Welke haakmaat /vlieg ?

Started by Riny, February 04, 2013, 20:55:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Riny

Wanneer ik ga starten wil ik eerst gaan beginnen met het vissen op Voorn en wellicht ruisvoorn en Brasem.
Welke soort vlieg met wat voor een haakmaat zouden jullie adviseren om te kopen om te kunnen starten ?

Het is wellicht verstandig een variatie van soorten te kopen, wat zouden jullie adviseren ?
Als ik bij Muddler op de site kijk weet ik echt niet wat ik moet aanschaffen.

Wellicht in een later stadium wil ik forel vijvers gaan bezoeken, maar eerst maar gaan oefenen met bovenstaande soorten.



Beertje

Fazanten staartjes nimfen haakje 14 en16
redtage nimf haakje 14 en 16
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gert

Quote from: Riny on February 04, 2013, 20:55:22
Als ik bij Muddler op de site kijk weet ik echt niet wat ik moet aanschaffen.

Mijn advies: als je bij Muddler wil bestellen, stuur Hans (Hannus) vam Muddler een mailtje en laat hem een setje vliegen samenstellen voor jouw wensen.

Groet,
Gert

Hilco

uit ervaring weet ik dat je dan een keurig op maat setje krijgt  :P

Willem

Het water bij jou in de buurt heb ik op voorn (voornamelijk ruisvoorn, zitten best mooie daar) gevangen op verschillende vliegen. In de zomer werkten kleine droge vliegjes (haakmaat 16 of en 18) prima, vooral in zwart en grijs. Heel moeilijk doen ze niet. De keren dat ze kieskeurig waren ving ik de wat grotere goed met een imitatie van een kevertje op haakmaat 14 en 12. Best groot dus.

Verder zou ik inderdaad wat Red Tags en Pheasant tailtjes halen (met goudkopje zou ik zeggen, maar dat is denk ik persoonlijk, ik vang er iig erg goed mee) maatje 14 en 16.

vliegvisgek

mt 10  tot mt 18 de ene keer werkt klein goed en de andere keer groot vang vaak voorns op een
klinkhamer special mt 8  :D :D

Riny

#6
Hannus heeft voor mij naar mijn beschijden mening een erg leuk aanbod gedaan voor het aanschaffen van mijn eerste vliegenset namelijk :

Black & silver zulu haak 12 en 14

Rubber legs hare ear #12

bh caddis pupa olive #14

pheasant tail #12 en #14

Black gnat #14 en #16

Red tag #14 en #16

Terry's terror #16

Adams irrisistable #10

Mosquito

Elke 3 x behalve de laaste 2 dat zijn al sets>

Een moois set om mee te starten lijkt mij.















jelle

nou snel naar de sloot en proberen
ziet er goed uit
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Willem

Gaat zekers goedkomen daarmee  8)

Plantje

Waar wil je gaan vissen? Wat voor water?

jordyput14

pheasant tail nymph van Davie Mcphail wat aan de moeilijke kant maar als je oefent en je kan hem nou geloof mij dan word het harken je kan de svs vinden op YouTube


mvg Jordy Put

Riny

Quote from: Plantje on February 14, 2013, 20:54:54
Waar wil je gaan vissen? Wat voor water?
Waarschijnlijk nat water  ;D.

Ik ga beginnen in de omgeving Amersfoort, goede plekjes moeten nog worden uitgezocht.

@Jordy bedankt voor t advies maar wat betekent "svs" ?

Plantje

"SVS" betekent "Stap Voor Stap". Als je gaat zoeken naar sites en filmpjes over vliegbinden kun je ook letten op SBS...je raadt het al: "Step By Step" ;)

Amersfoort daar ben ik ook niet bijzonder bekend. Op het moment heeft de havenvisserij enigszins de voorkeur. Je vist dan in de regel met redelijk felle en opvallende nimfen in de diverse havens die Nederland heeft. In de winterperiode trekt veel vis naar de havens toe. Bovendien is het insectenleven wat rustiger, dus het vissen met (levensechte) imitaties van de onderwaterdiertjes in sloten, beken en kanalen is vaak wat moeilijker.

jordyput14

Ja inderdaad stap voor stap daar kan je veel van leren omdat je het telkens opnieuw kan terugkijken

Ruud109

Quote from: Riny on February 13, 2013, 12:19:24
Hannus heeft voor mij naar mijn beschijden mening een erg leuk aanbod gedaan voor het aanschaffen van mijn eerste vliegenset namelijk :

Black & silver zulu haak 12 en 14

Rubber legs hare ear #12

bh caddis pupa olive #14

pheasant tail #12 en #14

Black gnat #14 en #16

Red tag #14 en #16

Terry's terror #16

Adams irrisistable #10

Mosquito

Elke 3 x behalve de laaste 2 dat zijn al sets>

Een moois set om mee te starten lijkt mij.

Nuttig lijstje Rinus! Ik zit (zat) met hetzelfde... net begonnen dus liever op voorn vissen dan me zorgen maken over een bakbeest aan mn haak. Eerst maar eens comfortabel worden met vliegvissen.

Dus bedankt!

Groet
Ruud

Larstig

Bedankt voor het posten van het lijstje! Ben zelf ook beginner en was naar hetzelfde opzoek. Ik heb nu ongeveer hetzelfde lijstje bij muddler besteld!