Lus aan een glaslijn...?

Started by Sieger, October 17, 2012, 12:42:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ron-O

Bert  ik heb dat eens gezien, toen je dat met een lijn hebt gedaan van mij, dat is een hele tijd geleden toch, nou hij werkt nog steeds perfect. Zelf heb ik het ook aangeschaft, maar soms gebruik ik ook de naaldknoop en die vertrouw ik ook en voldoet prima. Wordt veel gebruikt met de zalmhengels, maar ik gebruik de knoop ook nu op dunne lijnen, gaat prima en kost geen drol, euh zapp a Gapp en klaar.

Gr, Ron-O 8)

Gerrit72


Heb dit topic destijds meegelezen. Heb inmiddels 2 glaslijnen liggen. Ben benieuwd of Sieger (of iemand anders) de ideale manier heeft gevonden.
Het liefst een methode zonder leader loops  :-\ .

::hulp::
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Sieger

#27
Heb van iemand een lijn overgenomen en die had de lus eraan gesmolten (shrink-tube methode).... moet zeggen dat die erg sterk is...

Is mezelf nog steeds niet gelukt.... Met een gewone lijn wel, maar ik denk dat hier het smeltpunt lager ligt en ik ben elke keer net te lang aan het stoken... Misschien gaat het met een goede verfbrander gecontroleerder.... Nog niet geprobeerd...



Sieger

Sieger

Eerlijk gezegd "durf" ik niet zo goed meer.... nog ff en ik heb weer een gewone lijn en is de glastip op.....  ::new::


Sieger

Gerrit72

Sieger, dan bedoel je tip van de lijn lusje maken (dubbel vouwen) en met krimpkous vastzetten?
Kan een glaslijn zo weinig hitte hebben dan :-\?
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Rossie69

was ergens te zien.
weet niet of het hier was.
maar met haar strekker.
smolten ze een lus op deze manier.

gelukkig heb ik heb ik hier meiden thuis,dus ga ik ff op rooftocht :)

kwam erachter op de Eemhof dat er geen lus op mn glaslijn meer zat :(

Hilco

logisch straks smelt je alles weg , of je moet een stukkie afknippen en daar op oefenen .........

Sieger

Quote from: Gerrit72 on January 23, 2013, 22:45:41
Sieger, dan bedoel je tip van de lijn lusje maken (dubbel vouwen) en met krimpkous vastzetten?
Kan een glaslijn zo weinig hitte hebben dan :-\?

Yep die bedoel ik... Nou een vlam van een kaars is in elk geval zo warm, dat ik het niet voor elkaar krijg....  ::)


Sieger

Sieger

Quote from: Hilco on January 23, 2013, 22:46:48
logisch straks smelt je alles weg , of je moet een stukkie afknippen en daar op oefenen .........

Heb alleen geen oude, dus.... tsja ... nu ben ik net zover als 3 keer een klein stukje afknippen... ;)


Sieger

Sieger

Quote from: Rossie69 on January 23, 2013, 22:46:04
was ergens te zien.
weet niet of het hier was.
maar met haar strekker.
smolten ze een lus op deze manier.

gelukkig heb ik heb ik hier meiden thuis,dus ga ik ff op rooftocht :)

kwam erachter op de Eemhof dat er geen lus op mn glaslijn meer zat :(

Die had ik idd ook gezien, maar de meiden zijn de deur uit.... helaas geen haar-strijkijzer meer....


Sieger

Hilco

kunnen we niet een sponsor vragen om een lijn terbeschikking te stellen om dit probleem op te losen middels expirimenteren?

Team

#36
Kun je bij een glaslijn niet de C&F naald gebruiken????  halve cm. insteken leader doortrekken laatste
stukje opruwen zap a cap en doortrekken.
NUNC  AUT  NUNQUAM

Sieger

Geen idee Ton, heb niet zo'n naald... wel een van Petit Jean en die zou het ook moeten kunnen... Misschien morgen maar eens proberen...



Sieger

Team

Is de zelfde naald als C&F,     schaartjes zijn ook hetzelfde als van Petit Jean, je krijg namelijk een glas nijlon verbinding, wel mooi onzichtbaar.
NUNC  AUT  NUNQUAM

Sieger

Ja sorry, dat is een C&F plaatje als voorbeeld voor anderen hoe je het kunt doen...


Sieger

Rossie69

je kan het ook op een oude versleten lijn proberen ja.
hoeft niet meteen je glaslijn te doen.

ik zal is even rond kijken waar dat filmpie is gebleven.


marc

methode met die naaldknoop werkt niet op glaslijn ,geen braided kern.je trekt zo de mantel van de monokern.
super voor een andere lijn .die lus door middel van smelten kan maar is zeer kritisch kwa temperatuur,daarmee zie  vorige reactie
grt marc

rena

Je kan een naaldknoop rond de glaslijn zetten en verstevigen met knot sense of iets dergelijks.
Dit gebruikte ik voor ik smelt lussen gebruikte op mijn glaslijnen, nooit problemen mee gehad.
Heb ook een variant gezien met twee naaldknopen na elkaar, m.i. niet nodig, maar kan wel.

weerwolf

en als je nou een stuk buitenmantel verwijderd, knop in de kern en daar een leader aan knoopt met een naaldknoop? zou kwa dikte wel ok moeten zijn.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

HappyFisherman

Zit er een buitenmantel op een glaslijn??
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gerrit72


Happy, volgens mij niet (ziet eruit als dik nylon).

Mannen bedankt voor het meedenken. Is niet heel simpel dus.
Met al die suggesties, moet ik maar eens gewoon gaan experimenteren.

Was net zo blij dat ik aan een gewone vliegvislijn een mooie lus kon maken (zonder braided loops).
Dit is weer een heel ander verhaal. Suggesties blijven welkom :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Rene V.

De methode die Weerwolf aankaart lijkt mij een van de betere.Mede vissers op zeebaars hebben allemaal dit soort problemen gehad.Alleen bij de ene lijn lukt het om de kern vrij te maken bij de andere steeds een klein stukjeen breekt de hele zooi weer af.Wat ik wel eens doe tijdens het vissen is de lijn dubbel vouwen,met een Albright knoop een stukje 50/00 eraan en dan lus in lus een leader van 40/00 eraan.Ziet er misschien minder mooi uit maar werkt wel.

Rene V.

Rossie69

glaslijn heeft geen binnenmantel/kern.

lus smelten of een naaldknoop ? meer kan ik er niet bedenken.

od een loop van Roman Mooser eraan plakken.
Die zijn wel heel klein.

Rene V.

Vorig jaar had ik een Scientific Anglers streamer express intermediate lijn,hier zat volgens mij wel een nylon kern in.Wanneer het loop kousje er weer eens afschoot zag ik duidelijk een nylon kern zitten,wanneer ik deze met een mes probeerde bloot te leggen ging dit tot ong. 5 cm lengte,daarna brak het weer.Een vismaat had een bij een andere inter. line een lus gemaakt van de kern.Was wel een gekloot zij hij,dit was bij een vorig type Rio striper line.

Rene V.

Rossie69