Waar, waarin en hoe wordt er door de leden van dit forum gevist?

Started by Ochi, January 03, 2016, 18:31:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Waar, waarin en hoe wordt er door de leden van dit forum gevist?

Ik vis in Nederland.
28 (31.5%)
Ik vis in Europa.
38 (42.7%)
Ik vis over de hele wereld.
14 (15.7%)
Ik vis alleen in zoet water.
37 (41.6%)
Ik vis alleen in zout water.
0 (0%)
Ik vis zowel in zoet als zout water.
26 (29.2%)
Ik vis alleen enkelhandig.
59 (66.3%)
Ik vis alleen dubbelhandig.
1 (1.1%)
Ik vis zowel enkel als dubbelhandig.
5 (5.6%)
Ik vis alleen in koud water
30 (33.7%)
Ik vis alleen in warm water (> 25°C)
0 (0%)
Ik vis zowel in koud als warm water
25 (28.1%)

Total Members Voted: 89

Ochi

Beste Vliegenmeppers,

ik zou het leuk vinden om wat meer inzicht te krijgen in de verschillende manieren van visserij en stijlen van de diverse leden op dit forum.
Misschien blijkt het wel dat we veel meer discussies kunnen hebben over specifieke vliegvisserij dan dat we nu doen.
Mogelijk lijkt het dat daar nu geen animo voor is en als we een beter beeld krijgen over de diversiteit van de leden van dit forum kunnen we daar gebruik van gaan maken en naar behoefte ook kleinere specifieke discussies starten.

Ik heb de poll zo gemaakt dat je 4 antwoorden kan geven.
Het idee is dat je 1 antwoord geeft per 3 opties dus 1,2,3  &  4,5,6  &  7,8,9  &  10,11,12

Wil je specifiek kwijt waarom je bepaalde zaken gekozen hebt, geef even een reply?

Greetz Ochi

Rena

Ik vis meestal in Noorwegen en soms in Zweden, in de zomer het meeste in rivier en meer en in de winter alleen in zee.
De vissen die ik belaag zijn forel en vlagzalm in de zomer en zeeforel in de winter.
Een enkele keer ook makreel, gul, koolvis en pollak.
Het liefst vis ik met een droge vlieg op de rivier en met de natte vlieg in meren.
Gaat het niet droog of nat, dan met de nymph of met de streamer.

TL Peter


Ochi

Na 2 dagen lijkt het erop dat er weinig dubbelhandige vissers op dit forum zitten.
Europa en enkelhandig springen er uit,

Ben benieuwd of we 100 invullers halen, dan is er zo'n 20% van de leden langs geweest en begint het aardig representatief te worden.

Ik hoop ook dat de mensen die niet elke dag reageren ook nog wat in gaan vullen.
Stel dat dit nu net de dubbelhandige of tropen vissers zijn dan zou ik die graag uitdagen meer met ons te gaan bediscussiëren.
Wie weet of dat er van gaat komen ;)
Ik zou het persoonlijk toejuichen.

gr. Ochi

jo flyfishing

Dubbelhandig staat wel ergens op de roadmap, maar ga eerst al een aan enkelhandig speycasten proberen werken.
Circuleren een paar aardige filmpjes over de laatste tijd.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

FrancoisCKX

Enkelhandig, in de polder en in Duitsland op forel. Meer op forel en op grotere rivieren in Nederland staat op mijn bucket list voor 2016.

Troutbuster

Broeders!!

Ik vis in NL en verder door heel Europa zoals België, Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Tsjechië etc...

In NL hoofdzakelijk op zoet water, Forellenwateren maar ook polders, zout water alleen in de zomermaanden op Makreel, Geep, Zeebaars en Fint (Zeeland hè, dus de Oosterschelde "naast de deur" ;)), en als je het OVM als "zout"water meetelt ja, ... ook daar dus!!

Buitenland (Europa dus) hoofdzakelijk op forellenbeken met uitzondering van Denemarken want het Zeeforelvissen blijft leuk daar.

Hoofdzakelijk enkelhandig, ik heb een dubbelandige hengel, maar niet echt mijn ding al pak ik 'm wel eens natuurlijk!

Als lid van de vereniging Lure and Emerger uit Zeeland vis ik vaak op ons clubwater "de Wranghe" een glasheldere zandwin put van 7 Ha en 22 meter diep, en waar we jaarlijks forel in uitzetten (vissen expliciet voor leden van L&E) maar waar ook mooie voorn en baars gevangen kan woorden!!

Verder maak ik deel uit van het Team "Lure and emerger-Megafish" alwaar ik met mijn strijdmakkers het NK vis door heel NL en op verschillende wateren en disciplines

Gr

Jan
"Petri Heil"


Scaramouche

Enkelhandig, voornamelijk in NL maar ik wil meer en vaker in andere landen achter forel en vlagzalm aan. In ons eigen landje probeer ik alles te vangen wat er voorbij komt zwemmen, in het buitenland ga ik specifiek voor forel en vlagzalm (ik zie mezelf niet snel honderden kilometers afleggen om ergens snoek te gaan vangen, dat kan ik hier om de hoek ook). Kleine riviertjes vind ik in principe het leukst maar een stek als de Deense kust vind ik ook prachtig.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

wh82

Uiteraard hoofdzakelijk in Nederland. In het buitenland vissen is tot nu toe vooral op familievakanties, meestal in Frankrijk. Ik vis enkelhandig en zou dubbelhandig waarschijnlijk pas overwegen op het moment dat ik op grote rivieren zalm/steelhead of op warm water en grote vis zou gaan vissen. Sowieso heb ik een voorkeur voor licht materiaal. Het maakt me over het algemeen weinig uit wat ik vang, liever een grote kopvoorn dan een miniforelletje bijvoorbeeld, de uitdaging om moeilijke vis te vangen is natuurlijk wel groot. In Nederland vis ik op alles wat los en vast zit maar voor snoek prefereer ik vooralsnog kunstaas. Voor snoekvissen zie ik niet direct de toegevoegde waarde van streamervissen (ik vis wel met klein kunstaas). Op termijn wil ik wel uitbreiden met een zwaardere vliegenhengel (#7 denk ik) maar dan vooral voor zeebaars/zeeforel. Andere manieren van vissen vind ik ook prima als het maar geen hangen achter een partij karperbezemstelen is of loeren naar de top van een strandhengel. Trollen ofzo is ook niet mijn ding. Over het algemeen heb ik een voorkeur voor vissen op zicht op kleiner water.

jo flyfishing

Kan niet zeggen of groot of klein kunstaas een verschil maakt, maar de laatste 2 snoek sessies op de loet heb ik geen blije gezichten gezien bij de kunstaasvissers die ik tegen kwam, terwijl ik eens 7 en 4 snoeken had.
Ik denk op (kunstaas)dressuur water dat het wel degelijk een verschil maakt.

Quote from: wh82 on January 05, 2016, 09:33:00
Voor snoekvissen zie ik niet direct de toegevoegde waarde van streamervissen (ik vis wel met klein kunstaas).
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

wh82

Dat ben ik met je eens met de volgende side-note.
Een flinke streamer krijg je met een spinhengel ook prima weg. Sterker nog, ik lees weleens over mensen die vliegenhengels underlinen omdat die natte streamers te zwaar zijn (bonken)..
Grote streamers zijn voor mij gewoon een andere soort kunstaas.
Ik denk dat de huidige populaire grote soorten kunstaas ook veel dressuurgevoeliger zijn. Beginners wordt geadviseerd om een hengel aan te schaffen van 30 gram  ::hulp:: ::wtf::
Alleen een snoek die braille leest ziet zulk spul niet aan voor een opgevoerde jetski.

Floor

Quote from: jo flyfishing on January 05, 2016, 10:01:32
Kan niet zeggen of groot of klein kunstaas een verschil maakt, maar de laatste 2 snoek sessies op de loet heb ik geen blije gezichten gezien bij de kunstaasvissers die ik tegen kwam, terwijl ik eens 7 en 4 snoeken had.
Ik denk op (kunstaas)dressuur water dat het wel degelijk een verschil maakt.

Misschien komt dat omdat daar langs de Loet meer kunstaas in de bomen hangt dan er in een gemiddelde viskoffer zit...  :D
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

jo flyfishing

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Floor

Wanneer ik in Nederland ben vis ik vooral in de polders op witvis, baars en snoek. Soms OVM en af en toe op zeebaars. Dit gebeurt voornamelijk met enkelhandige hengels al wil ik voor zeebaars graag de dubbelhandige hengel gebruiken.
Wanneer ik in Noorwegen ben (ongeveer de helft van het jaar) vis ik graag in beekjes, riviertjes en meertjes op forel. Soms bevis ik grotere rivieren dan, ook vlagzalm. Dit gebeurt met enkelhandige hengels.
In augustus, september en oktober, november vis ik ook regelmatig op zalm en zeeforel, dit uitsluitend met de dubbelhandige hengel.
Soms vis ik ook aan zee of fjord op gul, pollak, makreel ed en meestal enkelhandig.
Het vissen in warme wateren laat het de laatste jaren een beetje afweten. Ik heb jaren in Australië gewoond en daar viste ik slechts af en toe met een vlieghengel maar, meestal met pluggen en pilkers en ed. Gelukkig lukt het me meestal wel om ieder jaar een tropische visreisje te maken. Nu wel met de vlieghengel natuurlijk!
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

DavidS


arpad

aangezien ik in Duitsland woon(dicht bij kyllburg) vis ik in het seizoen in de kyll en buiten het seizoen in de putten zoals bij gerolstein en een nieuwe voor mijn is http://www.barweilermuehle.de/

Ochi

Quote from: Jan Vlieg on January 04, 2016, 23:34:54
Wat daar aan te discussiëren valt is mij niet helemaal duidelijk

Jan,
bij al deze typen van vliegvisserij zijn andere technieken en materialen in gebruik.
De vliegen zijn anders, de bindmethoden vaak ook.

Mijn visserij speelt zich af waar ik mijn vrije tijd door breng en soms heb ik het geluk dat dit op mooie locaties is waar ik wel anders moet vissen dan hier het geval is. Enkel & dubbelhandig, zout/zoet, warm en koud
Ik weet zeker dat hier genoeg over te discusieren is met mensen met veel of weinig ervaring.

Nu lees en discusieer ik daarover of forums in het buitenland maar hoe leuk zou het zijn ook hier wat bij te leren of bij te brengen. Ik wordt soms geweldig geholpen op een vakantie of ik help iemand anders weer aan dingen die ik kan uitleggen.

Greetz Ochi

MarcelN

Ga er toch niet op in Cor, en hij heet helemaal geen Jan ::blabla::

Raymond

Hier iemand die vist op salmonide beken en rivieren in België en Duitsland. Verder vis ik graag op de Grensmaas met de droge vlieg op kopvoorn en winde en met nimfen op barbeel met enkel- en dubbelhandige vliegenhengels. Al moet ik erbij vermelden dat het vissen op de Maas sinds enkele jaren op een laag pitje staat door de graafwerkzaamheden. Daarom heeft die dubbelhandige hengel ook al een hele tijd geen daglicht meer gezien. Ik vis niet op snoek en op salmoniden gebruik ik ook zelden of nooit streamers. Droge vliegen hebben mijn absolute voorkeur en direct daarna nimfen/natte vliegen. Aan Czech en French nymphing heb ik een soort van hekel. Is de situatie zo slecht dat droge/natte vliegen en nimfen niet werken, wil ik er wel graag een snoksmarbuggertje aan binden (insiders weten wel wat dat is ;) ).

Zoutwater, nee daar heb ik nog nooit in gevist. En vliegvissen buiten Europa staat nog wel op mijn verlanglijstje maar gezien de tijd en kosten zal het er toch ook niet zo heel snel van komen.

Maar ik ben dus een redelijke purist en ik vang liever één forel op een droge vlieg dan vijf stuks op een nimf. Als ik veel vis wil vangen, vis ik wel met een worm... ;)
::wtf::

merijn1982

Ik vis in puur in nederland. Omdat buitenlad niet leuk is?? Jawel!! Maar visvakanties zitten er financieel gewoon niet in nu.
in nl vis ik op bijna alles met de vlieg. Met mijn #2 op witvis in zowel zomer als winter ( havens ) op snoek in het winterseizoen en dan het liefst uit de bb op groot water. In de zomer ook op karper en sinds afgelopen jaar heb ik ook de zee mogen ontdekken ( fint en  zeebaars ) en ook dat is prachtig! Af en toe een dagje forelvissen maakt het wel kompleet☺
Tight lines!!