@ Zeenimf

Started by Jan Muisers, February 02, 2011, 16:38:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

harlin

Jou kennende zal ie zeker beter zijn, maar je kan beter niet wat uitwaaien man?
Lekker achter de groenjassen aan, kan je weer even achteruit bidden.  ;)
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

harlin

Je bent Linda voorbij gegaan. ;)
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

peter

Bert netjes man ,hier hoef je niet voor te vloeken en te tieren
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

hendri

zien dr al super mooi uit, doe het je niet na. zou het wel willen kunnen inderdaad. :)

Jan Muisers


Ze zien er al een stuk beter uit, Speycast....vooral de tweede.

Vergelijk de vleugel van de tweede en de derde eens met elkaar.....Zie je een verschil ?
Bij de derde is de vleugel te groot. Je hebt iets teveel fibers gebruikt ( voor een aspirant). Hierdoor heb je ze tijdens het binden niet goed vast kunnen houden..gevolg : de fibers zijn naar voor, richting oog, getrokken, waardoor het uiteinde omhoog krult, je krijgt als het ware een vleugel van een traditionele natte vlieg. Of heb je ze gewoon omhoog gedrukt ?
Tevens is hierdoor de vleugel NAAST de haak gedrukt. Je kunt er van uitgaan dat de vleugel dan haast nooit lukt. Bij de tweede zit hij mooi, bovenop de haak. Ziet anders uit, niet waar?

Bij de derde heb je de throat NA de vleugel erop gezet. Radencich adviseerd het zo in 1 van z'n boeken, maar eigenlijk is het  ::foei:: . Als je dat wil doen....gewoon doen. Het is tenslotte jouw vlieg. Echter iedere klassieke zalm binder zal je erop aanspreken.

denk eraan, dat meer oefening, betere vliegen voort brengt.

Als je er werkelijk mee door wilt gaan, kan ik je enkele adressen geven (niet in Nederland) voor de meeste veren, tinsels, floss ed.

1 advies : Ondanks de prijzen die voor de materialen gevraagt worden, zou ik je willen adviseren, koop het betere / beste...ook om mee te oefenen. Het is zeer frusterend om met rommel een vlieg proberen te binden en uiteindelijk er achter te komen dat dit niet lukt.

Jan.


Jan Muisers


Heb je een vlieg van mij als voorbeeld? Daarom lukt het je niet  ;D

Had ik er net nog bij moeten vermelden : Als een vleugel mislukt is, gewoon even in de stoom van kokend water houden. Je krijgt de vleugel weer als nieuw. Dit kun je zo maar een keer of 5 doen.

Ik zal je enkele adressen geven  via pm. Het zou denk ik niet fair zijn t.o.v. de sponsoren van hiero, omdat je in sommige winkels ook gewone visspullen kunt kopen.

Heb jij White tip Turkey?.... Niet zomaar gebruiken voor oefening. Er worden momenteel moorden voor gepleegt. Met andere woorden...Niet te krijgen.
Ik zag hem al in je tweede vlieg zitten. Hartkloppingen zijn nu voorbij. ;D  Maar serieus, is echt slecht verkrijgbaar.

Ik gebruik kalkoen veren. Maar dan wel de goede. Als je goede veren gebruikt, is dat meestal alleen de bovenst helft van de midden staart veren, van een kalkoen.
Vaak zijn de fibers van beide kanten bruikbaar.
Je hebt ook Gans, welke vaak de beste zijn, echter hebben ze het nadeel dat je maar tot een bepaalde haakmaat kunt binden..1/0...2/0

Zwaan is vaak ietjes groter dan gans. Het nadeel hiervan is, dat de veren niet zo goed kleur opnemen, waardoor het lijkt dat ze doorzichtig zijn en de kleur dus niet zo verzadigt is.



Op mijn site ( http://www.mijnvlieg.com/ ) kun je, bij "De Materialen" enkele van de meest gebruikte materialen bekijken. Is nog lang niet kompleet, helaas.


Ik zal je zo een pm sturen.

Jan.