Steelhead in BC 2016

Started by Steelhead, October 19, 2016, 16:00:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Steelhead



Weer terug uit British Columbia. Het begint bijna m'n 2e thuis te worden na 26 jaar!
In 1990 voor de 1e keer erheen geweest en meteen verslaafd. Vooral op het vliegvissen op wilde steelhead.
Omdat m'n vaste maat dit jaar niet meekon en ik echt niet alleen daar wil vissen, had ik me bij een groep aangesloten die de 1e week op steelhead wilde vissen en de 2e week op regenbogen die achter de paaiende sockeyes liggen te azen.
De groep bestond uit 9 man en was weer verdeeld over 3 subgroepen van elk 3 man. Ik weet het teveel, maar ja.
Ik zou de eerste week met m'n pontoons de rivier aftasten op zoek naar plekken waar de rest nooit bij kon komen. Dat was een goed besluit. De groep in totaal wist 17 steelheads te haken waarvan er 11 geland konden worden. Ik heb er 8 gehaakt en 6 kunnen landen en ben daarmee best tevreden. Daarnaast nog wat cohozalm kunnen vangen. 5 van de overige 8 hebben helaas geen steelhead kunnen vangen en 4 daarvan zelfs geen aanbeet ervan gehad.
Ik denk dat mijn ervaring toch wel z'n vructen heeft kunnen afwerpen. Sommige hadden zich in mijn opinie ook niet helemaal goed voorbereid.
Die week werd doorgebracht in het noordwesten van BC, nabij de Skeena River.
De 2 week verhuisden we naar de Shuswap. Helaas schitterde de sockeye door afwezigheid en daardoor was de forel ook niet echt in grote aantallen aanwezig.
Sommige hebben er wel een paar mooie regenbogen tot zo'n 60cm kunnen vangen maar de plekken waar dat gebeurde waren helaas beperkt en men stond daar soms met 6 man naast elkaar! En dat is echt niet zo mijn ding! Dus mijn visserij aldaar was minimaal en op mindere maar rustige plekken.
Al met al ben ik best tevreden over de 1e week en wat minder over de 2 week.
Wel weet ik nu zeker dat ik daar nooit meer in zo'n groot gezelschap heen ga.
4 man is voor mij echt meer dan zat en zo kunnen de kosten voor accommodatie, transport etc. ook goed verdeeld worden.
Weer een jaartje sparen, want volgend jaar ga ik weer!
Als je nieuwsgierig geworden bent, en meer wil weten, kijk dan even op http://www.steelhead.nl/

Bram
my best memories are not that old!

Ochi

Bram,

Leuk verslag en je hebt ook een mooie website, leuke foto's van Ksan, daar sta ik ook graag.
Ja je club was inderdaad wel erg groot.
Ik vis er altijd alleen omdat ik met een motorhome rondrijdt en er ook vakantie hou met het vrouwtje.
Als ik een vistrip zou maken dan inderdaad 2 of max 4 personen.

Wat mij dit jaar opviel was hoe belangrijk spreiden van je kansen is.
In tegenstelling tot 2013 en 2014 heb ik nu alleen zalm en Dolly's op de Skeena kunnen vangen en niet op de Bulkley of Vancouver island. De Bulkley had mij eerder juist zoveel plezier gegeven incl mooie steelheads maar dit jaar was ik in eind augustus te vroeg. Zellfs Campbell river was niets.

Neem jij je raft mee of heb je die daar opgeslagen?
Zit aan een 2017 trip te denken, kan mooi cabins aan de Bulkley huren maar heb daar geen raft ervaring.
Met een motorhome is je mobility niet je van het😀

Greetz Ochi

Steelhead

De 1e keer ben ik ook met een camper gegaan maar ben daar snel van genezen. Okay, voor een vakantie met partner prima, maar voor het vissen minder geschikt om over bepaalde backroads te rijden. Daar komt een 4x4 echt tot z'n recht!
Omdat ik met m'n pontoons vis, kom ik op plekken die niet bereikbaar zijn vanaf de weg. En ik heb al een keer mee gemaakt dat iemand gewoon uitgleed over een gladde kei en daarna niet meer kon lopen en daarom ga ik niet alleen met m'n pontoons erop uit.
En ja, die pontoons liggen daar opgeslagen.
Als je op de Bulkley gevist hebt dan weet je hoe druk het bij Walcott, Quick of Trout Creek kan zijn, soms bijna combat fishing :-\
Maar daar tussen in liggen prachtige stekken die je alleen via het water kan bereiken en die je dan voor jezelf en je maat hebt!
Zelf ben ik niet zo'n liefhebber van de Bulkley omdat die keien daar zo irritant zijn en vanwege de drukte, maar heb er wel prachtige steelhead gevangen!

Bram
my best memories are not that old!