vliegbinden

Started by Zeenimf, February 10, 2011, 20:28:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zeenimf

Nog enkele natte vliegen gemaakt, dit is er een van.




Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

vliegvisgek

keurige vlieg maar voor welk soort vis maak je hem nat :)

mrproper

Hollandse nieuwe !   ::klappen::

Zeenimf

Hollandse nieuwe , zonder uien , anders geeft hij te veel gas.

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

harlin

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Jan Muisers


Marry, ik hoop dat ik zo vrij mag zijn :



Kijk eens naar het pijltje dat naar de staart wijst. Ik heb proberen te wijzen naar de plek waar je de tail hebt in gebonden...en zit hij niet prachtig? Boven op de haak? (en volgens mij ging dat ook heel gemakkelijk..toch ?)

Kijk nu eens naar de vleugel..de pijl.....wat heb je anders gedaan ?

Je hebt de vleugel tussen duim en wijsvinger genomen en hem boven op de haak geplaats. Tijdens deze handeling heb je je vingertoppen ietjes uit elkaar gedaan. Helaas iets te ver. De blauwe fibers zijn naast de haak geglipt en de vleugel was dus gedoemd te mislukken.
Je hebt de blauwe fibers vast gehouden, tegen de haak, terwijl de rode en witte fibers niet goed genoeg tussen je vingers zaten. Daar zat immers de haak.
Gevolg : Tijdens het aantrekken van de binddraad zijn de blauwe fibers blijven zitten. en de rode en witte zijn een beetje naar voren geschoven, waardoor deze de hele vleugel, aan het uiteinde, omhoog getrokken hebben en de uiteinden van de vleugel is gaan splijten (fibers hechten niet meer aan elkaar). Tevens zijn de rode en witte fibers platgedrukt, zoals bij de staart, echter de blauwe niet. De vleugel is dus bij het inbindpunt los gegaan en in elkaar geklapt...zie pijl.     Verdorie, wat is dat lastig uitleggen.

Probeer het volgende eens : Neem de vleugel tussen duim en wijsvinger. Nu druk je, zonder dat je je vingertoppen opent, de haak tussen je vinger toppen, tot dat je ziet, dat de vleugel BOVEN OP DE HAAK zit. Heb je dat punt bereikt....knijp je je vinger bij elkaar, waardoor je de haak EN de vleugel verankerd. Bind nu de vleugel in.

Ik weet dat ik me vaak herhaal, maar het is oh zo belangrijk dat de vleugel boven op de haak zit en dat je de de vleugel en haak heel goed vast houd.

Maar het belangrijkste is toch, dat iedere vlieg weer beter is dan de vorige.. ::duim::

Bij de volgende zit de vleugel perfect en dan begin ik pas echt over details te zeuren   ::green::

Jan.

Zeenimf

Jan ,bedankt voor je reactie.

Je hebt helemaal gelijk ,de vleugel zit nog lang niet goed ,de blauwe fibers zijn ook dikker dan  de witte en de rode.

Ik ga het weer opnieuw proberen,en ben zeer content met je adviezen.

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

Jan Muisers


Verschil in fiber dikte maakt niet zo heel veel uit. Als je de vleugel goed vast houd, verschuiven alleen de uiteinden, die over het oog steken bij het inbinden en blijft de vleugel in tact.

De veren : Bustard is altijd goed. Dit is de eenvoudigste veer / fibers die je kunt vinden voor een vleugel. Het is net lijm, zo goed "plakken" de fibers aan elkaar.

De stork...geen idee en de crane...wordt wel eens gevraagd in een patroon, maar niet vaak.

Je kunt ze in elk geval gebruiken voor jouw vliegen.

Houd er wel rekening mee : De fiber lengte bepaald de haakmaat.  Je moet je haakmaat aanpassen aan je korste fibers. Ik weet niet hou groot de Bustard  veer is, maar vaak zijn de fibers erg lang, zeker vergeleken bij de crane ( waarschijnlijk een vleugel (slag) veer).

Jan.