Vissen vanuit gewone kayak

Started by tb, August 20, 2015, 21:46:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tb

Is het een beetje doenbaar om te vissen vanuit een gewone eenpersoons kayak?   Geen sit on top of hobie met trappers.
Kan er ene goedkoop krijgen van kennis maar wil wel wetenals het het de moeite is.   Zal wellicht gewoon gebruikt worden op een klein meer.

sjoerd

een kajak is soms handig om je naar stekken te verplaatsen waar je anders niet zo makkelijk kunt komen. Vissend vanuit de kajak is wel mogelijk maar je zult wel afdrijven, tenzij je gaat ankeren. En dat afdrijven is hinderlijk als je een vis wilt aanwerpen. Op zee(Noorse  fjorden) lieten we ons wel langzaam meedrijven en kon je mooi een stuk driftend afvissen.

tb

Ja had al zoiets gelezen van ankers.  Ook maken sommige outriggers voor de extra stabiliteit.   Leuke aan gewone kayak is dat je er buiten het vissen ook iets aan hebt.
Ik mag op een privĂ© meer vissen,  heel de oevers zijn ontoegankelijk,  maar op dit meer zit veel snoek,  baars karper,  alleen geraak je er niet bij.  Er is 1 plekje open maar daar staat het in de warme maanden vol waterplanten.
Dit kayak koopje kan me veel kansen bieden
Hoor graag de voor en nadelen... 

Hans-oet-remunj

draaien/driften in de wind is idd wel een minpunt. Gelukkig is het niet zo moeilijk of kostbaar zelf een anker systeem of outriggers te  maken.  De actie radius is natuurlijk een plus.

Ik heb zelf in nederland heel goede zaken met mijn getunede kayak gedaan op het ovm. Naar noorwegen gaat ie ook altijd mee.

Is het polyester of PE ?  Polyester is kwetsbaarder, maar ook weer gemakkelijk zelf te repareren. PE is veel robuster, maar vaart iets stroever en je kunt er bijna niets op lijmen..

Zelf heb ik PE, en omdat ik geen gaten wilde hebben in mijn boot (ik gebruik hem af en toe ook voor WW en brandingvaren), heb ik een anker + rigger systeem  inelkaar geflanst obv een 'exoskelet'

De basis is 2 betonijzers omwikkeld met wat schuim. Je maakt hiermee 2 'hoepels' die je strak om de boot klemt (draadspanner), zet er 1 voor de kuip en 1 achter de kuip. Daar kun je alles aan vast knopen/schroeven. Zit stevig, snel te (de)monteren, kost geen biet, en zo kun je een kayak op vele fronten inzetten.

en tegen het draaien: een pingpong batje helpt (niet bij windkracht 4 of > ... )


henkverhaar

Ik prefereer een open kano boven een kayak (niet alleen voor het vissen overigens). Een boot met een dubbele peddel is wel makkelijker te sturen en op zijn plaats te houden - voor een open kano is duidelijk meer techniek vereist. Verder zijn er voor kayaks veel meer accessoires verkrijgbaar die het vissen veraangenamen. Persoonlijk heb ik echter een rothekel aan de zithouding en 'opgeslotenheid' in een kayak.

Voor het vissen op wat groter water (meer dan sloten en vaarten) heb je wel een ankertje en liefst ook een driftzak nodig. Je kan echter op plekken komen waar je anders niet komt, en met kayak en zeker kano (door de steekpeddel kun je in nog smallere slootjes varen dan met een kayak) kun je ook op plekken komen waar je met een roeiboot niet bij kunt. Vissen uit een kayak of kano is enigszins behelpen/improviseren, maar is met wat aanpassing zeker goed te doen. Ik zou zeggen: doen.

tb

Het gaat in dit geval over een gesloten kayak uit polyester,   hen wel ervaring met polyester dus da is geen probleem.  Een is zit een dubbele peddel bij nog wel

oldman

Jarenlang lid geweest van een kano club. Kayak is altijd met dubbele peddel. Zit wel een beetje wiebelig als je het niet gewend bent. Canadese kano daar heb je steek peddels bij. Die is volledig open van boven, en daar zit je hoger, op een zitje. Om te werpen zit dit ook beter en niet zo wiebelig. zijn in de 1 peroons uitvoering, met een s.teek peddel wat moeilijker te varen. Ook drijven de kanadese kano's bij wind wat sneller af omdat ze hoger op het water liggen en dus meer wind vangen.

tb

Mss wat moeilijk in gesloten kajak. Maar het is te doen? 

Hans-oet-remunj

mocht je opzien tegen het varen in een kano/kayak: het is redelijk normaal dat rechtuit varen in het begin niet zo wil lukken. Na een paar keer varen is dat probleem over het algemeen wel onder de knie.

Andere zaken zijn wat technischer. Bv: wat te doen bij omslaan, of hoe varen op stromend water of op zee....  Hiervoor kun je vaak bij een lokale kano club terecht. Ze geven vaak beginner cursussen, ook voor niet leden.

tb

Ik zal in ieder geval ook buiten het vissen gaan kajakken. Heb dat altijd al willen doen, ben sportief aangelegd.  Het gevoel in de kayak zal wel komen....   De vraag is eerder,  hoe bevalt het werpen,  binnen strippen en vissen al zittend in een kayak? Moet deze week knoop gaan doorhakken...

Beertje

Een goeie opblaasbare kano is niet zo geschikt voor het vissen heb ik wel eens gehoord. Is dat juist?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

weerwolf

van horen zeggen is niet echt exacte wetenschap.

Ik heb een viskayak maar op sommige dagen weet mijn lijn echt alles te vinden om achter te haken........dekluiksluiting, visfinder, ankerlier, noem maar op. Maar blijft gaaf de combi van vissen en kayakken. Voordeel van een sitontop is toch zeer zeker dat je ook dwars in de kayak kan zitten en dat kan toch echt niet in een kano.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

tb

Ik denk dat het vissen vanuit kayak hou dan ook oefenen gaat zijn,  zeker en verplaatsen,  plaats houden tijdens het vissen.  Maar de mobiliteit en de meeste weggestoken stekjes waar je nooit of te nooit bij geraakt liggen dan ineens in visbereik. Moet zalig zijn. 

Plantje

Laat je nog even weten hoe het bevallen is?

jur606

sit om top kajak (liefst een hobie) ;)

Sorry ben bevooroordeeld
ben begonnen met een sit op top peddel kajak beviel al goed alleen het afdrijven e.d. maakte het vissen een stuk lastiger (niet niet eens alleen over vliegvissen) krijg je eindelijk die hard aanbeet en grote vis, drijf je het riet in omdat de wind die kant heen staan
en heb ik het nog niet eens over in de stroming vissen.

Ik ben na een jaar overgestapt naar een hobie outback en hier 3 jaar later nog steeds geen spijt van stabiel (je kan zelf staand vissen) zeker met e.v.t extra drijvers eraan)
Ja kan zelf in de stroming (tegend e stroming in op je plaats blijven liggen door te trappen bijde handen vrij in een dril en toch nog controle houden :P))

ja vliegvissen uit een kajak kan zeker wel sommige kajaks biedden wat meer gemak als andere :)


weerwolf

Hobie heeft een grote schare fans biedt voordelen maar toch ook zeer zeker nadelen.


het "fietsen" is geen volledige slag en moet je erg aan wennen, he benen verzuren snel
de vinnen is een mooie aandrijving maar vis je veel in ondiep water dan gaat het ten koste van je diepgang.
groot nadeel is de zeer hoge prijs. Voor veel minder vaar je een ander merk kayak die dan ook nog eens achteruit kan varen op de aandrijving.



Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

tb

Ja de alom geprezen hobie trap kajak.   zeer mooi spul allemaal,  en dan de gewoon sitontop vishaak, ook zo iets moois...  En dan denk ik stilletjes in mijn hoofd... Op een dag!    Moet er nog 32 worden dus heb nog een heel (vis)leven voor  de boeg.
Ik ga het doen,  ik ga hem zondag halen.   ook al geniet ik er een jaar maar van,  en ga ik op een gegeven moment vloeken,  moet ik er maar bijnemen.   Misschien zeg ik uiteindelijk dat kayak vissen is toch niets voor mij, dan is dat de kop niet af. Omgekeerd,  ben ik helemaal verkocht kan ik nog uitzien naar een echte viskayak.

Plantje

Quote from: weerwolf on August 26, 2015, 18:19:29
groot nadeel is de zeer hoge prijs. Voor veel minder vaar je een ander merk kayak die dan ook nog eens achteruit kan varen op de aandrijving.
Ja, dat vind ik ook wel. Het is niet iets wat je er "even" bij neemt.

Quote from: tb on August 26, 2015, 21:01:35
Ik ga het doen,  ik ga hem zondag halen.   ook al geniet ik er een jaar maar van,  en ga ik op een gegeven moment vloeken,  moet ik er maar bijnemen.   Misschien zeg ik uiteindelijk dat kayak vissen is toch niets voor mij, dan is dat de kop niet af. Omgekeerd,  ben ik helemaal verkocht kan ik nog uitzien naar een echte viskayak.
Dat lijkt me een hele goeie insteek!

jur606

Quote from: weerwolf on August 26, 2015, 18:19:29
Hobie heeft een grote schare fans biedt voordelen maar toch ook zeer zeker nadelen.


het "fietsen" is geen volledige slag en moet je erg aan wennen, he benen verzuren snel
de vinnen is een mooie aandrijving maar vis je veel in ondiep water dan gaat het ten koste van je diepgang.
groot nadeel is de zeer hoge prijs. Voor veel minder vaar je een ander merk kayak die dan ook nog eens achteruit kan varen op de aandrijving.

Ben ik het niet heelmaal mee eens
IK heb nog nooit bij gewoon vissen en trappen last van verzuurde benen gehad 9 uur per dag trappen is zelfs goed te doen ;) (of heb gewoon goede conditie :P) (zelfde als bij fietsen en lopen ed ga je te hard voor je getraindheid/lichaam verzuur je dat is logische)

Je moet je trappers wel afstellen zeg maar langere benen grotere slag etc dat helpt wel heel veel.

Achteruit varen heb ik nooit nodig gehad en mocht je willen back trollen of achteruit tegen de stroming in draai je je drive gewoon om (ok even 2 handelingen maar kan wel :P)

Het zijn zeker i.v.t. andere kajaks best hoge prijzen (verschil is laatste jaren zelf groter geworden)
Ik had nog de mazzel om deze als 2e hands redelijk prijs (blijven duur) te kopen.
Maar dat is uitgaand van mijn protomonee
(btw de meeste vliegvissers kopen hengels en reels die 5 tot 10 keer duurder zijn als mijn hengels
dus bleef er bij mij meer over voor de kajak :)

Maar het lijkt me een zeer goede keus om eerst een kajak, of sit on top te kopen (peddel),
Omdat die zeker veeel goedkopen zijn, en zo te kijken of het je bevalt, en of je het vaak genoeg gaat doen.
Kan je altijd later nog eens gaan proefvaren en andere vis kajaks uitpproberen.

Zo ben ik ook begonnen ;)

tb

Heb de kajak uiteindelijk toch niet meegenomen. Ging nog teveel geld en tijd in kruipen...  Effe tanden bijten tot er een leuke sit on top kajak word aangeboden.

jur606

TB je kan altijd als orientatie een aantla keer gaan proefvaren in divers kajak of een dagje 1 huren,
via google genoeg adressen (dan kan je een beetje uitvinden wa tje wle en niet bevalt :))

Hans-oet-remunj

Ik zie op martplaats regelmatig kayaks van 25 - 100 euro in de aanbieding inc peddel... 8)



tb

Vanaf komende week zal mijn (vlieg)vissers leven er heel anders gaan uitzien,  ipv langs de kant zal ik voortaan ook op het water kunnen vissen!
Heb een kajak met peddel gevonden.
Een kort model,  geen 3 meter lengte en 80 cm breed! Met speciale vormgeving van bodem,  je moet zeer je best doen deze te doen omslaan.  Het is geen sit on top   maar de opening is groter dan normaal.
Deze past perfect op mijn dak van wagen.  En weegt amper iets.

Ik wil deze wel gaan her spuiten in camouflage kleuren en een comfortabel zitje monteren in de opening.  Alsook rondom elastieken koorden om spullen te kunnen meenemen.

Ik verheug me enorm!   Laat die vissen wat steeds onbereikbaar waren nu maar onder mijn bereik komen!

Plantje

Cool! Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Ga je de onderkant ook wit of grijs maken?

tb

Jah,  hij is volledig donker blauw.  Wil bovenkant camouflagetinten of donkergroen spuiten,  klein beetje twijfels.
Bodem lichtgrijs inderdaad,  dit valt minste op voor de vis