Klinkhamer

Started by HappyFisherman, March 07, 2015, 08:26:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

Ben al een beetje op zoek geweest, maar ik kan het niet goed vinden. Wanneer noem je een parachutestijl gebonden vlieg nou een Klinkhamer en wanneer is het 'gewoon' een parachutestijl gebonden vlieg?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

p.forel

Kijk eens naar de haak Bram

vliegvisgek

ik bind ze op f22 bram mooie haak voor klinkhamer

iMarco

#3
Ik zie dat verschil ook nog niet helemaal. Valt dit knutsel dan ook onder klinkhamer? Kritiek is overigens welkom op deze beginnerscreatie.

Floor

Een Klinkhamer moet een emerger voorstellen, simpel gezegd, een vlieg die in parachute stijl is gebonden maar geen emerger voorstelt is geen klinkhamer maar, 'gewoon' een parachute stijl gebonden (vaak droge) vlieg zoals bijvoorbeeld de parachute adams, parachute bwo, parachute .... Deze worden allemaal gebonden op een rechte haaksteel en zijn dus geen emergers.

Over het algemeen is het inderdaad de gebogen haaksteel die de 'parachute' vlieg een emerger en dus een Klinkhamer maakt.

@ iMarco, dit mag best een klinkhamer genoemd worden. krietiek; maak een dunne thorax, netter kopje en probeer de cdc met een dubbinglus netjes om de stam te binden. Het werkt goed om eerst een flink aantal wikkelingen om je parachte stam te maken zodat je een stevige recht opstaande stam krijgt voordat je de hackle of cdc in bind.
Allemaal puur cosmetische want, je zal ze hier best mee vangen, succes!
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

iMarco

Dank voor de feedback en uitleg. Ik ga er nog wel eentje knutselen die er wat netter uitziet. Dat ie er cosmetisch ook een beetje knap uit ziet is natuurlijk wel belangrijk voor het vertrouwen...

Gert

iMarco, zo te zien heb je ook geen dubbing of pauwenfibers gebruikt om een thorax te maken.
Een dikke thorax onder de "kraag" geeft al een veel mooier beeld, en hoort ook gewoon bij de klinkhamer.

Groet,
Gert

iMarco

Hoi Gert,

Ja daar heb je een punt. Ik heb net even zitten googelen en herken wat je zegt. Ik zal daar de volgende vlieg wat meer aandacht aan besteden. Ik zal hem hier wel effe posten.

Marco

iMarco

Ik kon het niet laten.... Toch maar met hackle. Over de lengte ervan twijfel ik dat ie misschien korter moet.

Nieuwe poging...:-) roept u maar.

FSCHAMP

Niet slecht.

Ik zou de fibers naast de thorax ook wegknippen.  Verder heb ik de indruk dat de hackle bij geknipt is (de hacklepuntjes lijken me nl. zeer dik en recht ipv mooi in een puntje uitlopend.)  Als je de hackle hebt bijgeknipt, is de kans groot dat hij niet blijft drijven in de waterspiegel.

Just my two cents.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

iMarco

Dank voor je reactie. Heb de hackle idd bijgeknipt. Heb effe het drijfvermogen getest. Hij drijft maar met ongeknipte puntjes is dat waarschijnlijk beter. Welke hackle kan ik hiervoor het best aanschaffen zodat de lengte beter is?

Tnx

Floor

Kijk, dat ziet er al veel beter uit! Een mooie thorax en een mooie stevigd stam. Zoals al is gezegd, de hackle punten niet bij knippen. Is de hackle te groot, en deze is veeel te groot dan moet je hem gewoon niet gebruiken.
Wanneer de hackle fibers tot ongeveer de haakpunt steken is deze groot genoeg.
Sommige winkels verkopen stukjes hackle skin, deze worden vaak 'genetic hackle skin' of zoiets genoemd.
deze bevatten vaak een aantal goede veertjes, lang met kleine fibers. Als je dieper in de buidel wilt tasten is een hele of een halve skin van bv Whiting of Metz een mooie aankoop. Ga voor hackles voor droge vliegen wel altijd voor een hanen skin!
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Scaramouche

Tweede poging met de thorax is inderdaad al een stuk beter. Verhoudingen van het lijfje zijn goed. Thorax is wat dik maar dat is op zich geen probleem.

Voor een goede hackleveer moet je een keer met je ogen dicht pinnen als je een goede hanencape koopt van Metz of Whiting (een hele nek kost al gauw tussen de 50 en 80 euro), maar dan heb je gelijk vele honderden goede veren in verschillende maten, voor zowel droge vliegen en streamers.

Hier heb je een overzicht van wat Whiting zoal heeft: http://www.whitingfarms.com/prod_whiting.html

Ik weet niet wat je voor haak gebruikt maar hij ziet er wat dikstelig uit. Als je een grubber haak neemt dan kan het gewicht van de haak de vlieg sneller doen zinken, zeker als er een kabbeltje op het water staat of als je op een stromende beek vist. En als je de rib hebt gemaakt van koperdraad is dat ook extra gewicht; je kunt ook een donkere draad nemen, of zoals hieronder heel dunne mylar. (deze is ook gebonden met een hackleveer van een grizzly Whiting nek)



Wat ook een mooi geribbed lijfje geeft is een biot zoals hieronder (kijk niet naar de haakpunt - ik had een beetje ruzie met mijn vise)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

iMarco

Zeer veel dank heren voor de tips. Ik ga ze zeker eens uitpluizen. Qua haak is het een nymph haak dus dat kan beter inderdaad. Ribbing is van koperdraad dus daar moet ik ook nog wat aan doen voor het gewicht.

Ik ben trouwens erg benieuwd wat ze met die hanen doen voor dat geld. Worden ze de hele dag voorgelezen in een kuuroord en daarna een lekkere massage?

Mooi patroontje wel die grizzly hackle...

Groeten
Marco

Floor

Featheremporium.com hier staat ook wel interessante informatie op.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.