WF9i

Started by johan1965, December 06, 2015, 10:12:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wouter veuger

Quote from: p.forel on December 11, 2015, 16:42:14
Als je dit supernuttige info vind FranciosCKX zou ik toch eens naar een forum of site gaan waar de lijn kennis wat hoger is.

Het is ook nuttige info, de lijnen die Frank noemt zijn stuk voor stuk goede snoeklijnen, ik zou er zelf nog de airflo bass muskytaper en de airflo elbi lijnen aan toe willen voegen.

Jouw opmerking voegt verder ook niet echt veel toe

Scaramouche

Oei, Piet heeft weer aan de azijn gezeten!  ;D
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

p.forel

#27
Hoeven ook niks toe te voegen!

Lijnen die genoemt zijn voldoen gewoon niet aan de aftma eisen
Twee tot drie lijn klasse zwaarder en dan nog een flinke streamer. Leuk voor je hengel
Allemaal verzonnen voor slechte werpers
Die graag hengels kopen of te veel geld hebben

De hengels waar deze lijnen op hebben gezetten wil ik alleen nog gebruiken voor de  boontjes👇

Scaramouche

Mooi gesproken Piet. Maar wat zou je dan aanbevelen? als je over zoveel kennis beschikt dat je die krasse uitspraken kunt doen, zou je veel mensen een plezier doen met tips waar ze ook echt iets aan hebben.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

p.forel

#29
Heel simpel luister niet naar winkeliers en merken maar zoek zelf uit wat een hengel zijn ideale werp gewicht is en zoek daar een juiste lijn bij

Loop booster 22 gram. Zoek maar eens uit wat je aftma 9 hengel nodig heeft om zijn perfecte buiging te halen

En zoek eens uit hoeveel meer energie het de hengel kost als je lijn enkele grammen te zwaar blijkt te zijn

MarcelN

Nu ben ik geen kenner, maar Piet heeft het wel vaak bij het rechte eind hoor, jij zou dat toch moeten weten met je lessen bij Sepp Scaramouche ;)
Ik gebruik bv een airflo 40+sniper lijn op een G Loomis, maar die #8 lijn is echt geen 8> eerder 10!
Ik ben van de hengel van #8 naar #9 gegaan en da's nog te licht voor die lijn :(

p.forel

Nou zijn de hengels ook niet altijd naar het juiste aftma gewicht wat het dan wel moeilijker maakt.
Zo zijn er merken die aftma 5 hengels verkopen maar er een 12 grams lijntje bij adviseren.
Raar je koopt een #5 en in werkelijkheid eigenlijk een #7.

Leuk als je een hengeltje zoekt voor op kleine strommende watertjes. 
Of een heerlijk voorn stokkie

Voor enkele honderden euro's mag je toch verwachten dat wat je zoekt is wat je koopt 🖕🏾


marc

Specifieke merken gaan aanraden heeft geen enkele zin.
Kan alleen maar piet gaan bijtreden in zijn betoog ,eerst hengelaftma gaan bepalen en pas dan kan je verder.
Iedere lijn waarvan het bellygewicht beantwoordt aan de klasse van je hengel zal dan zijn job volbrengen ongeacht een heel korte dan wel een normalere belly lengte
Al zo dikwijls is deze discussie hier de revue gepasseerd,beginners vliegvissen kunnen daar desgewenst veel nuttige info in vinden .
CCS dus echt eens volledig gaan nalezen,word je echt wel iets wijzer van
Grt marc

Scaramouche

Quote from: MarcelN on December 11, 2015, 18:11:00
Nu ben ik geen kenner, maar Piet heeft het wel vaak bij het rechte eind hoor, jij zou dat toch moeten weten met je lessen bij Sepp Scaramouche ;)

Oh, dat weet ik wel en ik twijfel ook niet aan Piets kennis. Maar in een topic waar iemand om advies vraagt alleen maar te roepen dat iemand maar beter op een ander forum moet gaan kijken, zonder dan ook aan te geven waar dat forum te vinden en zonder zijn eigen kennis te delen, dat vind ik nou niet de meest zinvolle invulling van een topic  :). en zeggen dat je op zoek moet naar een lijn die bij je hengel past, dat lijkt me nou net iets voor mensen met teveel geld. Of voor mensen die gesponsord worden  :)

En piet heeft natuurlijk gelijk. Maar tegelijkertijd heeft hij het ook weer niet. Want hij roept bij voorbaat dat een lijn te zwaar is, terwijl hij niet eerst de vraag stelt op wat voor hengel die moet worden gelegd. Misschien heb ik wel een #11 waar ik mijn Airflo lijn op wil gebruiken. Dan is die lijn perfect....volgens de aftma tabel (die lijn is 20gram op de eerste 10 meter, en dus inderdaad eerder een 10/11, helemaal waar). Alleen gooit het voor geen ruk als ik in een sloot van 8 meter breed met een dikke bucktail streamer eraan sta te vissen. In dat geval heb ik lekker gelijk als ik em op een #9 hengel leg... tenzij die #9 geen echte #9 is maar stiekem een #10....  ;)  Dus we kunnen met zijn allen gelijk gaan zitten hebben zonder dat iemand er iets mee op schiet  ::)

Maar ik vind dat het op een forum niet moet gaan om wie er gelijk heeft, dat is totaal niet boeiend. Francois vroeg over wat voor lijnen ik het had toen ik schreef dat er lijnen zijn ontwikkeld die het makkelijker maken om met zware streamers te werpen, en daar heb ik gewoon een goed antwoord op gegeven. En ik heb ook aangeboden dat hij wel eens met mijn lijnen maag gooien, juist zodat hij kan kijken of het wat is voor hij een lijn koopt die in de praktijk niks is. dat lijkt mij nou precies de meerwaarde van dit forum.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

p.forel

. en zeggen dat je op zoek moet naar een lijn die bij je hengel past, dat lijkt me nou net iets voor mensen met teveel geld. Of voor mensen die gesponsord worden  :)

zo'n antwoord geeft blijk van weinig kennis over lijnen en merken
Ik neem altijd mijn weegschaaltje mee naar winkel en weeg de belly voor ik lijn koop
En voor smal water koop ik dan wel lijn met korte belly

Staat het belly  gewicht niet op doosje niet kopen.
En de eerste 9a10 meter wegen is ook nuteloos als je belly maar 7.5 meter is of long belly van 16 meter
En zoals Marc zegt kijk eens bij CCS  of enkele hengelbouw forums

Koen

Het grootste probleem met dit is dat het allemaal om gevoel gaat. wat de ene lekker vindt gooien vindt de andere niet. Dit ligt misschien aan de hengel/lijn combi maar kan ook gewoon aan de persoon zelf liggen. We zijn nou niet allemaal werpmeesters. Daar komt bij dat de ene liever een lijn 50 meter wegzet terwijl de andere liever nauwkeurig binnen 10 meter wil zijn.

Al dat gezwever dat lijnen en hengels overclassed zijn is leuk enzo, maar je schiet er geen reet mee op. Het is ook advies waar beginners gewoon niks aan hebben. bij een 4 hengel doe je gewoon een 4 lijntje en als die niet lekker gooit probeer je gewoon een ander 4 lijntje en als je het niet zeker weet laat je iemand er mee gooien die wel wat meer ervaring heeft.  Als je beginners gaat vertellen dat ie wellicht een 5 of 6 of misschien een 7 lijntje op zijn 4tje moet zetten dan zijn ze compleet door de bomen het bos kwijt.


p.forel

#36
Of je een lijn nu 50 meter wil wegzetten of juist 10 meter beide gaat het best met perfecte  lijn hengel combo.

En dat als het niet gooit dan ander laten gooien lekker tegenstrijdig eerst is het persoolijk gevoel en dan moet je ander laten werpen.

Gewoon weten waar je mee bezig bent voorkomt miskopen.
En nog meer plezier

De merken en winkeliers zorgen juist dat je de bomen niet meer ziet.
En door de mindere werpers onder ons toch een fijn gevoel te geven dat ze ook eens backing zien als ze werpen
Weten ook dat dit maar even duurd en je weer zo'n fijn hengel/ lijn setje komt halen

johan1965

Wat was de vraag ook alweer?  :)

p.forel

#38
Of merk lijnen ook zelfde probleem heeft als je budget lijntje
Of beter zijn dan budget lijntje
Of beter werpen dan budget lijntje

Dit alles kan maar hoef zeker niet
Heb alle merken al geprobeerd en ook daar kan van alles mis gaan mantel die los laat tot de bekende scheurtjes
Soms al na enkele vis beurten.
Kern die spontaan breekt zodat je twee lijnen voor de prijs van 1 heb hihihih
En dat zonder er kracht op te zetten gewoon tijdens worp  lijn kwam zo uit de verpakking 😡

Koen

Quote from: p.forel on December 11, 2015, 20:09:42
Of je een lijn nu 50 meter wil wegzetten of juist 10 meter beide gaat het best met perfecte  lijn hengel combo.

En dat als het niet gooit dan ander laten gooien lekker tegenstrijdig eerst is het persoolijk gevoel en dan moet je ander laten werpen.

Gewoon weten waar je mee bezig bent voorkomt miskopen.
En nog meer plezier

Ja, maar als beginner weet je gewoon niet waar je mee bezig bent. Je bent dus afhankelijk van "ervaring" dan wel gevoel van anderen, of gewoon door te proberen, en dus ook es een miskoop te doen.

Wanneer gooit een lijn goed?
Wanneer gooit een lijn goed genoeg?
Wanneer gooit een lijn net niet goed genoeg?
Wanneer gooit hij niet goed?
Wanneer is hij te licht?
Wanneer is hij veelste licht?
Wanneer is hij te zwaar?
Wanneer is hij veelste zwaar?
Wanneer moet ik welke type lijn kiezen?

Er zijn 100duizenden verschillen de lijnen in de zelfde klasse die allemaal net ff anders zijn.

Gewoon weten waar je mee bezig bent en daarmee miskopen voorkomen is gewoon bijna onmogelijk voor een beginner.  Ik heb zelf bijvoorbeeld op mijn 4tje een 4.5 lijn. Wrom? vindt ik lekker gooien, beter dan mijn vorige 4 lijn. Mijn zinklijn op mijn 6 is een 5 lijntje. Mijn zinklijn op mijn 8 is ook een 7. Wrom? Vind ik fijner gooien, omdat ik het idee heb dat een 6 dan wel 8 zinklijntje te zwaar is. op mijn tweetje heb ik een short belly. Wrom, tjah, vind ik lekker gooien. mijn snoek lijn is een 8 op een 8 hengel. Er zijn dagen dat ik de hele lijn er uit krijg, maar er zijn ook dagen dat ik amper de belly der uit krijg. Dit is  iets waar ik in de loop der jaren achter ben en wat werkt voor deze hengels. Dit heeft helemaal niks te maken gehad met wat wel en niet een combi volgens de theorie moet zijn maar gewoon van alles proberen en vaak gewoon roeien met die riemen die je hebt. En ja ik heb aan mensen gevraagd waarvan ik het idee had dat ze er wel wat verstand van hebben (Sorry Perry :P) of iets wel werkt of niet. Er zijn mensen, met ervaring, die niet met "mijn" combinaties overweg kunnen terwijl ik bijna de hele lijn er uit gooi, maar dat betekend niet perse dat de combi fout is. Elke gek heeft zo zijn gebrek zeg ik maar :D


p.forel

#40
Zegt koen die alles op gevoel doet een zeer waarschijnlijk nooit een echte goede combo heeft gevoelt laat staan heeft

Er zijn 100duizenden verschillen de lijnen in de zelfde klasse die allemaal net ff anders zijn.

Kwa taper maar gewicht hoort bij elke aftma het zelfde te zijn
En nniet weten als beginner waar je mee bezig bent ?.??.
In plaats je vragen te stellen op een forum
Kan je ook eens internet af struinen naar echte info over hengels en lijnen
Zo kom je sneller tot je doel  dan antwoorden die op gevoel gegeven worden en geen maatstaf zijn laat staan iets met aftma en hengel lijn combo  te maken hebben. 

p.forel

Wanneer gooit een lijn goed?  Als hij het juiste gewicht heeft voor je hengel
Wanneer gooit een lijn goed genoeg? als hij juiste gewicht heeft
Wanneer gooit een lijn net niet goed genoeg? Als hij niet aan het gewicht voldoet
Wanneer gooit hij niet goed? Als hij niet aan gewicht voldoet
Wanneer is hij te licht? Als hij te licht is
Wanneer is hij veelste licht:  als hij het perfect werpvermogen van je hengel niet benut
Wanneer is hij te zwaar? Als hij je hengel overlaad dus niet de juiste vermogen uit de hengel krijgt
Wanneer is hij veelste zwaar? Als je na enige tijd een full flex van je tipflex maakt
Wanneer moet ik welke type lijn kiezen?  Kwestie van belly keuze
Smal water korte worpen short belly lijnen.               
Verre worpen longbelly lijnen
En voor de rest heb je voor elk type visserij wel een lijn pike  streamer dryfly indicator noem het op of het staat vermeld


p.forel

#42
goede timing kan je leren
Spieropbouw totaal niet belangrijk.
De hengel het werk laten doen
Lichaams bouw. Jajaja vandaar dat vrouwen meestal beter gooien dan wij mannen

Als hengel en lijn perfect op elkaar zijn afgestemt. Is de rest kunde
Al het andere is uit vluchten zoeken voor gebrek
En daar spelen hengel merken en lijn merken handig op in zoals uit al de ontwijkende antwoorden blijkt

Wordt tijd dat merken zich aan de regels houden  de rest is gelul in de ruimte
Dan kan je naar elke winkel een 5 hengel kopen en 5 lijn en dat gooit altijd zo als het moet.
Verkeerde lijn voor type water of vlieg kan dan ook voorkomen maar je lijn gooit zoals het moet.

Dat het type hengel je niet bevalt is anders

MarcelN

#43
Piet, geef Cornuco ook even gelijk, anders gaat hij weer op de moderator knop drukken ;D
En Koen, ik denk dat jou 'top'lijn nog in de kast ligt net als jijzelf :-X

Scaramouche

Quote from: p.forel on December 11, 2015, 19:44:50En de eerste 9a10 meter wegen is ook nuteloos als je belly maar 7.5 meter is of long belly van 16 meter

Ja, dat is inderdaad een goeie, eigenlijk is dat het manco van de hele aftm klassering; want waarom zou je een lijn alleen op de eerste 10 yards beoordelen? Het voordeel van zo'n klassering is dat je in ieder geval een houvast hebt. Maar hoe kun je vaststellen of een #5 hengel ook echt een #5 is? Zijn er manieren om dat te meten? Volgens mij is het puur een gevoelskwestie toch? Ik had pas een Sage Method in mijn handen, een #4. Maar dat was nevernooit een #4, ik denk dat ik daar een #6 lijn op had moeten leggen om hem een beetje fatsoenlijk te laten laden. Ik gooide er wel heel strakke loops mee, dat dan weer wel, maar ik vond het totaal geen fijne stok om mee te gaan vissen. (en hij was veel te duur, dat ook  :P )
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

p.forel

#45
Er is een manier om hengels te meten ja. Ketting deed dit  en over de helewereld vele met hem
Ccs

Gooi je dus op jou geteste sage een 6 lijn  moet het ook wel een 6 lijn zijn over de hele belly
Maar zonder de hengel te meten en ee lijn te wegen kom je er nooit achter of het een perfecte combo is

Gert

Quote from: p.forel on December 11, 2015, 21:53:58
Er is een manier om hengels te meten ja. Ketting deed dit  en over de helewereld vele met hem
Ccs

Ja, is al veel vaker ter sprake geweest op het forum.

Hier de uitleg:
http://www.common-cents.info/
En hier een flink aantal meetresultaten:
http://www.sexyloops.com/eric/database/rodtablesorted.php

Ik heb zelf nooit zo'n meting gedaan, maar ik weet zeker dat diverse mensen op het forum dat wel doen. En zoals Piet zegt: over de hele wereld zijn er velen. Wat ik dan wel jammer vind, is dat de tabel nauwelijks uitgebreid wordt.
Zou toch wel leuk, maar vooral ook nuttig zijn als iedereen zijn gemeten waarden doorgeeft zodat de tabel flink blijft groeien, en/of de metingen hier op het forum neerzet.

Groet,
Gert

Scaramouche

Ik zal dat common cents systeem eens een kans geven dan. Ik had er wel over gelezen maar heb daar wat argwanend tegenover gestaan. Om het Effective Rod Number vast te stellen heb je Amerikaanse centen nodig toch? Klopt het dat die 2.5gr per stuk wegen? Dan kan ik eens kijken of ik het kan uitpuzzelen.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

p.forel

Is ook een site die het doet met euro centen.
Maar wegen met  loodjes kan ook daarna op  weegschaal delen door 2.5 en je heb het antal muntjes

Koen

Quote from: p.forel on December 11, 2015, 21:09:40
Wanneer gooit een lijn goed?  Als hij het juiste gewicht heeft voor je hengel
Wanneer gooit een lijn goed genoeg? als hij juiste gewicht heeft
Wanneer gooit een lijn net niet goed genoeg? Als hij niet aan het gewicht voldoet
Wanneer gooit hij niet goed? Als hij niet aan gewicht voldoet
Wanneer is hij te licht? Als hij te licht is
Wanneer is hij veelste licht:  als hij het perfect werpvermogen van je hengel niet benut
Wanneer is hij te zwaar? Als hij je hengel overlaad dus niet de juiste vermogen uit de hengel krijgt
Wanneer is hij veelste zwaar? Als je na enige tijd een full flex van je tipflex maakt
Wanneer moet ik welke type lijn kiezen?  Kwestie van belly keuze
Smal water korte worpen short belly lijnen.               
Verre worpen longbelly lijnen
En voor de rest heb je voor elk type visserij wel een lijn pike  streamer dryfly indicator noem het op of het staat vermeld

Dit is het zelfde als zeggen dat blauwe lucht blauw is. Alles wat je nu zegt staat idd op het internet en is op te zoeken. Als een beginneling in de viswinkel staat (of online aan het shoppen is) en vindt daar een 4tje van merk x, hoe moet hij dan in godsnaam weten welke van de 4lijntjes de juiste gewicht heeft voor precies die hengel? en hoe weet hij nou dat het ene lijntje net iets beter is dan de andere? das toch niet te doen?