beginners vliegen.

Started by maurice, March 14, 2016, 06:32:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

maurice

Aangezien er weer vele nieuwe aanmeldingen zijn heb ik een vraag.
De "beginners" welke vliegen krijgen jullie in de winkel geadviseerd?
Waarom heb je die vlieg aangeschaft?
Hoe zien die vliegen eruit?
Vraag dit puur uit belangstelling niet om aftekraken maar om verder te helpen.
Vraag me dit af na het zien van een profielfoto.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Red Tag

Hoi ik maak me vliegen zelf  en koop niks in de winkel , en haal me voorbeelden uit  de vliegvissen gids,en van you tube , en van internet,

Gr  R.T

Mettrop

Ik heb er pas een paar gebouwd, maar ik probeer streamers te bouwen in de stijl van niklaus bauer. Moet alleen nog ff flink investeren in meer materiaal. Ep vliegen wil ik ook nog eens proberen.

vdKaa

Omdat ik zelf (nog) niet echt vliegen bind zijn de vliegen die ik nu gebruik meestal gekocht bij http://www.1000vliegen.nl. Ik heb me bij aankoop laten leiden door advies van de eigenaar van deze site (zoals bij de vliegen voor Frankrijk) en de tips en adviezen uit boeken (Blokdijk en Peeters) en collega vliegvissers.
Verder heb ik het geluk dat ik veel advies en een intro vliegbinden heb gekregen van Sunshine. Je merkt dan dat één-op-één les echt zijn vruchten afwerpt bij de ingewikkelde technieken zoals gebruik van de whip finisher  :)
Fouten zijn kansen om iets te leren

Red Tag

Hoi Maurice

Ik ben ook lid van een vliegvis vereniging dus daar krijg ik ook te horen wat ik t beste kan maken ,en op facebook zie je ook veel vliegen langs komen ..

Gr. R.T

Red Tag

ik wil gerust wel een vlieg plaatsen hoor hier maar ik weet niet hoe dat moet !!

Gr  R.T

goswit

Ach  Maurice als redtag niet weet waar hij woont  , Belgie -- Medemblik of Onderdijk, dan kan ik mij voorstellen dat hij niet weet hoe hij een vliegje moet plaatsen  ;)  sorrie moest het even kwijt .
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Kruijff

Ik heb m'n aller eerste vliegen gekocht bij AM. Door te lezen en te internetten dacht ik goede keuzes gemaakt te hebben. Wat zgn all-round vliegjes en wat goudkopjes. Ging redelijk. Totdat ik mensen sprak, oa op Camping Maka en Kyllburg, die mij wat van hun eigen creaties gaven (en er hoogstwaarschijnlijk meer kijk op hadden hebben dan ik). Qua vangsten ging het toen wel ff een stuk beter. Helaas kan ik niet binden dus ik ben er erg zuinig op..
Gr Ed

Raymond

Een goede reden om te starten met binden, Ed... ;) En het is nog leuk ook...
::wtf::

paul de bruijn

Zelf binden is uiteraard het leukste,zeker als je er goed op vangt.Zeker voor beginners is het een oerwoud aan vliegen in alle soorten,kleuren en maten,en ik denk idd dat sommige winkeliers wel s ergens van af moeten.
Persoonlijk vind ik dat je moet vissen met een vlieg,het hoeft geen luxe zalmvlieg te zijn.En sommige vliegen lijken ook nergens op,maar vangen toch goed.
Ik zal zeker niet ontkennen dat kleur en vorm onbelangrijk is,maar ik heb zeeforel gevangen aan een compleet afgekloven vlieg die nergens op leek,en denk ook dat als de vis echt los is het niet zo heel veel uit maakt(let wel,ben een voornamelijk zoutwatervisser)
Voor beginners:kijk eens rond op een club,kijk op internet en ook niet onbelangrijk,vis de vlieg.Bedoel hier mee dat je niet elke vlieg op dezelfde manier kunt binnenstrippen.Op de juiste manier een vlieg binnenstrippen(of juist niet,driften) kan een enorm verschil maken in vangsten


bij

Quote from: Kruijff on March 15, 2016, 20:25:46
Ik heb m'n aller eerste vliegen gekocht bij AM. Door te lezen en te internetten dacht ik goede keuzes gemaakt te hebben. Wat zgn all-round vliegjes en wat goudkopjes. Ging redelijk. Totdat ik mensen sprak, oa op Camping Maka en Kyllburg, die mij wat van hun eigen creaties gaven (en er hoogstwaarschijnlijk meer kijk op hadden hebben dan ik). Qua vangsten ging het toen wel ff een stuk beter. Helaas kan ik niet binden dus ik ben er erg zuinig op..

fototje maken zodat je weet welke vlieg je de volgende keer moet kopen

Bone F

Quote from: goswit on March 15, 2016, 11:36:22
Ach  Maurice als redtag niet weet waar hij woont  , Belgie -- Medemblik of Onderdijk, dan kan ik mij voorstellen dat hij niet weet hoe hij een vliegje moet plaatsen  ;)  sorrie moest het even kwijt .
Goswit net als bij je Beagle af en toe "af" ::slaugh::

goswit



Nou Bone F, als mijn vrouw zegt AF , kan je vertellen ga ik  :P gelijk liggen. :o 
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Bone F

#13
Ik ook btw jij mag Frans zeggen hoor  ;D

Josseh80

Quote from: Kruijff on March 15, 2016, 20:25:46
Ik heb m'n aller eerste vliegen gekocht bij AM. Door te lezen en te internetten dacht ik goede keuzes gemaakt te hebben. Wat zgn all-round vliegjes en wat goudkopjes. Ging redelijk. Totdat ik mensen sprak, oa op Camping Maka en Kyllburg, die mij wat van hun eigen creaties gaven (en er hoogstwaarschijnlijk meer kijk op hadden hebben dan ik). Qua vangsten ging het toen wel ff een stuk beter. Helaas kan ik niet binden dus ik ben er erg zuinig op..

Ik ben wel benieuwd hoe die er uit zien dan, want bij mij lukt het ook nog niet al te best met de 'standaard vliegen' van A&M.
Dat kan uiteraard ook volledig aan mij liggen  ::hulp::

smokey89

Ik heb een hele collectie met van allerlei vliegen gekregen van iemand. Het meeste voor forelputten, waarvan het meeste volgens mij nog nooit water hebben gezien en gaan zien.
Weinig mee gevangen.

Daarna me wat meer verdiept in het vliegvissen. Afgelopen zomer van Bram een setje beginners vliegen gekocht en daar veel vis op gevangen.

Voor de komende tijd. Zelf binden of rond vragen aan de kenners.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk


Mike

Quote from: Josseh80 on March 18, 2016, 11:33:57
Ik ben wel benieuwd hoe die er uit zien dan, want bij mij lukt het ook nog niet al te best met de 'standaard vliegen' van A&M.
Dat kan uiteraard ook volledig aan mij liggen  ::hulp::

Hier is een website waar je super goede vliegen kan bestellen voor een hele schappelijke prijs.
Heb hier zelf regelmatig besteld en ben altijd zeer tevreden.
Deze vliegen worden gebonden door echt goede vissers/binders. Ze gebruiken de juiste haken en de vliegen zier er zeer strak uit. Wmb een echte aanrader!!

Scroll maar eens even door de verschillende vliegen heen.
Ze zijn allemaal top!

http://polishquills.com/index.php?route=account/logout
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

goswit


Volgens mij wordt er iets te makkelijk antwoord gegeven. 
  Op welk water vis je poldersloot - de maas  -put - buitenland of iets dergelijks , heb je toch verschillende soorten vliegen  nodig en ook nog rekening houden veel zon weinig zon.   Maar de vis kan ook een middag dutje doen of even buurten en is het 100 mt verder gaan liggen.  Als je nu vliegen heb van A & M of van wie dan ook en ze 10 euro cent kosten of 100,00 euro per vlieg, als de vis er niet is    of geen honger hebben of ze zijn er niet , helaas heb je pech . :-\
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Mike

Dat is ook wel zo maar ik ging in deze even uit van de Kyll omdat daar over gesproken werd.
Op de Kyll stukken waar ik ben geweest zit overal vis. Je loopt daar echt geen 25 m zonder een berg of op zn minst een aantal vissen te passeren. Om ze te vangen is het wel zaak de juiste vlieg op de juiste manier te presenteren.
Je hoeft ook echt niet voor elke rivier andere nymfen te hebben. Vooral de haakmaat en het gewicht is belangrijk.
Mijn favourite super simpele nymfjes vang ik mee in, Duidsland, België, Tsjechie, Frankrijk, Bosnie, Slovenie, enz..
Toen ik net begon met rivier vissen in verschillende landen maakte ik mij over de vliegen veel drukker dan nodig is.  Ik ben er inmiddels achter dat goede nymfen het eigenlijk overal doen.
Neemt overigens niet weg dat ik alsnog elke keer een stuk of 10 dozen met allemaal verschillende vliegen meesleep maar je zou maar net dat ene doosje niet bij je hebben en mis grijpen  ;D
Maar goed, dat zit hoofdzakelijk tussen mn oren  :o

En het blijft natuurlijk altijd super leuk om voor een nieuw tripje in een onbekend land wat info op te zoeken en een vers doosje vol te binden met nieuwe ideeën en creaties.

Anyway, als je zelf niet bind en je zoekt toppertjes voor stromend water, zowel droog, nymph en streamer, dan is wmb de polishquills echt een hele goede optie.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er nog meer mensen goede tips hebben voor vliegenshops.
Het meeste knoop ik zelf maar af en toe is het ook wel eens leuk om even te shoppen of gewoon een beetje bladeren om nieuwe ideeën op te doen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

goswit

Ben het grotedeels met je eens Mike , maar belgie -Lux- Duitsland , zeg maar bergriviertjes heb je net even een andere vlieg of kleur nodig.

Maar als de vis niet wil kun je het vergeten .   Meen mij te herinneren dat jij een wedstrijd had in het oostblok , waar jij niets ?? had gevangen omdat de vis 100 mt verder zat , ja dan heb je gewoon pech , verkeerde plaats . Kun je niets aan doen hoort bij vliegvissen .

Gos.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

p.forel

Voor de prijs en de kwaliteit kan je bij a&m geen bult vallen
Heb onderlaatst bij vismakker  ze mogen bekijken ik zeg niks mis mee.
Prijs kwaliteit dik in orde.

€1.30 voor vliegje. Vind ik zelf nogal aan de prijs.
Zeker voor nimphen die je nogal eens kwijt bent in de kyll

Weet nu ook gelijk weer waarom ik alles zelf bind doos van 600 nimphen is dan rib uit het lijf 

Mike

#21
Quote from: goswit on March 18, 2016, 17:57:53
Ben het grotedeels met je eens Mike , maar belgie -Lux- Duitsland , zeg maar bergriviertjes heb je net even een andere vlieg of kleur nodig.

Maar als de vis niet wil kun je het vergeten .   Meen mij te herinneren dat jij een wedstrijd had in het oostblok , waar jij niets ?? had gevangen omdat de vis 100 mt verder zat , ja dan heb je gewoon pech , verkeerde plaats . Kun je niets aan doen hoort bij vliegvissen .

Gos.

Nee idd, vis moet er wel zitten om ze te vangen natuurlijk.
Naar welke wedstrijd je refereert weet ik niet. Waarschijnlijk het wk in Bosnië. Daar heb ik idd onderdelen van geblankt.
Dat is alleen wel ff anders dan de Kyll. Je staat daar op plekken waar dezelfde dag en de dagen ervoor, de beste vissers van de wereld al flink hebben lopen huishouden.
Ook waren er trajecten bij waar het water zo gruwelijk hard doorheen gierde dat je er gewoon amper of niet kan waden.
En dan kwam het idd ook voor dat de rivier 100 m verderop ineens een bocht maakte en breder werd, waardoor er een diepe geul ontstond. Als je dat als stek kreeg aangewezen ben je spekkoper.

@ p forel, dat is idd ook een van de redenen waarom ik zelf ben gaan binden. Ik verlies ook vaak veel vliegen, vooral met het nymphen. In Slovenië was ik deze maand in 6 dagen vissen 70 nymphen kwijt. 20 weggegeven en de rest hoofdzakelijk aan de bodem.
Als je niet zelf bind is dat idd een extra kostenpost.
Als je toch goede vliegen wilt hebben vind ik polishquills wel een van de beste die er zijn quwa prijs kwaliteit.
Als je een tip hebt voor een webshop met vergelijkbare kwaliteit vliegen voor minder, hoor ik t heel graag.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

p.forel

#22
Flystop is top

6 dagen 70 vliegen maar kwijt.  Zijn  dagen dat ik het daar niet mee red  gaat meestal per 3 bij mij tegelijk

Maar om hier in nederland in de polder te vissen heeft A&M voor meeste onder ons genoeg in assortiment
Om goed voor de dag tekomen
 

Josseh80

Ik ga voorlopig niet beginnen aan zelf vliegen binden. Al kan ik me voorstellen dat het leuk is om vis op je eigen creaties te vangen. Ik ken mezelf goed genoeg dat ik 1x paar vliegen bind en daarna wel klaar ben met dat gepriegel. Als ik het überhaupt al voor elkaar krijg om iets fatsoenlijks te binden.

Vanaf welke dieptes overwegen jullie een nymph met een goudkopje? En wanneer alleen een haak?
Ik vis voornamelijk met goudkopjes, zoals deze

Misschien zinken die wel veel te snel voor de ondiepe stadswatertjes waar ik het de laatste tijd op geprobeerd heb.

p.forel

#24
Goudkopjes  komen niet zo diep als tungstenkoppen 
Goudkoppen kan je best hoog vissen vind ik dan. Net onder de oppervlakte is goed mogelijk

Vis anders eens met twee vliegen onderste verzwaard en onverzwaard als dropper zo vis je meer lagen af