cevennes en ceze

Started by henk.drea.lier@planet.nl, May 12, 2013, 19:55:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

henk.drea.lier@planet.nl

Iemand ervaring met vliegvissen in de ceze (onder de ardeche) of omgeving ? Wellicht een viswinkeltje in die contrijen?

JEVDE

Mijn reactie komt een jaartje of 3 te laat :-) maar misschien heeft iemand er nog iets aan die nu op zoek is naar info over de ceze. Ik heb een paar jaar geleden gevist op de ceze, in de buurt van goudargues. Stond op een air naturelle camping direct aan de rivier. Water was superhelder, zo zeer zelfs dat het soms lastig was om in te schatten hoe diep het was. Enorme hoeveelheid grote kopvoorns die de droge vlieg met plezier namen. Zou graag een keer terug gaan. 

jo flyfishing

haha, je had mijn aandacht, maar er is een lettertje verkeerd.
Binnenkort hoop ik wat visjes te vangen op de Cère.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

JEVDE

Haha, sorry, Cere is mij onbekend. Maar ik zie nu al uit naar een eventueel verslag! Zojuist flink op internet en google maps gezocht... blijf twijfelen tussen Yonne (kleine kans op kleine forel vermoed ik) of de Loire (grotere kans op grotere kopvoorn vermoed ik).

Beertje

Wij hebben een paar jaar geleden op camping"le vallee verte" bij la Rocque-sur-Cece gestaan. de cece is i.d.d. een mooi riviertje met een leuke bestand aan kopvoorn, Sneep en ook forel. Maar vergeet ook niet de bevers die daar huizen en de bijeneters die daar nestelen. kortom,... een bezoek is ruimschoots de moeite waard.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

vdKaa

Vorig jaar zijn wij op vakantie in La Roque sur ceze (camping La Vallee Verte) geweest. Ik heb daar diverse malen in de Ceze gevist. Omdat ik toen net begonnen was met vliegvissen heb ik daar alleen maar voor de camping met #4/5 hengel, een WF4F lijn en droge vliegen staan werpen. De Ceze was in de omgeving van La Roque sur Ceze zeer goed bevisbaar. Sommige stukken stroomt het snel, grote stukken matig en er zijn regelmatig diepe poelen. Ik heb zelf alleen maar (kop)voorntjes gevangen. Forel heb ik niet gevangen en ook niet gezien. Als er forel zit dan weet ik zeker dat ik ze niet heb gevangen omdat ik soms behoorlijk heb staan klunsen :-[. Waarschijnlijk zitten ze vooral bij de Cascades. Dat zijn kleine watervalletjes met stroomversnellingen. Vanaf een hoog punt over de rivier uitkijkende zag je soms wel enorme vissen rondzwemmen!!
De vergunning voor de Ceze heb ik via internet geregeld. Er was in die regio niet echt een makkelijk bereikbaar verkooppunt in de buurt. Dat is overigens voor (vlieg)vissen in Frankrijk mijn tip; regel je vergunning via internet. Dat gaat eenvoudig, scheelt veel tijd en rondrijden. Die tijd kan je beter in de rivier staan! :)

Ik hoop dat je wat aan deze summiere informatie hebt, ik kon vorig jaar weinig over vliegvissen in de Ceze vinden. Tight lines!
Fouten zijn kansen om iets te leren

Beertje

Ik heb bij de zelfde camping wel forel zien vangen! Maar dat gedeelte kun je niet aanmerken als typisch forel water.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

quaden

even weer open gooien.

zijn er mensen bekend rondom goudargues?
De ceze stroomt hier en ik hoop stiekem op snel stromende stukken met barbeel!

let me know!

Alex

Yep
Regelmatig geweest in Goudargues.
Pareltje in de Gard. Niet verder vertellen😉
Vooral veel kopvoorn maar heb ook grote barbelen gezien en hele grote meervallen.
Ga je naar een camping?

Alex

Floor

Daar is veel jeugdsentiment te vinden :) een aantal jaar geleden weer eens terug geweest. Wat verder stroomafwaarts rond la roque-sur-Cèze. Inderdaad veel kopvoorn en barbeel en flink aan de maat. Ook niet ver van de rivier Ardèche daar, bij Saint-Martin ook veel barbeel gezien en zelfs goudvissen van dik 35cm. Ik vind het daar een prachtige omgeving.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Bone F

Ik lees eigenlijk hoofdzakelijk over vis die gezien is, heeft er iemand ook gevangen?

Floor

Quote from: Bone F on December 11, 2017, 10:22:59
Ik lees eigenlijk hoofdzakelijk over vis die gezien is, heeft er iemand ook gevangen?
ik heb niet gevist maar als ik had gevist had ik er natuurlijk zat gevangen 😁
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

quaden

Quote from: Alex on December 10, 2017, 22:05:42
Yep
Regelmatig geweest in Goudargues.
Pareltje in de Gard. Niet verder vertellen😉
Vooral veel kopvoorn maar heb ook grote barbelen gezien en hele grote meervallen.
Ga je naar een camping?

Alex

waarschijnlijk naar camping le saint michelet. ik weet niet of mensen bekend zijn met campings rondom de ceze?

JEVDE

Ik ben afgelopen zomer (naseizoen) nog bij de Ceze gweest en het was zeker niet mijn eerste keer. Ik heb ze niet alleen zien zwemmen maar vang er altijd goed vis; alleen kopvoorn! Ik stond op deze camping: https://www.zoover.nl/frankrijk/languedoc-roussillon/goudargues-gard/le-mas-de-rome/camping/fotos

Je kunt daar heel mooi aan het water staan. Ze hebben allerlei plekken, maar ook flink wat plekken direct aan het water (geen stroom) Wel sta je dan vaak wat hoger boven het water. Je ziet de kopvoorns continue zwemmen. Van klein tot heel groot. Er is een zwemstrandje waar ik in het verleden, zelfs als er zwemmers waren, makkelijk grotere kopvoorns heb gevangen. Vooral op de diepere stukken, trage rivier zie je de grote jongens cruisen. Grote droge vliegen zoals palmers en elk hair caddis en orange stimulator deden het goed. Als je op de camping naar links loopt kom je bij een soort ruïne. Daar zwemmen ook veel mensen. Ziet er prachtig uit maar het water is daar wat ondieper.

Andre

Ik ben de afgelopen 15 jaar diverse keren geweest in Goudargues en St Andre de Roquepertuis. Veel kopvoorn, af en toe sneep en een enkele keer forel gevangen. Waarvan mei 2017 twee heel mooie van 45 cm en 58 cm. In het voorjaar wordt er forel uitegezet en binnen een maand zijn de meeste wel weer weggevangen door de locals. Echter de slimmere krijgen ze niet te pakken en dan wordt dat de uitdaging ;D.

Succes!!
Een dag niet gevist is een dag niet geleefd 8)