veren van de straat.

Started by noahverboom, May 11, 2013, 23:11:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

noahverboom

Hallo iedereen,

Ik ben pas net vliegvisser en ik bind nog niet zelf.
Maar altijd als ik in de viswinkel kom dan kijk ik mijn ogen uit dan zie ik zoveel verschillende soorten bindspullen waaronder  veren.
Maar ik zie vaak ook mooie veren als ik op straat loop of als ik met mijn broertje naar de kinderboerderij ga.
Nu is mijn vraag gebruiken jullie ook wel eens veren die jullie vinden?

Groeten Noah

harlin

Niet alleen veren ;)







En deze ligt nu ook in de bind(materiaal)vriezer
alleen zijn jasje dan ;)

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

catchem

Natuurlijk kan je gevonden veren gebruiken, maar kijk uit voor beestjes die veren eten.

Gerrit72

#3
Jij hebt ook een mooie slagerij thuis Harry! (Bij mij niet anders).

Noah, er is zoveel te vinden waar je leuk mee kan binden. Hoe meer je gaat binden, hoe meer alledaagse dingen je gaat herkennen als bindmateriaal (dat kan een behoorlijke afwijking worden ;)).
Er staan op het forum meerdere topics over dit onderwerp (vooral 'beestjes' is een aandachtspunt). In de vriezer bewaren zoals je bij Harry ziet, kan al een boel ellende voorkomen.

Zelf pluk ik elk interessant beest van de straat (rij veel voor m'n werk) en maak er skins van.
Zo kom je voordelig aan je spullen, zie bv
Fazant
Ik zag laatst dat een complete fazanteskinn v Leonard Tackle, bijvoorbeeld 50 euro kost.
Daarnaast vind ik het leuk werk om mee bezig te zijn (niet iedereen prutst graag met dode dieren).

Vangen met zelfgemaakt vliegen vind ik veel leuker dan met gekochte, maar als de vlieg gemaakt is met zelf 'geregelde' spullen, vind ik het nog leuker.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

noahverboom

bedankt voor de reacties.

hoe kan ik het beste de veren goed houden en de beestjes er uit krijgen.
Ik bind namelijk zelf nog niet maar ik kan wel alvast veren verzamelen voor als ik wel ga binden.
zodat ik dan al wat spullen heb om te gebruiken.

Team

sinds ik bind, loop ik krom, alleen maar naar beneden te kijken
NUNC  AUT  NUNQUAM

noahverboom

hahahahahahaha
ik ben gister bij de voliere van de kinderboerderij geweest er lagen best wel mooie veren gelijk mee genomen. 
maar nu weet ik niet wat ik moet doen met de veren hoe krijg je de beestjes die in de veren zitten er uit en hoe kan ik ze het beste bewaren?

Gerrit72


Er is in eerdere topics (weet even niet welke, maar staan vast ook in de sectie over materialen die je op een haak kan binden).
Zelf heb ik alles in de vriezer liggen en haal het eruit als ik ga binden. Er is op het forum eerder wel eens aangegeven dat je dan niet de eieren van die beestjes doodt en je de veren/skins regelmatig weer in de vriezer moet leggen (ter voorkoming van uitkomen van die eieren).

Zelf heb ik geen skins liggen van 90 euro, ik maak me dus niet zo druk.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Beertje

Alleen schone veren meenemen.In een plastic zak of doos een paar weken in de diepvries.Dan er uithalen en na een week in de warmte weer terug in de diepvries.en nog een paar weken er in laten zitten.
Veren bewaren in een plastic zip zak met daar bij een b.v. een containertje van een film rolletje (gaatjes in boren)met een paar kamferballen of een paar velletjes antie motten.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

noahverboom

Bedankt voor de tips en de uitleg.
maar hebben jullie dan speciale vriezers voor bindspullen?

Beertje

Nou..nee,niet speciaal voor de bindspullen.Maar de veren gaan gewoon bij het brood,vlees,vis en de hel santamekraam.
Je moet het natuurlijk wel goed verpakken b.v. een plastic zak of trommel.Als je getrouwd bent kan het misschien wat gedonder geven,maar met wat overredings kracht moet dat kunnen. ;) ;D ;D
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

harlin

Quote from: noahverboom on May 12, 2013, 20:05:43
Bedankt voor de tips en de uitleg.
maar hebben jullie dan speciale vriezers voor bindspullen?
Als er 2 huishoudens bij elkaar komen dan heb je wel eens wat dubbel.

even een paar keer 30 seconden in de magnatron wil ook wel eens helpen om beesies te doden ;)
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Beertje

harlin,dat heb ik nog nooit geprobeerd,klinkt wel gemakkelijk.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

nordbu

Ja, de vriezer en wat mottenballen of mottenvellen doen het prima. Pas wel op met huiden of huidjes. De haren werken vaak zeer goed als isolator en een paar weken op min 20 maakt niets uit. Heb ooit een stuk reevel in de vriezer gehad en na zes weken kropen de beestjes nog steeds vrolijk rond op het vel.
Dus het is goed mogelijk om veren van de straat of anderzins te gebruiken, maar blijf alert.
>>fang og slip<<

harlin

Heb het niet van mezelf maar van Sjo, komt uit 2006 en ik ga het niet bewerken ;)
Komt bij ander forum vandaan.  :-X
Moet niet te lang in de magnatron  ::scheet::
QuoteNa het eten even berichten kijken of er nog gebruikers tips zijn binnen gekomen, en ja hoor.
Ik kwam dit te lezen: (Sjo, Lin heeft het nog niet gezien)
Quote from: Sjo CrapelsZe moeten niet gebakken worden, alleen die kleine crittertjes moeten dood. Doe ze drie keer een minuut op vol vermogen, dan kan het niet fout gaan. Daarna in een plastic tuutje 10 dagen op -18 in de diepvries en het zou goed moeten zijn.
Groet
Sjo

Zo, na dit te hebben gelezen werden de veren in de magnetron gedaan.
Omdat het zo licht als een veertje is, dwarrelde het rond.
Dus alles in de plastic zak, die werd zacht.
Dus alles in een linnen zak, mmmmhhm 2min. moet ook kunnen (we hebben niet zo'n zware), na het afkoelen.
Max, de hond(je), liep als een een echte reu achter me aan.
Ik voelde me net een loopse teef, hij was niet meer weg te branden met die lijkengeur in de keuken.
Maar dan denk je alles gehad te hebben.

De klok op 2min., even later hoor ik een paar plofjes, de zak vonkt van de verfstoffen die er opstaan.
Het begint al lekker te meuren.

Max begint te jumpen, lijkt wel of ie ook in de magnetron wil.
Wat vindt hij dat lekker die geur zeg.
Ik haal de zak uit de magnetron, meuren dat kreng en dampen.
Wat dampen? Welnee, het is niet alleen stoom, het brand (schroeien) ook nog.

Achterdeur open en eerst maar eens de boel doven.
Dan de voordeur ook nog maar even open.
Waaien de kaarsen weer uit, lamp heen en weer.
De veren toch nog maar even in de vriezer, kunnen ze afkoelen. :lol:

Foto van de zak die begon te smeulen, met een paar veertjes die ook meegenomen zijn door het hete linnen.
Dan maar naar boven om de stank maar wat te ontlopen en dit verhaaltje maar weer even te verwerken, cq plaatsen.

Zo, die  :twisted: reiger weet wat zeg.


Dit is met recht FF Lekker Klooien.

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Gerrit72

 ::slaugh::


Zo, dat is echt lekker klooien!  Ga ik dus maar niet aan beginnen, vrees dat mijn vrouw zo'n lucht in magnetron en keuken niet echt gaat waarderen.

Ik heb vogel skins wel eens gekookt (geeft ook zo'n natte honde lucht :().
Je skin wordt dat 2x zo klein als het origineel (zie het linker velletje in het fazanten topic).
Daarna moet je langdurig föhnen en borstelen, maar desondanks krijg je de veren niet zo goed als naturel gedroogd (vooral de donsachtige onderveren blijven plakken, terwijl je daar mooie lijfjes van kan maken, gebruik ze nu voor beetles).
Ook het drogen van de huid gaat na koken moeilijker en duurt langer.

Goede tips blijven welkom...
The only difference between men and boys is the price of their toys.

karelgol

Een minuut in de magnetron is ook veel te lang. 5-10 seconden komt meer in de buurt. Als het goed is is de huid of de veren al droog. Wat de magnetron doet is vocht in vezels verwarmen, oftewel de beestjes worden van binnenuit gekookt en aan je veren zou je niets moeten merken.

Ik bewaar mijn roadkills daarna in een Tupperware bakje waar ik ook wat tabak bij in gedaan heb.

Karel

harlin

Karel, het ging toen niet om zomaar een paar veertjes,
was een kaal geplukte blauwe jan.
Was ook in die tijd van de vogelziekte onder vogels,
dus een beetje extra tijd ging "goed" met die hoeveelheid.   ;D
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

noahverboom

bedankt voor de reacties en uitleg

Gerrit72



Nieuwsgierig geworden door de combinatie van informatie van Karel en Harry,
heb ik vandaag toch de magnetron maar eens uitgeprobeerd.
(mijn vrouw was niet thuis, dan durf ik wel...)

Een fazantenskinn, staart en vleugels in een luchtdichte zak gedaan, magnetron aan en
hand op de knop (door het raampje turen).
Na 10 seconden begon de zak wat te bollen, dus magnetron weer uit.

Het viel me op dat er condens in de zak zichtbaar was (maar geen geur waarneembaar).
Daarom, gezien de voorinfo (Harry bedankt!) maar even naar buiten gelopen,
om daar het spul weer uit de zak te halen. Resultaat was een natte/dode hond lucht.
Het verenspul en de zak even laten drogen buiten (toen scheen de zon nog) en de
lucht was weg.

Om een lang verhaal kort te maken; In een luchtdichte zak, ongeveer 10 seconden in de magnetron,
lijkt een prima middel om beestjes / eitjes te verdelgen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

noahverboom

oke bedankt ik zal het proberen.
Nu alleen nog een bind set kopen.

HappyFisherman

Ik vond de tip van Jan laatst een hele goeie. Na behandelen de veren een jaar op kamertemperatuur bewaren. Als er dan nog niets is aangevreten kun je er vanuit gaan dat het OK is.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Chrizy

Wat ik meestal doe, is de veren eerst goed drogen d.m.v. een laag zout erop gooien, soms twee/drie keer, na een dag of twee kijken of het droog genoeg is, daarna een laagje droge aluin erop leggen, voor enkele dagen....tot op heden is alles nu helemaal goed gegaan, dus geen gedoe met vriezer of magnetron, en geen weken wachten :)
Daarna in seal bags stoppen en klaar, eigenlijk net als droog looien van huiden/vachten

Nootjez

dus bij jou geen behandeling tegen beestjes?

Dan ga je toch vroeg of laat eens voor een verassing komen te staan  8)

Gerrit72


Slechts 1 keer heb ik met zout gewerkt, maar dat vond ik juist een geklooi met de veren.
Overal korrels tussen. Gewoon drogen icm de magnetron behandeling vind ik juist een makkie.
The only difference between men and boys is the price of their toys.