Deadly Trio

Started by Troutbuster, July 24, 2012, 21:55:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Troutbuster

Broeders
Jullie kennen mijn voorliefde voor klassieke natte vliegen

Om te binden, maar zeker ook om mee te vissen!!!

Juist nu is het tijd voor het "Deadly Trio"

3 Bloody Butchers van groot naar klein!!

De grootste (#10) op de punt, de middelste, je raad het al, aan de midden dropper (#12), en de kleinste van het stel (#14) aan de topdropper.

Tussenruimte tussen de vliegen ca 50 cm

Welke vissoort??
Baars!!
Met deze set up maak je ze helemaal dol en creeër je een voedselnijd die zijn weerga niet kent!

Ook (grote) ruisvoorn en winde is niet vies van een "bloederig slagertje"  ;) en doubletjes en zelfs triootjes zijn geen uitzondering maar ja, wat wil je met zo'n naam!! ;D ;D

Vis het "dodelijke trio" kittig snel binnen, en varieer met de afzinktijd om op diverse dieptes te vissen!

Succes en groet

Jan

[attachment deleted by system]
"Petri Heil"


Sieger

Goede tip Jan...!

Er wordt veel te weinig met natte vliegen gevist... Denk onbekend maakt onbemind..... Maar als je eenmaal weet wat een vangers het zijn..... Kassa!


Sieger

ben

Met wat voor lijn vis je dit Jan, drijvend of intermediair???

Troutbuster

Kan beide Ben, maar ik geef de voorkeur aan de klassieke manier met de drijvende lijn!
Wel een lange leader hoor!! (totale lengte 1,5 à 2x hengellengte!!)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Gerrit72

Troutbuster, goede tip, lijkt me wel wat zo'n triootje ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Sieger

Yep (hele) lange leader.... Laten afzinken om verschillende lagen te pakken.... En het liefst met een kabbeltje op het water....

Werkt op bv. de Ronde Bleek ook erg goed... Jurgen (Dryfly) heeft er met de Golden Olive Bumble gevist en lekker gevangen en heel veel volgers gehad.... Dus als niets meer wil..... Natte Vliegen!


Sieger

Troutbuster

"the Ultimate way of Flyfishing"  8)

Gr

Jan
"Petri Heil"


HappyFisherman

De ultieme manier om alles hoooopeloos in de knoop te krijgen! Mag je wel uit gaan varen met je BB.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

johannes

vind het heel mooie vliegen en ze werken zeker.

maar mijn probleem met tandems van vliegen is dat als er een forel aan hangt hij eerst drie keer springt dan 6 keer draait en er dan achter komt dat de leader met vliegen heel vaak om de forel gedraait zit met haken her en der in het lijf.

is daar ook een oplossing voor?

Troutbuster

Bram, hopeloos in de knoop valt alles mee!
Gewoon je werptechniek aanpassen ("zacht" werpen met wijde loops, "swingend" zeg maar! ;D)
Maar idd, vanuit boot of bellyboat zijn er makkelijkere oplossingen zoals uitvaren, echter als je snel wil anticiperen op een rise zal je toch werpend moeten presenteren!

Johannes, ik ken dat probleem!
Ik schreef een tussenruimte tussen de vliegen van 50 cm, dat geld voor redelijk compacte visserij op witvis en baars, maar op forel (reservoirs) houd ik altijd de maximale tussenruimte van 1,5 meter
Maximaal omdat mijn hengels niet langer zijn dan 10 ft (ca 3 meter)
Zo heeft de vechtende forel nauwelijks kans zich vals te haken aan de overige 2 vliegen!

Gr

Jan
"Petri Heil"


A{b}r{a}xa{s}

Quote from: HappyFisherman on July 24, 2012, 23:24:27
De ultieme manier om alles hoooopeloos in de knoop te krijgen! Mag je wel uit gaan varen met je BB.
Je moet als je zo vist, zeker met lange leaders, vooral niet te veel (lees : 1x en gaannnnn) valse worpen maken

johannes

zal het eens proberen met die grootte tussenruimte
vanavond lekker weer de berg rugzak/bb mee en lekker een paar daagjes weg met dochterlief.

HappyFisherman

Da's dan weer het 'deadly duo' ;D Veel plezier!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Troutbuster

Succes en vang ze Jo!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Johan

Mooie vliegen Jan, en inderdaad wordt veels te weing mee gevist.

Johan

Troutbuster

Idd Johan
Veel te weinig en ik vraag me af waarom??

Het is vaak een "dodelijke" manier om vis (forel maar ook andere vissoorten) aan de schubben te komen.
Zeker in een team gevist!!

Het is gewoon erg leuk vissen en het maken van deze vliegen is ook erg leuk !!

Een oproep aan allen dus:

Waarom zou men NIET met natte vliegen vissen?? (waarom wel dat is een persoonlijke mening die al duidelijk was denk k zo  ;))

Ik hoor het graag

Gr

Jan
"Petri Heil"


A{b}r{a}xa{s}

Zal toch de 'onbekendheid' er mee wel zijn ?
(Of het lastig vinden met lange leaders te werpen...)

Troutbuster

#17
Ik denk persoonlijk dat de "aversie" jegens natte vliegen ligt in het feit dat men geen vertouwen heeft in de zinksnelheid.
Ik deze tijd van tungsten kop vliegen en de bodem halen kijkt men (denk ik) sceptisch tegen zo een onverzwaard nat vliegje aan!

Onterecht!

Natuurlijk zal een natte klassieke vlieg vele malen langzamer afzinken dan een nymph met een tungsten kop, maar daar zit volgens mij net de clou

Juist dat langzame afzinken bied een bak aan perspectief wat betreft presentatie en het gecontroleerd afvissen van meerdere waterlagen in met name stilstaand water zoals reservoirs en forellenplassen.

Door met materialen te spelen die wel dan niet veel water opnemen en het verschillende haak types, kan men behoorlijk nauwgezet vliegen maken met verschillende afzinksnelheden zonder noemenswaardige extra verzwaringen.

Standaard voor de klassieke natte vlieg gebruik ik de Kamasan B175, een relatief dikstelige zware haak waarmee je naar hartelust kan "spelen" met bindmaterialen.
Dikke ruig gebonden vliegen zinken langzamer dan dun spaarzaam gebonden vliegen (spiders bv) maar dit is een gegeven wat de meesten wellicht wel weten maar weinig of nooit toepassen (denk ik!?)

Wederom broeders, laat maar weten wat jullie mening hierover is en ik hoor het graag want...........
Ik heb de wijsheid niet niet in pacht, maar "predik" alleen uit eigen ervaring.

Gr

Jan
"Petri Heil"


johannes

QuoteSucces en vang ze Jo!!

wat eerder terug dan verwacht maar wat een taaie visserij heb wel geprobeerd met twee vliegen aan een glaslijn en de eerst vis (0,5 kg) van de trip (na 3 uur vissen) mikte niet alles in de knoop dus we gaan het zeker nog eens proberen.

s'nachts nog 2 vissen gevangen 1,1kilo en 1,3 kilo mooie dikke vissen niet echt lang. drijflijn met een dikke zonker over de ondiepte deed de truc.

vanmiddag kreeg ik nog een kleine hatch van hele kleine steenvliegjes 7/8mm en de vis ging even goed los kon er 3 vangen droog grootste 0,9kg.

het meer is zo verschrikkelijk moeilijk te bevissen maar de vissen zijn wel heel mooi en groot als je het verglijkt met andere meren.

dochterlief viste niet veel vroeg of ze een eindje de berg op mocht aan de achterkant van het meer. ja natuurlijk doe je voorzichtig en trek je felgroene regenjas effe aan kan ik je een beetje volgen. dik uur later hoor ik ze schreeuwen staat ze 300 meter hoger op een bergtop te zwaaien.  ::) kleine kindjes worden groot :)

Troutbuster

Toch lekker gevangen Johannes!!

Gisterenavond ff een duo van het "Deadly Trio" ingezet op jagende baars en ruisvoorn en ondanks de matige vangsten toch een mooie ruisvoorn van tegen de 30 cm gehaakt op een Bloody Butcher haak 14!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


johannes

zat me af te vragen of je liever met 3 dezelvde vist of met drie verschillende vliegen?

Troutbuster

#21
Dat is verschillend Johannes

Veel vissoorten vertonen Kannibalisme en klinkt het logisch als je 3 dezelfde patronen, zei het van groot naar klein, achter elkaar plaatst om achter elkaar jagende soortgenoten te impliceren, maar....

Een ander patroon als grootste punt vlieg werkt natuurlijk ook
Een Alexandra bv met daar achter een Butcher en een PT nymph als topdropper kan verassende resultaten geven!

Wel belangrijk is de "taper" in vlieggroottes
Eenerzijds om het jachtinstinct van de vis te wekken en anderzijds en niet minder belangrijk de presentatie (lees afzinken)
De grootste vlieg is normaliter de zwaarste  en zo zal de set up schuin omhoog in het water hangen wat weer natuurlijk overkomt bij de jagende vis (forel bv)
Dit geld alleen voor het vissen met een droge lijn!! (op een intermediate en zink lijn gedragen de vliegen zich heel anders)

In geval van vangsten van doubletten is meestal de puntvlieg als eerste het "haasje" met vlak daar achteraan de middendropper, alsof de vis denkt (voor zover wij kunnen vermoeden hoe een vis denkt ;)) "hee, ik wil ook wat"!!

Gewoon proberen en regelmatig wisselen is het devies

Maak van te voren diverse set ups gereed oftewel leadertip met 3 vliegen naar keus gemonteerd.
Zo gaat het wisselen van set up sneller en scheelt weer vistijd ;)

Succes Johannes ( en voor diegeen die het gaat proberen!)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Plantje

Interessante vragen weer!

Kan in principe natuurlijk alleen voor mezelf spreken. Waarom vis ik niet tot nauwelijks met natte vliegen? Ik denk vooral onbekendheid!

Regelmatig vis ik met droge vliegen. Voor mijn gevoel imiteer ik daarmee duidelijk een vlieg die op het water eitjes legt.
De laatste tijd vis ik vooral met een nimfje. Een Pheasant Tail of nog simpeler: groene flash dubbing op een haakje doet het dan prima. Voor mijn gevoel imiteer ik dan larves van vliegen enz die door het water zwemmen en eventueel naar de oppervlakte zwemmen om uit te vliegen.

En wat imiteer ik dan met een natte vlieg? Volgens mij eigenlijk niets in het bijzonder.... En als ik dan ga voor baars of iets dergelijks grijp ik al snel naar de kleine EP streamertjes.

Dus voor mij is het: onbekendheid (nooit echt geleerd) en het niet weten wanneer de natte vlieg in te zetten.

Troutbuster

Veel klassieke natte vliegpatroontjes immiteren een insect (vlieg) in de emerger stadia
Het zijn meestal de patronen die ook droog bestaan!

De Blue Dun, March Brown, Wickhams Fancy etc etc
Zo ook de grote diversiteit aan spider patroontjes immiteren een "emergend" insect!

Natuurlijk zijn er de natte vliegen die als "lures" of beter, attractors gekwalificeerd dienen te worden, en die meer een klein streamertje voorstellen dan een immitatie van een insect.

De Butcher en de Alexandra zijn daar goede voorbeelden van.
Beide vis immitaties, de Butcher impliceerd speldaas, de Alexandra een mannetjes stekelbaarsje (goeie OVM vlieg!!)

Maar afgezien van deze feiten is het gewoon "donders" leuk om ze A, te binden en B, er mee te vissen en te vangen natuurlijk!! 8) 8)

Gr

Jan
"Petri Heil"