Soča Valley

Started by Christof van den Berge, August 16, 2014, 12:31:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Christof van den Berge

Afgelopen zaterdag terug gekomen uit Slovenie.

Een geweldige vakantie gehad in een stukje ongerept Europa,

Prachtige berglandschappen, kraakheldere blauwe rivieren , fantastische mensen , lekker eten en genoeg te beleven om je vakantie mee te in te vullen.

Naast het het bezoek aan Venetie, para gliden  watervallen bezoeken etc. stond er natuurlijk ook een dagje vliegvissen op het programma.

Van te voren had ik al afgesproken om een dag met Lesly Janssen (als gids) het water in te gaan.
Dit is in  mijn ogen echt een absolute MUST, zonder gids is het naar mijn mening erg moeilijk om de stekken en de vissen te kunnen vinden.

Verder is het vissen op marmer forel gewoon totaal niet te vergelijken met het vissen op forel in bijv. de duitse of ardense beken.
De vis is zo ongelofelijk "Spooky" en bijna niet te benaderen,  Lelsy zijn woorden waren dan ook : "Je krijgt maar vaak maar 1 worp de kans bij een marmer forel"



Al met al op donderdag 7-8-2014 afgesproken bij de organisatie waar hij voor gidst : Soca Fly in Kobarid.

Dat zou ons startpunt worden om de vergunning te regelen en te beslissen welke rivier we zouden gaan bevissen.

Daar aangekomen om 9 uur s`ochtends kreeg ik de vraag wat mijn verwachting voor die dag was?


Wil je regenboog vangen, wil je vlagzalm vangen, wil je marmer forel vangen, wil je groot water wil je klein water wil je blauw water, wil je groen water, ???

Voor mij zelf was het toch wel een soort van droom om daar in die prachtige omgeving een marmerforel te vangen, al had Lesly me al duidelijk gemaakt dat dit wel eens heel moeilijk kon worden.

Uiteindelijk gekozen voor de Trebusica, een rivier die dwars door een kloof loopt en waar het op sommige punten echt aankomt op klim en klauterwerk.


Rond de klok van half tien aangekomen bij het water, snel de waadkleding aan , hengel optuigen en richting de rivier.


De eerste paar pool`s die we afgevist  hebben ,heft Leslyme de nodige tip`s  gegeven om toch de manier van benadering etc. bij te schaven om toch kans te kunnen maken op deze in mijn ogen bijzondere vis.

En ja nu wist ik wat hij s`ochtends bedoelde met spooky vis, soms na 1 worp door een pool waar +-3 marmerforellen in  lagen totaal verstoord. De vis schiet alle kanten op , en wantrouwt vanaf dat moment ieder blaadje, overvliegende vogel, geruis of geritsel in de bosjes.

Toch over heel de dag een paar missers gehad, 1 prachtige marmer forel verspeeld :-\ :-\ :-\ ongelofelijk balen natuurlijk, maar aan het einde van de middag toch nog een marmer forel kunnen vangen, niet zo groot als die ik verspeelde maar toch mijn dag was geslaagd!~

Ook ving ik in de ochtend nog een mooie "wilde" Regenboog, en s`middags nog een kleinere regenboog.

Echt wild zijn de regenbogen natuurlijk niet maar je kan het wel duidelijk zien dat deze vis al jaren op de rivier leeft.

Verder hebben we ook echt gericht op de marmer gevist en de pool`s waar alleen maar regenbogen in lagen over geslagen.

Rond 5 uur zijn we noodgedwongen moeten stoppen met vissen, er kwam een enorme hoosbui over ons heen , waardoor het water met een groot tempo steeg in de canyon.


Maar om een einde aan het verslag te breien, mijn dag was geslaagd! Heb een marmer weten te vangen, en dus is er toch een soort van droom uitgekomen!



Slovenië, met nadruk de soca vallei echt een aanrader voor mensen die van een actieve vakantie houden!

Ik ga zeker volgend jaar terug, en hoop dan een paar dagen te kunnen vissen ipv. 1 dag!


Hieronder nog wat sfeerplaatjes!

De Soca!



Hieronder de Bron van de Soca echt een aanrader, mooie wandeling ernaartoe op


Lastige pool met daarin 3 marmer`s van 60+++++


Regenboog "wilde"












Aan het einde van de middag kregen we een soort van wolkbreuk, waardoor het water enorm steeg in de kloof echt een ongelofelijk natuurgeweld om dat zo te zien.




Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

drefter

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/10534112_514583265341757_4549258937514417074_o.jpg

Ik heb ook zoiets gevangen alleen dan in Italy in de Sarca een rivier die op steenworp afstand van de camping leg.

Gr Martin

Troutbuster

Lekker Chris!!  ::goodjob:: ::goodjob::

Mooie ervaring rijker makker!!

Bedankt voor het delen

Gr

Jan
"Petri Heil"


Scaramouche

Prachtige foto's zeg!
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10