mooie rivier wel met een aantal fly only zones.
Ik stond op een camping in hemsedal aan de rivier. Viste toen met bibio's

markpiet

Ik heb in de buurt van Fagernes (dat is een plaats in de gemeente Nord-Aurdal in de provincie Oppland in de streek Valdres) Prima forel gevangen.
Er is daar geen vlagzalm te bekennen. De vergunning bevat meer water dan je in een week kunt bevissen en bestaat uit rivieren, zoetwaterfjorden en bergmeren. 
groeten van Mark
><((((0>