Canada - BC - steelhead

Started by Steelhead, March 01, 2017, 15:06:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Steelhead

Zoals al gemeld in een item over de Socá valley, ik ga in september weer naar Canada met een maat.
Ik ga in Canada niet op zalm of steur vissen, maar richt me puur op de steelhead, en dan nog de wilde steelhead in het noordwesten van British Columbia.
En uiteraard alleen met de vliegenhengel.
Het plan is om op 23 september te vertrekken en om op 8 oktober weer terug te zijn.
Ik ga met een maat en de eerste week vissen we op de Kispiox en de tweede week op de Morice. Omdat niet-ingezetenen van BC in het weekend niet meer in prime time op de beste rivieren mogen vissen zonder gids, gebruiken wij het weekend om van de Kispiox naar de Morice te verhuizen en om dan ook meteen 2 dagen op regenbogen in Rainbow Alley te vissen.
Ik heb daar 2 pontoons liggen zodat we plekken kunnen bereiken die voor anderen onbereikbaar blijven. Daarvoor huur ik lokaal een 4x4 pick-up truck.
We vinden het prima om dit met z'n tweeen te doen, maar hebben geen enkel bezwaar tegen nog 2 vliegvissers, zodat we wat kosten kunnen delen. Uiteraard delen we dan ook het gebruik van de pontoons. Kosten? Ja, helaas is het wat duurder dan een weekend Kyll. Reken maar op iets van € 3200-3400.
Meer info over de visserij daar: www.steelhead.nl
Of mail me op steelhead@ziggo.nl

Bram
my best memories are not that old!

Steelhead

De 2017 trip is weer over.
Begon al lekker. De Kispiox was 70cm gestegen en bruin. Dus daar geen raft kunnen maken. De Bulkley bezocht. 'S-ochtends zagen we nog een grote zwarte beer lopen. August had er iets aan dat we niet gezien hebben. Ik had een leuke steelhead en een grote verse coho zalm. Wel veel vliegen verspeeld aan die rot keien in de Bulkley.
We zagen het wat somber in. De Kispiox bleef hoog en donker, dus niet te vissen en dus ook geen raft. Hoewel het nu niet meer regent ( 's-nachts hoosde het tot nu toe) stijgen de rivieren omdat het veel te warm is. Het beetje sneeuw dat er is, is gesmolten en er ligt geen verse sneeuw op de bergen. Vandaag is het zeker 23 graden geweest. De Bulkley is nog steeds wat te dik, maar lijkt wat op te knappen.
Op weg daarheen zagen we een zwarte beer met 2 cubs langs de weg lopen. Echt geweldig en ze stoorde zich niet aan de auto's die er vlak langs reden. Dat was een mooi begin van de dag, een extraatje.
Het vissen ging ook perfect alleen hebben we niets gevangen. Ik heb 1 aanbeet gehad, maar niet kunnen haken.
Hoewel het water in de Kispiox nog zeker 50cm te hoog was dan wenselijk, was de helderheid aanzienlijk verbetert. Dus eindelijk konden we de rivier bevissen waar we voor gekomen waren. Vanwege de hoge waterstand werd ons wel afgeraden niet te gaan raften, dus dat ook maar niet gedaan. De 1e plek waar we te water gingen was anders dan ik me kon herinneren. 5 jaar geleden heb ik daar mijn laatste Kispiox Steelhead gevangen. Nu waren er geen mooie droge stukken, maar een grote brede rivier. Verder dan 1-2 mtr van de kant af werd het waden erg lastig door het hoge water en de harde stroming. Nog geen uurtje later was het bingo! BAM een mooie aanbeet en 10-15 minuten later kon ik een 80cm buck landen.
De 1e dag op de Morice. Het begon koud, -4 maar helder. Het werd warmer, +4 en nog steeds helder.
De rivier was in prima conditie, helder met zicht van 2-3 meter en op mooi niveau.
We hebben wat zwarte beren gezien en bold eagles. En we hebben geraft met de pontoons. En daar laat ik het maar bij.
Dag 2 op de Morice. Wederom stapten om 8.15 uur bij -4 het water in. De koude mist hing boven de rivier. Ergens moet je toch een beetje gek zijn om dit te doen, kost kapitalen en dan die zelfkastijding.
Okay, je kan je er een beetje op kleden, maar na een half uur in het water is alles echt koud. De ogen van de hengel vriezen dicht, je stripvingers zijn bevroren.
En dan opeens gebeurt het! August kreeg er Steelhead op! Zijn eerste! Netjes afgedrild en in het water geland, onthaakt en wat foto's genomen. Chapeau!
Een half uur later had hij nog een big smile😊
De rest van de dag verliep best lekker. In totaal hadden we 6 aanbeten. 2 daarvan waren 'tugs', gewoon een harde ruk aan de lijn en verder niets, 2 zijn helaas na een paar seconden los geschoten en 2 hebben we kunnen landen.
Gewoon een lekkere dag dus.
Dag 3 op de |Morice was het warmer, we begonnen met -2 maar dat liep eind middag op tot 17graden.
En strak blauw die lucht, dus een echte Indian Summer.
De kleuren van de bossen worden steeds geler en de bladeren vallen.
De meeste mannen vinden netkousen wel leuk, ik ook. Maar de meeste mannen zullen ze niet dragen, ik dus ook niet maar ik draag wel een nethandschoen. Daarmee is het een stuk makkelijker om een Steelhead te landen. Zalm heeft een gevorkte staart en kan prima bij de staart gepakt worden om te landen. Steelhead niet, die schiet er door heen maar met zo'n nethandschoen lukt het wel én je beschadigt de vis niet.
Steelheading is all about the tug. Het gaat om de aanbeet dus. Maar als je er een paar op gehad heb die na enkele seconden los schieten, is het toch wel erg fijn als er één gehaakt blijft!
Vooral als het een 38incher is! 96cm Steelhead buck voor mij en de vis vond het nodig om zeker toch 30-40 meter in de backing te gaan, meerdere keren.
Maar de combinatie van een 13 ft TFO en een Speyco Skandi reel kon dat aan!
Dag 4 op de Morice. Het begon weer koud maar al snel verscheen de zon boven de bergen en warmde alles op.
De omstandigheden waren prima. Mooi helder water, goed op niveau maar de steelhead liet het afweten. Een aanbeet die ik verknalde omdat ik was afgeleid door een overvliegende helicopter. Ik voelde de aanbeet, vergat de haak te zetten, voelde de vis 4-5 keer een ruk geven en los.
Zo zie je maar weer, concentratie is even belangrijk als zorgen dat je materiaal in orde is.
Het was ook erg druk met jetboten.
We besloten dat dit onze laatste dag op de Morice is.
Volgend jaar voor de 25e keer!
my best memories are not that old!

Scaramouche

Mooi verslag Bram,

maak je op die rivieren helemaal geen kans op bijvoorbeeld bruine forel, of bull trouts? Of moet je dan anders vissen?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

guidogast

::agree::

Steelhead

Quote from: Scaramouche on October 13, 2017, 13:55:03
Mooi verslag Bram,

maak je op die rivieren helemaal geen kans op bijvoorbeeld bruine forel, of bull trouts? Of moet je dan anders vissen?

Bruine forel zit er niet. Bulltrout, Dolly Varden, cutthroat, regenbogen, Rocky Mountain whitefish en suckers wel en als je met zalmeitjes of egg sucking leeches vist, pak je die ook regelmatig. Vooral bulltrout kan leuk zijn, ik heb ze er tot ruim 65cm gevangen!
In het zuiden van BC, op de Elk River, de Bull en de Wigwam kan je in de zomermaanden leuk op grote bulls vissen die dan in prachtig paaikleed kunnen zijn. Bulls zijn enorme rovers, ik heb het gehad dat ze op een cutthroat doken die ik aan het drillen was.
Ook zit er nog coho en sockeye zalm eind september in dat systeem. Erg leuk om te vangen ook. Achter de paaiende sockeye liggen vaak regenbogen en ook steelhead zich te voeden met zalmeitjes.
Ga je vroeger dan heb je ook kans op pink zalm.
Nadeel van die zalmen vind ik dat er op sommige plekken zoveel zitten, waardoor je kans op steelhead kleiner wordt.
Ook haak je die zalmen vaak vals in hun rugvin of staart. Lijkt even leuk dan, de dril, maar dat is toch niet echt mijn ding.
my best memories are not that old!

sjoerd

pinks alleen in de oneven jaren ter info...

Steelhead

Quote from: sjoerd on October 16, 2017, 21:45:07
pinks alleen in de oneven jaren ter info...
Dat is niet waar.
Het is wel zo dat er dan wat meer pinks zijn, maar pinks zitten er echt niet alleen in de oneven jaren.
my best memories are not that old!

sjoerd

Haha, niet waar.......??
En weinig verschil tussen even en oneven jaren?
Dat komt echt niet overeen met onze ervaringen rond Skeena en Frasersysteem.
Ook alle vangtabellen in bc geven dit heel duidelijk aan. Dus om te zeggen dat het niet waar ismwat ik schreef, is erg kort door de bocht.
Ik ga uit van mijn eigen ervaringen  zoals gezegd.

Steelhead

Ik ook, en ik kom er pas 27 jaar
my best memories are not that old!

Menno_siemensma

Tussen kans op een pinkje en halve rivier vol ermee zit natuurlijk wel nogal wat verschil. Aangezien die Canadezen er vast nog wel wat vaker dan een paar weekjes per jaar vissen ga ik liever van die gegevens uit. Ook zal het vast per rivier wel wat verschillen hoeveel en wanneer die zalm optrekt.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

paul de bruijn

Voor zover ik het weet elke 4 jaar spring run,dat wil zeggen grote hoeveelheden pinks.
In 2006 meegemaakt op Vancouver Island.
Dus doortellen met 4 jaar dan.Info was van Canadezen zelf,en idd,de Adams,Little river etc lagen bomvol

Ochi

2013,2014 echt volop Pinks op Vancouver island
2013 wel Pinks in BC maar in 2014 en 2016 geen Pinks gezien.
2016 nagenoeg geen Pinks op Vancouver island.
Dit is eigen ervaring, zeg het maar?
Gelukkiig zwemt er in BC en Vancouver island meer dan alleen Pinks.

JB

Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Bone F

Nou we zijn er weer hoor wie heeft de grootste! ::slaugh::

Marco B

Snap de discussie niet helemaal. Een deel van de Pinks  trekt altijd op in de even jaren en het andere deel in de oneven jaren. In principe trekken er dus ieder jaar Pinks een rivier op om te paaien. Alleen kan er enorm verschil zijn tussen het aantal dat jaarlijks optrekt. Soms dus zo weinig dat het niet of nauwelijks de moeite loont om er gericht op te vissen. En dan komt er nog bij dat de paaitrek per rivier ook nog eens enorm kan verschillen.
Dat mensen verschillende ervaringen hebben is dus niet verwonderlijk omdat het afhankelijk is van een even of oneven jaar, de periode en welke rivier.

Btw, mooi verslag Bram!
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!