Op welk oog komt de meeste kracht te staan

Started by klaas, January 09, 2011, 13:06:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Op welk oog komt de meeste kracht te staan bij de dril

Topoog
Gevoerd startoog
Ergens in het midden een oog
Meerdere ogen

klaas

.

weerwolf

Volgens mijn bescheiden mening staat het antwoord er niet bij, ik denk dat het op het top en start oog is.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

HappyFisherman

Volgens mij ligt dat aan de stijfheid van de hengel. Ik denk dat de meeste druk komt te staan op het oog waarbij de hengel het sterkst doorbuigt, omdat hierop de meeste wrijvingskrachten komt te staan.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

vliegvisgek


Gert

#5
Leuke vraag Klaas.

Ik heb voor het topoog gekozen, zonder het uit te testen. Want daar staat de lijn onder een hoek van 90 graden of zo aan te trekken. Dat zelfde kan voor het startoog ook gelden als je met je lijnhand zijwaarts binnenhaalt.

Maar als dat juist is, wil het nog niet zeggen dat het "dus onwaarschijnlijk" is dat de andere ogen (titanium of wat voor materiaal dan ook, wat buigzaam is) uitbuigt, want er komt evengoed kracht op te staan natuurlijk.

Ik ben benieuwd naar het juiste antwoord (en of dat inderdaad ook nog van andere factoren afhankelijk is).

Groet,
Gert


Heb het ff aangepast - had per ongeluk "startoog" ipv "topoog" geschreven.

Sieger

Ik heb gekozen voor "meerdere ogen" en daar mijn eigen kromme theorie voor gebruikt.

Volgens mij is het afhankelijk van het ontwerp van de actie.. Bij een medium actie zal volgens mij de kracht verdeeld zijn over de hele parabool... Bij een heel snelle actie ligt de kracht op het oog volgens mij meer in de top en vangt de blank onderin meer kracht... Nou ja zoals gezegd mijn eigen kromme redenering...

Ben benieuwd naar het antwoord...


Sieger

A{b}r{a}xa{s}


harlin

Quote from: Sieger on January 09, 2011, 21:38:09
Ik heb gekozen voor "meerdere ogen" en daar mijn eigen kromme theorie voor gebruikt.
Dat had ik ook gekozen, dacht ik wacht het antwoord af voor ik dat kenbaar maak. ;)
Startoog is eigenlijk wel logisch, bij de start komen de meeste krachten los. ::scheet::
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

peter

Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

Bert J.

Ik dacht aanvankelijk ook het start- én top-oog. Tot ik de hint van Klaas las, en startoog heb gekozen ;)
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

maurice

bedankt voor de uitleg Klaas.
heb er nooit bij stil gestaan, ging uit van het top-oog omdat deze voor mijn gevoel de meeste klappen op moet vangen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Herman

Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

peterf

Het is bekend dat als je de hengel bij zware belasting boven het handvat ondersteunt er grote kans bestaat dat de hengel daar breekt.
Dus ik neem aan dat daar de grootste kracht op komt.

johannes

ging er vanuit dat het het start oog was maar als je dan meerdere optie's voorgeschoteld krijgt ga je te veel nadenken over dat.

goede uitleg klaas

En omdat drillen zo leuk is effe een paar plaatjes er bij








A{b}r{a}xa{s}

vlgs mij staat daar de meeste kracht op de handen/spieren van de visser als ik het goed zie :)

harlin

Als je zo staat moet je lijntje ook niet breken. ::lol::

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...


johannes



niet zo dus ;D ;D ;D

Ach als je spierpijn krijgt van drillen moet je wel eens wat.

Maar serieus er wordt gezegt dat je op deze manier minder kracht(zonder het breekrisico mee te rekenen) kunt zetten
maar waarom hebben die offshorestokken dan een tweede handvat je zou dan volgens de "geleerden" juist dat stuk van de hengel buiten spel zetten.
ik merkte dat ik veel meer druk op de vis kon uitoefenen.


johannes

dank voor je uitleg klaas snap het iets beter


harlin

Doe je toch een touwtje op de uiteinden en een lus om de polsen,
moet jij eens kijken wat een ruimte je nog over hebt.  ::liar::
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Rossie69

denk het bruine oog :)
want we moeten allemaal wel es dacht ik zo.

oeps

kon het niet laten sorry off topic   ;D

Waterhen Bloa

Quote from: johannes on January 12, 2011, 23:27:05


niet zo dus ;D ;D ;D ......... maar waarom hebben die offshorestokken dan een tweede handvat je zou dan volgens de "geleerden" juist dat stuk van de hengel buiten spel zetten. ik merkte dat ik veel meer druk op de vis kon uitoefenen.

Een beetje mosterd na de maaltijd ....... maar de echte biggame hengels zijn inderdaad niet zomaar 6-7 voet, dat is namelijk omdat je zo veel meer druk op de vis kunt uitoefenen met een kortere hengel.

Met een vliegenhegel in de lichtere lijnklasses ..... tot ca. #10 gaat die vlieger niet op omdat daarbij het krachtigste deel dan wordt uitgeschakeld, maar op een #12-15 zoutwater vliegenhengel is die 9 voet alleen om nog een beetje te kunnen werpen en is de foregrip een beoogd onderdeel van het concept en is er rekening gehouden in het blank ontwerp met het gebruik van de foregrip.