Vliegbinden

Started by lord4163, September 12, 2011, 21:08:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

lord4163

Hallo,

Ik heb nooit vliegen gebonden, maar vind het erg knap hoe sommige vliegen maken :o Ik vroeg me af wat al het gereedschap bij elkaar kost om een vlieg te maken? Een vlieg is ongeveer 1,5 euro, haal je het er ooit uit?


dartmayor

Ik maak ep streamers (voor snoek) zelf.
Kosten ongeveer 2 euro per stuk als ik die zelf maak.
Koop ik deze dan ben ik al snel 8 a 9 euro per stuk kwijt.

Ja, je haalt het er wel uit.

Maar ik bind mijn eigen vliegen omdat ik het:
- leuk vind
- sommige vliegjes zijn niet te koop (eigen ontwerp of dat van een ander)
- soms met anderen voor de gezelligheid.
- soms ook voor anderen omdat je ze er een plezier mee doet.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

HappyFisherman

Vliegen binden doe je niet om centjes uit te sparen (ik niet tenminste). Het zelf maken van je vliegen is een verrijking van de hobby en het verleiden van vis met je eigen gestrikte vliegjes is de bekroning daarop.
Net zoals met het vissen zelf kun je ook het binden zo duur, of goedkoop, maken als je zelf wilt en die vraag is dus heeeel moeilijk te beantwoorden...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

lord4163

#3
Natuurlijk doe je het voor de lol, maar om honderden euros uit te geven en er eigenlijk weinig voor terug krijg vind ik het zonde ;) Een paar tientjes kan ik er nog voor over hebben. Zoiets bijvoorbeeld http://www.raven.nl/nl/product/overige/1804_vliegvis_accessoires/x2/vliegbindset_crown/rav7302/  Hoe duur kost het materiaal om een simpele goudkopnymph te maken bijvoorbeeld?

jelle

#4
25 haakjes en goudkopjes en binddraad en twee kleuren chenille waarvan 1 fluor
€ 15 ongeveer voor 25 nimphen

voor een bobbinholder en dezevise ben je 16 eurotjes kwijt
met die vise heb ik nu al ruim 15 jaar gewerkt en heb alleen maar een nieuwe gekocht om wat meer te kunnen
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

maurice

kort door de bocht,

JA het loont
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Arno

ik heb nog wel een binduitrusting te koop voor weinig.
totaal een verhuisdoos vol aan veren en een aantal nekken en vele andere spullen en 3x een vice allerlei gereedschappen en veel haken in allerlei soorten en maten
potjes vol met dubbing(ca 25x) en weet ik allemaal wat nog meer.

Gr Arno

vliegvisgek

arnold je hebt een pb ;D

johannes

Quotemaar om honderden euros uit te geven

hebben ze in zweden euro's ??   sorry kon het niet laten  ;D ;D

het loont zeker maar kan ook heel verslavend werken dus je bent gewaarschuwd  :)

het grootte voordeel vind ik dat je je vliegen zo kunt maken als je zelf wilt


lord4163

#9
Nee, alleen koop ik bijna niets hier, ik vind altijd een goedkoper adres in nederland, en koop het dus met euro's  ;)

Quote from: Arno on September 13, 2011, 00:40:15
ik heb nog wel een binduitrusting te koop voor weinig.
totaal een verhuisdoos vol aan veren en een aantal nekken en vele andere spullen en 3x een vice allerlei gereedschappen en veel haken in allerlei soorten en maten
potjes vol met dubbing(ca 25x) en weet ik allemaal wat nog meer.

Gr Arno

Kan je misschien meer info geven, ik ben wel geïnteresseerd in een vice en het gereedschap, wat voor prijs had je in gedachte?

hannus

ik ben ook wel gepresenteerd in een vice..

lord4163

Oeps was de spellingcontrole, en heb ik waarschijnlijk op de verkeerde geklikt  ;D

jelle

Quote from: johannes on September 13, 2011, 15:45:10


het grootte voordeel vind ik dat je je vliegen zo kunt maken als je zelf wilt
nee eerst zoals je vreest later pas zoals je hoopt :D
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Jan Muisers


Het kan lonend zijn, ECHTER...koop dan alleen maar wat je voor een bepaalde vlieg nodig hebt. Ga niet dingen kopen waarvan je zegt, dat is leuk..of...dat gaat wellicht ook....NEE, alleen wat je voor die vlieg nodig hebt, anders wordt het al snel te duur.

Ben voorzichtig met een vise. Als je een goedkope (lees: slechte) koopt, zal de bek snel stuk gaan en zul je de lol van het binden van je eigen vliegjes snel verliezen.

Mijn advies : Als je alleen vliegen gaat binden waarmee je vist, zoek een goede winkel en koop ze daar of nog beter (Bas, als ik dit niet mag zeggen, moet je het maar verwijderen) zoek iemand in je buurt en vraag of hij de vliegen die je nodig hebt, voor je bind (natuurlijk tegen de juiste vergoeding).

Jan.



HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69

daar hebben we de eikel bij de stok of was het nu stam of ?