puppy

Started by Scaramouche, January 29, 2015, 23:57:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scaramouche

Voor de eerste keer een caddis pup geprobeerd. Tiemco maatje 16 haak. Zit ik op het goede spoor zo?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Rena

Ik weet niet wat je exact bedoelt, haakmaat 16 is in ieder geval een gangbare maat voor een caddis.
Zelf heb ik er gezien van haakmaat 20 tot pakweg haakmaat 6, dus piepklein en enorm groot.
Gemiddeld zijn ze 12 tot 14 maar dit is afhankelijk van water en tijd.

Leef je uit zou ik zeggen :)

TL Peter

Scaramouche

ahahaha.... Ik had ook nog een fotootje, maar dan moet ik die wel plaatsen he  ::)

Zo dan. Ik zie ze ook wel met een hackle maar daar heb ik de goeie veren niet voor.

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

FSCHAMP

Ziet er niet slecht uit, maar ik zou hem ook maken op haakmaat 12 en 14 zoals Rena aangeeft, maar deze zal zeker ook vis vangen
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Scaramouche

Mooi, dan gaan we door. Het is een leuk patroontje om te maken.  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Raymond

Deze vlieg zal absoluut vangen. Ik zou overigens beginnen met binden op wat grotere maten haken en dan steeds kleiner gaan. Zo leer je de techniek sneller.

Overigens een tip, bij het vliegbinden is er één stelregel bijna altijd waar: "less is more". Dit gaat zeker in het begin helemaal tegen je natuurlijke gevoel in en je denkt dat er heel veel op die haak moet komen. Maar dat is niet zo, heel veel goede vliegen zijn maar heel dun gebonden...

Succes!
::wtf::

FSCHAMP

Raymond ik ga volledig akkoord met je, maar een ruige thorax levert altijd meer vis op.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Raymond

Zeker Gino, daarom schrijf ik ook "bijna altijd waar"... ;)
::wtf::

Scaramouche

Thanks guys. Deze even geprobeerd tijdens de lunch (thuiswerken kan een zegen zijn  :) ).

Haak #14 (eerder richting de #12)
lijfje opgebouwd met BigFly. koperdraadje eroverheen en dan aflakken om het iets donkerder te maken. Deze met een grizzly hackle van een Whiting cape maar lang niet zo mooi als met partridge (maar die heb ik helaas niet). Ik heb hier hazendub gebruikt, met squirrel was het waarschijnlijk mooier (ruiger) geworden.

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

FSCHAMP

 ::goodjob:: Echter de hackle is wat groot naar mijn mening, maar voor de rest zeker een vanger.  Je meet best de lengte van de fibers van de hackle vanaf waar je ze wil inbinden tot de haakpunt, dat is de ideale lengte voor een natte vlieg of nimf.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Scaramouche

Over die hackle was ik ook niet zo te spreken, cosmetisch gezien. Maar als vissenvoer denk ik dat al die haartjes hun werk wel zullen doen. Gisteren verder geexperimenteerd op haak #12, verhoudingen komen dan allemaal wat beter uit.

Deze met bodyglass als rib, en zonder hackle maar met de ruigste dubbing die ik voorhanden heb, resultaat best acceptabel.


Deze met een koperen rib, en ook alleen squirrel dubbing, lekker spiky spul. Over deze ben ik nog het meest tevreden, lijfje tapert mooi. Alleen wat netter afbinden nog.

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

wouter veuger

Mooi frank,lekker bezig!

HappyFisherman

De laatste vind ik het best gelukt.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

FSCHAMP

 ::agree:: Bram, de eerste vind ik persoonlijk wat dik aan de thorax, maar hij gaat zeker vis vangen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>