Snoek in de kou

Started by Nellesje, March 22, 2013, 10:08:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hedzer

ik heb zelf niet meer gesnoekt in maart,hoewel het nog wel mag




volgens mij

mag het niet meer
snoek gesloten tijd 1 maart tot de laatste zaterdag in mei
snoekbaars en baars 1 april tot de laatste zaterdag in mei

Wouter573

Snoeken mag wel, maar niet gericht en er mag nu sowieso niet gevist worden met kunstaas langer dan 2cm.

Gezien ons doorgaand keurige gedrag naar de vissen toe, lijkt het me meer dan logisch snoeken nu met rust te laten en ze de kostbare energie die ze nog hebben in de paai kunnen stoppen in plaats van in een drill.

Het is moeilijk met dit weer, geen vliegvissen voor ons, gedul tot de lente echt zijn intrede doet.

Geduld

hedzer

#27
wouter er is een uitzondering tot de 2,5 cm meter aas/kunstaas
en deze uitzondering is voor de vliegvisser

Wouter573

Is dat zo? Dat wist ik niet! Waar staat dat dan?

Gert

Dan herhaal ik het hier ook nog maar een keer, want nu gaat het verhaal over 2,5 cm ook al een eigen leven leiden.....

Zo staat het in de wet, en in het boekje dat je bij de VISpas krijgt (Heb het zo overgenomen, inclusief de schrijffouten):

Gesloten tijd aassoorten
Van 1 april tot de laatste zaterdag in mei geldt een verbod voor sommige
aassoorten. Er mag in die periode niet worden gevist met: slachtprodukten, een
dood visje of een stukje vis (ongeacht hoe groot) of enig kunstaas met uitzondering
van kunstvliegen kleiner dan 2,5 cm. Voor het IJsselmeer geldt dit verbod van
16 maart tot 1 juli. Let op: voor een aantal wateren in deze lijst geldt een langere
gesloten tijd. Dit staat bij de betreffende wateren vermeld.
Gesloten tijd vissoorten
Voor een aantal vissoorten bestaat een gesloten tijd. Vangt u zo'n vis in die periode,
dan moet u hem met de grootst mogelijke zorg behandelen en direct levend en
onbeschadigd in hetzelfde water terugzetten. Let op: voor een aantal wateren in deze
lijst geldt een langere gesloten tijd. Dit staat bij de betreffende wateren vermeld.

Gesloten TIJD Vissorten
1 maart tot de laatste zaterdag in mei Snoek
1 april tot de laatste zaterdag in mei Snoekbaars en baars
1 april t/m 31 mei Barbeel, kopvoorn, winde
1 november t/m 31 januari
en van 1 maart t/m 30 april Rivierprik
1 oktober t/m 31 maart Beekforel
het gehele jaar Zeeforel, zalm, elft, fint, kwabaal,
serpeling, sneep, vlagzalm, zeeprik
en meerval


Groet,
Gert

Wouter573

Dan had ik los van de 2,5 cm gelijk, toch? Dus met de streamer op snoek mag nu niet!

MarcelN

Fint is in de waterweg ná Maassluis, dus dat is vrij van vergunning Rene! En hoe groot zijn die chartreuse dingetjes eigenlijk....

Nigel

Nope fout. De gesloten tijd voor snoek is inderdaad ingegaan. Maar dat betekend niet dat je er niet op mag vissen. Het houd in dat je hem niet mee mag nemen (wat we toch al niet deden) en de snoek meteen in hetzelfde water teruggezet moet worden (wat we toch al deden).

Vanaf april gaat dat verbod in waardoor er niet meer gevist mag worden met kunstaas. Echter vallen onze vliegen ook onder kunstaas en worden die dus nog getolereerd tot 2,5 cm.

Gert

#33
Kijk, Nigel snapt 't helemaal  ::goodjob::
Ik voorspel voor volgend jaar weer dezelfde discussie en misverstanden, tenzij men de wet duidelijker maakt.

hedzer

dus

geen gesloten tijd meer noemen maar meeneem verbod tijd

Erwin

Of nog beter: Met rustlaat tijd...
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Wouter573

Ja idd, ik snap em ook nu :-)

Bekeerling

Nederland is wat wetgeving betreft vrij kansloos, al dat vage ge-gedoog en mazen in de wet. Net als met nachtvissen, de ene agent laat je met rust en de ander doet alsof je verantwoordelijk bent voor alle ellende in de wereld door je nachtvissen, kansloos  :o

hedzer

ik heb gebeld met sportvisserij nederland

het is in de gesloten tijd
verboden op deze soort te vissen



hedzer

Nellesje

Ik heb het weekend niets gevange. Ik heb het met de vlieghengel en spinhengel geprobeert. Dit weekend ga ik weer proberen op snoek te vissen.

Nigel

Kan prima Nelles.. Er zijn er veel die je zullen bekritiseren maar als je het mij vraagt zou ik me er niets van aan trekken. Wel het laatste weekend trouwens hè! Dus geniet ervan en vang ook un groenjas voor mij. Ik sit het hele weekend met huiswerk...

Nellesje

Balen Nigel. Mocht ik een snoek vangen maak ik een foto speciaal voor jou!  ;D

Plantje

Eerst eens een duidelijk statement krijgen van Sportvisserij Nederland over wat de definitie is van "gesloten tijd". Dan moeten ze die definitie ook maar eens opnemen in de landelijke lijst met viswateren en op hun site zetten. Dan voorkom je deze discussie. (Die inderdaad ieder jaar weer naar boven komt!)

Plantje

Schijnbaar is het dus niet duidelijk.

Gesloten tijd voor vissoorten wordt diverse keren (door Sportvisserij Nederland) op verschillende manieren uitgelegd.

Gesloten tijd voor bepaalde aassoorten is simpel en ook duidelijk: je mag dat aas niet aan je lijn knopen. Punt uit.

Ieder jaar komt de discussie weer naar boven. En vreemd genoeg gaat die discussie vooral over snoek, maar in ieder geval alleen maar over roofvis. Over winde en dergelijke wordt inderdaad niet gerept. En telkens gaat de discussie over die periode waarin een gesloten tijd is voor snoek, maar er wel nog met kunstaas gevist mag worden. De vraag die dan telkens naar boven komt is: mag je nu wel of niet op snoek vissen? En het meest gegeven antwoord (ook door Sportvisserij Nederland) is: je mag wel op snoek vissen, maar moet deze direct weer terugzetten in het water waar je deze gevangen hebt.

Een andere oplossing zou kunnen zijn de gesloten tijd voor snoek gelijk te trekken met de gesloten tijd voor kunstaas. Linksom of rechtsom. Dan voorkom je deze discussie volgens mij wel.

Maar goed... laten we wel wezen: als je een snoek in het water ziet staan en je besluit om daar op 30 maart nog even snel een streamer overheen te trekken omdat het "mag" weet iedereen volgens mij dat je wellicht volgens de wet wel goed zit, maar dat het waarschijnlijk beter voor de vis is en voor de snoekstand is om deze met rust te laten.

Waar komt trouwens die gesloten tijd voor winde en kopvoorn vandaan? Barbeel zie ik wel...die andere twee niet.

Gert

Quote from: Plantje on March 27, 2013, 22:10:57
Waar komt trouwens die gesloten tijd voor winde en kopvoorn vandaan? Barbeel zie ik wel...die andere twee niet.

Nou Plantje, dat staat toch duidelijk in de posting van mij hierboven, reply #29.... En dat is de letterlijke tekst van Sportvisserij Nederland.
Ik vind trouwens dat Sportvisserij Nederland wel consequent is hoor, op de site en in het boekje staat dezelfde tekst, als uitleg op de wet. En dat is volgens mij het enige wat telt.
En vervolgens kan elke vereniging z'n eigen regels maken natuurlijk. Zo heeft Koen laten zien dat er in zijn vergunning iets staat over een verbod op gericht vissen op snoek.

Maar laten we het volgend jaar niet meer over snoek hebben, maar over winde. Kunnen we ons daar over opwinde.  :-X

Groet,
Gert

Nellesje

Ik vis gewoon net zo lang op snoek tot het niet meer mag. Er zijn wel meer dingen die niet goed zijn voor een vis, zoals een vis vangen...

Plantje

Quote from: Gert on March 27, 2013, 22:24:03
Nou Plantje, dat staat toch duidelijk in de posting van mij hierboven, reply #29.... En dat is de letterlijke tekst van Sportvisserij Nederland.
Ik vind trouwens dat Sportvisserij Nederland wel consequent is hoor, op de site en in het boekje staat dezelfde tekst, als uitleg op de wet. En dat is volgens mij het enige wat telt.
Ik lees dat inderdaad in jouw post, Gert. Maar ik bedoel dat ik het niet zie in het boekje, dat ik voor 2013, 2014 en 2015 bij mijn Vispas gekregen heb. Zie pagina 8.

Sportvisserij Nederland is op zich wel consequent, maar de tekst is simpelweg te interpreteren.
Ze noemen, dat er een gesloten tijd is voor vissoorten. En ze geven aan wat je moet doen als je toch zo'n vis vangt in die periode. Als ze bedoelen dat je in die tijd niet je best mag doen om zo'n vis te vangen moeten ze dat expliciet noemen. Ik denk dat dat te moeilijk te handhaven is en dat het daarom niet genoemd wordt.
Ik meen dat ze vorig jaar of twee jaar geleden bij VisTV hier nog op in zijn gegaan. De uitleg toen was ook: van 1 maart tot en met 31 maart mag je wel op snoek vissen, maar je moet deze met de grootst mogelijke zorg behandelen en direct weer levend terugzetten in het water waar je deze gevangen hebt.

En uiteindelijk heeft Bert eigenlijk helemaal gelijk: als je het echt goed wil doen moet je helemaal stoppen met vissen. Maar dat is wéér een hele andere discussie :)

Gert

#47
Quote from: Plantje on March 27, 2013, 22:47:43
Ik lees dat inderdaad in jouw post, Gert. Maar ik bedoel dat ik het niet zie in het boekje, dat ik voor 2013, 2014 en 2015 bij mijn Vispas gekregen heb. Zie pagina 8.


Plantje, ik moet je vreemd genoeg gelijk geven: in het boekje wat we hebben ontvangen staat het niet, maar in hetzelfd(????) boekje wat je online kunt downloaden staat het wel. :o. En dat had ik dus gekopieerd.
Zie hier: http://www.sportvisserijnederland.nl/vispas/lijsten_van_wateren/

Edit: maar in de aanvullingslijst van 26 maart (gisteren dus) hebben ze dat "recht"getrokken...
http://www.sportvisserijnederland.nl/vispas/lijsten_van_wateren/?page=aanvullingslijsten

Plantje

Dus hadden we allebei gelijk. Maar wel goed dat je me er op gewezen hebt!

Ik ben het wat dat betreft ook wel met Bert eens: ieder jaar is over snoek dezelfde discussie, maar naar de overige vissoorten wordt niet gekeken!

Maar wat mij betreft stellen ze de regels explicieter.

Plantje

In de regel komt de discussie ieder jaar op gang doordat iemand zich afvraagt wat de regels inhouden; niet doordat iemand een ander wetten of regels probeert op te dringen.

Ik snap niet wat je bedoelt met je vraag waar mensen zich mee bemoeien. Wie bemoeit zich waarmee? Er is hier toch gewoon een normale discussie aan de gang?

Net zo min zijn de uitspraken "hypocriet" en "heilige boontjes" te plaatsen.

Goed, ik ga maar eens aan het werk aangezien dat is waar ik voor betaald krijg.