Lus aan een glaslijn...?

Started by Sieger, October 17, 2012, 12:42:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sieger

Die gaat idd wel goed.... toch maar eens bij de meiden kijken... ::)


Sieger

Hilco

zo'n ding koop je toch voor een habbekrats bij de kijkshop......

Rene V.

Ziet er idd goed uit en simpel ;).

Rene V.

jelle

Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

jelle

Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Gerrit72

#55
Na wat prutsen ben ik enige ervaringen rijker. Zo kwam ik erachter dat een glaslijn wel degelijk een kern heeft.
Er zit gewoon een soort nylonlijn in. Grappig, want dit is met mantel totaal niet te zien.
Uiteindelijk is het heel simpel een loop te maken. Aangezien ik er zelf tegenaan hikte en geen idee had, dus nu
mijn prutsresultaat geplaatst. Mogelijk heeft iemand er wat aan.

Na wat gepruts met methoden die me geen vertrouwen schonken, heb ik de uiteinden uiteindelijk gewoon ingebonden.
Lijn voorzichtig dubbel in de vice klemmen, stukje inbinden voor de bek. Ingebonden stuk weer inklemmen en vervolgens weer doorbinden etc.
Daarna heb ik de windingen in de flexibele lijm gezet en een nacht laten drogen (fixeren en beschermen van binddraad).
Daarna stukje krimpkous erover 'krimpen' en klaar. Met dank aan onze Jan B, die me over deze manier ook al eens vertelde.



Deze is klaar                                                             Een gekochte braidedloop                                   De gelijmde windingen (krimpkous moet nog)

     

Op zich als je wit garen gebruikt en een transparante krimpkous gebruikt, kan je zo een heel subtiel loopje maken.
Een braidedloop vind ik 'onzeker' door de lijm verbinding en het hele 'loop deel'  is goed zichtbaar onder water (voor een mens dan, voor een vis is dat misschien heel anders).   

     

Door deze dame is de verbinding uitvoerig op de proef gesteld.  Mijn overtuiging is dat de inbind verbinding nooit meer losgaat.   
Snel en makkelijk te maken.           
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Hilco

Hoe zien jouw "nylon" lusjes er dan uit ? zijn daar beelden van?

Gerrit72



Spey, het zijn maar 2 methodes. De rechter is de situatie, voordat je de krimpkous over de windingen
doet en inkrimpt.

Ik las dat jij subtiele loopjes kan maken. Plaats er anders een foto met wat uitleg bij,
dan steken wij er ook wat van op.

The only difference between men and boys is the price of their toys.

Rene V.

Hallo Gerrit,

De braided kous laat uiteindelijk los omdat een glaslijn te glad is.De andere methode gebruik ik ook en voldoet bij mij ook goed.Nu ik er weer op gewezen wordt bedenk ik een andere methode,vorig jaar had ik moeite met het strippen van de lijn om de kern bloot te krijgen,ik heb zo'n striptang om electricitietsdraad te strippen,deze is op dikte verstelbaar.Naar mijn idee moet je heel simpel via deze de lijn te strippen om de kern vrij te maken en een lusje te maken ;).

Rene V.

Rene V.

Hallo Bert,

Laat je dan de lijn weken in de aceton en daarna eraf pulken?Ik zat er vorig jaar behoorlijk mee te kloten maar de kern brak steeds af.

Rene V.

Rene V.

Thanks Bert, hier worden we wijzer van ;D.Volgende keer op deze manier als de zooi weer afbreekt ;).

Rene V.

Rene V.


Hilco

ziet eruit als een "af fabriek lus" knap hoor.

Hilco

ik heb een leister triac in de bus ;-) (zon groene)

Gerrit72

Strak Spey. Zelf vind ik de kern wat dun. Misschien varieert dit per merk. Bij m'n 8 lijn leek het op 20/100 e.

Daarom vind ik een lus met mantel helemaal niet verkeerd, geeft wat extra bescherming.

Dat het wat minder subtiel is neem ik wel op de koop toe, schrikt een snoek echt niet af.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Hilco

je hebt functioneel , en je hebt functioneel en mooi  8)

ik heb ook functioneel  :P

Gerrit72


Op zich vind ik dit inbinden makkelijker dan de gevlochten kern terughalen met een naald (+ afwerken etc).
Is best een gepruts, als ze wat strak gevlochten zijn,  maar wordt wel mooi en geeft vertrouwen.
Gekleurde lijn bind/smelt ik dus ook niet.

Het werken met de kern was een opmerking in algemene zin. Er werd in dit topic over gesproken, maar mij lijkt
het een kwetsbare methode. Idd die mantel er gewoon omlaten :).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gerrit72



Is ook een makkelijke methode.

Wel moeilijker om de lus wat klein te houden denk ik, door het aantrekken van de knoop.
De getoonde lus is mij te groot.

Ook moet je er een goede kwaliteit nylon doorheen doen, anders zou ik het zelf regelmatig gaan vervangen.
Nylon gaat niet eeuwig mee.

Denk dat jouw smelt/krimp methode en de inbind methode veel langer (evt zolang de lijn meegaat) meegaan.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

sjoerd

#68
Quote from: marc on October 17, 2012, 13:07:25
gewoon een 8 tal cm mantel verwijderen,bekomen mono kern 2 maal dubbel nemen ,omwinden met binddraad (+- 1cm)whipfinichen en afwerken met wader repair.
door het gebruik van braided loops tussen lijn en backing ooit een goeie lijn gelost  >:( >:( >:( >:(
die ondingen moet ik niet meer.
grt marc

Gewoon een kwestie van goed aanbrengen!!!!! Nog nooit éentje verloren in heel wat jaren vliegvissen en met drils van grote sterke zalmen.
Je moet zo'n loop gewoon met wikkelgaren goed zekeren, dan gebeurt er echt niks mee. En dus niet alleen maar met een krimpkousje, sleeve of wat lijm. En/...dan zit  het goed vast.

Sjoerd


Gert

Ik gebruik een sleeve (geen krimpkous) in combinatie met lijm, geen wikkelgaren, en heb er ook nog nooit een zalm mee verspeeld.

Gert