Noorwegen - juli/augustus 2015

Started by Scaramouche, January 30, 2015, 14:50:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scaramouche

Gisteren hadden we het in huize Scaramouche over de zomervakantie. Komen mijn kids spontaan met het idee om weer eens naar Noorwegen te gaan 

::jumpers::

Maar goed, nu nog een familiecamping zien te vinden. perfect zou zijn:

- in 1 dag aan te rijden vanaf Oslo
- ruime bungalow (wij zijn geen tent- of caravantypes) voor 4 personen
- Graag andere Nederlanders in de buurt zodat de kids (12 en 15 jaar) wat makkelijker contact leggen
- Wifi (pfffff.... niet eens alleen voor de kids, vrouwlief is toch ook wel erg verknocht aan social media)
- een redelijk groot stadje in de buurt (3 kwartier rijden of zo is prima; 'groot' houdt in dat er restaurantjes en wat winkeltjes te vinden zijn)
- beetje spectaculaire natuur in de buurt (gletsjers, bergen, naja ik denk dat het vrij moeilijk is om dat in Noorwegen NIET in de buurt te hebben he ?  ;) )
- en natuurlijk vismogelijkheden. Mijn #1 target is de bruine forel, alleen meertjes zijn al prima, rivier en meertjes in de buurt is perfect. Daarna komen vlagzalm, en snoek en daarna zeevis (zeeforel, pollack, kabeljauw). Maar zeevissen zie ik als optie, het gaat me echt om de forellen.  :)

Als jullie dat zo op een rijtje zien staan, hebben jullie dan tips? Ik heb al zitten kijken naar Nordal turistsenter in Lom, Koppang, Elverum en Kvennan campings maar zou graag wat meer opties bekijken.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Rena

Ik denk dat het oosten ook veel mogelijkheden biedt die jullie zoeken.
Bijvoorbeeld Koppang is een uurtje van Elverum, een middelgrote stad, Hamar is 1,5 uur en Oslo 3 uur maar dat gaat prima met de trein.
De fjorden , bergen enz zijn prima te bereiken via bv de Imsdalsveg, mooi en spannend (een beetje dan).

Eventueel is Gubrandsdalen ook een optie, dan zit je zo een beetje in het midden.

Met alle respect , Bud is niet echt "de familie stek" bij uitstek.

Of kom lekker naar Rena :)
Dichter bij Elverum en ... er zijn grote forellen !!!

Anyways, succes en plezier met plannen.

Mocht je wat willen weten...

TL Peter

MarcelN

#2
Ik heb lang geleden vanwege wat 'werkzaamheden' ::) op Bardufoss gezeten, is wel flink noordelijker, maar aan een mooie rivier met mooie grote vis heb ik er zien vangen!
Er is zelfs een vliegveld ;) en het wordt er niet donker 8)

Hans uut Zwolle

Ik zou zeker Kvennan eens goed bekijken.
Goede en schone camping met verschillende formaten huisjes.
Direkt aan de Glomma, en Tynset is in minder dan een half uur te bereiken.
Daar vind je winkels, een redelijk grote plaats.
Makkelijk binnen een dag te rijden vanaf Oslo.
Wifi? Destijds niet, maar wie weet nu wel....
De Glomma heeft een zeer goed bestand aan grote bruine forel en vlagzalm.
De meren van Hodalen liggen in de bergen bij Tolga.
Ook een goed bestand aan vlagzalm, maar ook snoek.
Hoop dat je genoeg weet....
Groet, Hans

Koen

Ze hebben daar nu ook wifi en je kunt er nu ook pinnen :)

Scaramouche

Dank voor de tips, ik zit al druk te kijken. Best mogelijk dat we de vakantie over 2 plekken verdelen, we gaan in totaal 3 weken.

Misschien een domme vraag, maar kun je in alle meren en rivieren rekenen op een redelijk visbestand, of zijn er ook compleet visloze delen? (ik vraag niet om vangstgarantie natuurlijk, maar ik wil niet op kansloze plekken gaan staan, dat heb ik wel eens in Frankrijk gehad (kwam ik achteraf pas achter natuurlijk) en dat was niet de beste vakantie ooit)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

harlin

#7
Quote from: Jan Vlieg on January 30, 2015, 23:35:46
W
Weet je nog wie Johannes is/was op dit forum?
Een Nederlander die in de buurt van Bergen woont en hier de mooiste avonturen op forel in zomer en winter heeft beschreven op plaatsen die je in geen enkele visadvertentie zult tegenkomen.
Hier heb je even wat door te spitten: johannes

BB tripje 23 en 24 juni 2010
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

gijsie20

Idd..jammer dat hij hier niet meer actief is. Altijd mooie verhalen en avonturen!

Scaramouche

Die Johannes was waarschijnlijk al gestopt met posten toen ik bij het forum kwam, dus dit is allemaal nieuw voor me. Inderdaad veel goeie info, dank!!
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

MarcelN

Hij zal wel commentaar gehad hebben over dat gesleur door het zand met die vissen, en terecht :-X

Gert

Quote from: MarcelN on January 31, 2015, 22:28:13
Hij zal wel commentaar gehad hebben over dat gesleur door het zand met die vissen, en terecht :-X

???? Marcel, als je die filmpjes hierboven bedoelt: dat is Johannes niet hoor.

MarcelN

Oooh sorry ik schrok al, want dat is geen behandeling, mep hem dan dood of de visser ;D
Tja dan heb ik er ook geen verklaring voor, is dat niet te achterhalen dat vertrek?

FSCHAMP

Quote from: Jan Vlieg on January 30, 2015, 23:35:46
Waar "deze" op slaat kan ik slechts raden Gino, maar mocht je doelen op "plaatsen" dan heb ik die al eerder genoemd, nl. westkust/fjordengebied.

Jan ik bedoelde met deze inderdaad op plaatsen. Bedankt voor de filmpjes en de links.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

maurice

Buiten Johannes (zeer geschikte kerel) waren er wel meer die geen zin meer hadden in het forum een jaar geleden.
Oorzaak moet toch bij velen bekend zijn.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

maurice

Johannes is trouwens nog steeds lid van het forum.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Scaramouche

Dank je wel dat je die moeite hebt genomen Jan, stel ik echt op prijs! die eerste vis die in het filmpje voorbij komt was een flinke jongen zo te zien?

Inmiddels ben ik ook wat verder met de planning; zoals het er nu uit ziet gaan we de eerste week naar Kvennan, daarna strijken we neer op een camping in het Laerdal, in een uitloper van de Sognefjord. Dat ligt langs de Laerdalselvi en op rijdafstand is dan ook de Aurlandselvi. Plus een massa meren waar ongetwijfeld ook forel en snoek te vangen moet zijn en hopelijk kan ik in de Sognefjord op jacht naar mooie zeeforellen, en wie weet makreel en koolvis. Als ik zalm zie optrekken waag ik me waarschijnlijk ook wel aan een zalmvergunning, ik moet toch een keer zo'n beest zien te vangen.

Dus we komen minder westelijk dan de Budcamping, maar je moet altijd wat te wensen overhouden he. Als iemand ervaring heeft met de omgeving van Laerdal dan zijn tips en truuks van harte welkom!
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Steelhead

Laerdal.
Volgens mij is die rivier zeker 10-12 jaar gesloten geweest omdat er een parasiet huisde die de wilde zalmpopulatie bijna had uitgeroeid daar. Iets waar Noorwegen trouwens erg goed in is met al hun zalmfarms, maar dat terzijde. In 2012 is de Laerdal weer open gesteld voor de sportvisser en sinds dan sta ik op de wachtlijst voor een vergunning om daar eens een week op zalm te gaan vissen, maar in 2013 en 2014 had ik geen geluk. Volgens mij is de Laerdal streng gereguleerd nu.
Verder geen idee over hoe het daar gaat. Als ik ergens ga vissen dan wil ik graag vooraf weten waar ik aan toe ben, vooral m.b.t. de lokale regels.
Ik had contact via http://www.2instincts.no/
my best memories are not that old!

Marco B

Mooi filmpje Jan, met iemand erop die ik wel heel goed ken  ;). En die zalmfarms  :'(, ze zijn er helaas in overvloed. Heb de laatste paar jaar eigenlijk geen monding van een rivier meer gezien waar geen zalmkweekfarm aanwezig was. Eeuwig zonde, maar zo zie je maar weer: uiteindelijk draait het altijd alleen maar weer om geld  :(.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Scaramouche

Quote from: Steelhead on February 13, 2015, 10:11:32
Laerdal.
...sinds dan sta ik op de wachtlijst voor een vergunning...

Als er een wachtlijst is dan denk ik dat een dagvergunning voor zalm wel niet mogelijk zal zijn. Maar forel schijnt daar ook behoorlijk aan de maat te zijn en daar kun je wel vergunningen voor krijgen las ik al ergens.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Scaramouche

Jeuzem wat een mooie forellen!!  :o Zitten ze daar niet onder de 3 pond of zo?

Dat herinnert me er ook gelijk aan dat ik echt wel een betere reel nodig heb voor mijn #5!
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Steelhead

my best memories are not that old!

Scaramouche

Zo, alles ingepakt. Op de boot zal ik me nog wel dingen herinneren die ik thuis heb laten liggen. Hengels, reels, lijnen, vliegen, leaders, tippets, waadpak en toebehoren, knippers, floatants, net, polariserende brillen, antimuskietenspul... bijna geen ruimte meer voor de kids!  ;)

Heeft iemand nog last minute tips of Glomma-ervaringen van de laatste week? De weersvoorspellingen houden niet over maar hoe dan ook ben ik er klaar voor en hoop ik met een paar mooie verhalen terug te komen  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Hidde

Je bent iets verder dan hier thuis.. Morgen pas pakken... Zelfs nog even nieuwe waadschoenen halen...
Weer houd idd niet over de eerste dagen.. Voor zover we vooruit kunnen kijken iig..

Iig lekker weg en wat meer vissen , wel voor de zekerheid ook de zinklijn meegenomen.. Met al die regen wellicht wel hoge waterstanden...

Scaramouche

Thanks, dat zijn goede berichten!  :)

Met de knutters heb ik al rekening gehouden, ik heb Schotse paardenmiddelen bij me. En ik neem ook winterkleding mee dus ik kan alle weertypen aan.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10