Vraagje over de Kyll

Started by Mike, September 20, 2014, 11:58:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

Afgelopen donderdag en vrijdag zijn een maatje en ik naar de Kyll geweest.
Het weer was goed en we hebben ons vermaakt.
Het vissen was zeer taai.
De eerste dag zijn we op een prive stuk geweest van Hotel Landhaus.
Daar kon ik met hard werken 7 vlagzalmjes en 12 forelletjes vangen.
Wel een mooi stuk,  herten en ijsvogels zagen we meerdere keren voorbij komen.
De 2de dag hebben we een vergunning gekocht voor de stadskyll.
Ook dat was taai maar uiteindelijk na veel lopen en hard werken 32 vissen kunnen vangen,  waarvan 5 grote baarzen en de rest vlagzalm en forel.
Toen ik het water uit ben gegaan en terug liep over het pad,  zag ik dat ik een hele extra stuk heb gevist terwijl ik alleen een vergunning had voor het andere stuk.
Ik was zelfs al voorbij het 2de gedeelte en heb dus eigenlijk anderhalf stuk extra gevist.
Ik kom tijdens het waden helemaal nergens bordjes tegen met begin of einde strecken,  pas wanneer je over de kant loopt zie je de bordjes staan.
Is iemand wel eens betrapt hierop en zo ja,  wat zijn dan de consequenties ?
Niet dat ik dat met opzet zou doen maar de kans is vrij groot dat me dat ooit weer overkomt.

Hier nog een paar plaatjes

Uitzicht hotelkamer..


Grotere forellen dan deze eigenlijk niet gevangen, behalve die ene regenboog die helaas ontsnapte voordat ik een plaatje kon maken.



Deze is een stuk groter maar helaas kon ik daar met geen mogelijkheid bij komen.. :-[



Grootste wat ik heb kunnen vangen waren een stuk of 6 van dit soort vlagzalmen.



Sommige waren wel heel erg vet  ???

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Raymond

Dat zou mij nou noooooit gebeuren... ;) Haha... wel dus... en ook wel eens heel stiekem een stukje bevist aangrenzend aan het deel waarvan ik op dat moment de vergunning had. Het klopt inderdaad wel dat het begin en eind van een stuk soms heel slecht staat aangegeven. En wat de consequenties zijn als je betrapt wordt? Geen idee eerlijk gezegd. Ik ben in ieder geval in al de jaren dat ik vis in Duitsland nog nooit gecontroleerd...
::wtf::

BV

Dat is wel heel mooi vlagzalm voor de Kyll.
Op de Nimf of droge vlieg?

Qua strekke-grens , zelfde aan de hand gehad in Murlenbach.

Twan

#3
Ik ben 1 keer naar de kyll geweest en meteen controle. Er schijnt toch wel veel gecontroleerd te worden. Ik snap alleen niet waarom je zegt dat het taai was. 51 vissen in 2 dagen.  ::wtf::

Mike

#4
Quote from: BV on September 20, 2014, 13:02:15
Dat is wel heel mooi vlagzalm voor de Kyll.
Op de Nimf of droge vlieg?

Qua strekke-grens , zelfde aan de hand gehad in Murlenbach.

Ik heb alles gevangen op de " french nymphing " methode.
Toen ik de foto's van de vlagzalmen aan een andere visser liet zien was hij ook al zo verbaasd.
Volgens hem werden de meeste opgegeten door locals.
Ik vond ergens een stuk Kyll waar er meerdere van dit formaat zaten.
Ik heb er 3 gelost van dit formaat en 6 gevangen.
Er had op deze plek net iemand anders staan vissen maar hij ving helemaal noppes  :o
Het was zo'n mooi stuk en ik besloot het toch te proberen ondanks dat die vent daar net behoorlijk herrie had staan maken.
Dat was een goede keus, het bleek veruit de beste stek van de 2 dagen te zijn.
Ik kwam er achter dat het heel belangrijk was om de drift van de nymph heel natuurlijk te maken anders keken ze er wel naar maar pakte ze niet. Erg mooi gezicht als je er telkens 2 tot 4 m vanaf staat.

Quote from: Twan on September 20, 2014, 13:03:09
Ik ben 1 keer naar de kyll geweest en meteen controle. Er schijnt toch wel veel gecontroleerd te worden. Ik snap alleen niet waarom je zegt dat het taai was. 51 vissen in 2 dagen.  ::wtf::

Met de French methode moet het goed mogelijk zijn om er veel meer te vangen.
Bovendien heb ik dus een veel te groot stuk bevist op zoek naar 'hotspots' anders had ik er waarschijnlijk een stuk minder gevangen.
Maar jij had bij de controle je papiertje toch gewoon in orde voor de plek waar je stond..
Ik vraag me echt af wat er gebeurd als je controle krijgt van een opsporingsambtenaar.
Een bekeuring is niet zo erg maar als ze je spullen innemen of je staatsvergunning in beslag nemen zou erger zijn..
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

FSCHAMP

Mike, bij mijn weten krijg je alleen een fikse boet.
Vriend van mij heeft eens een boete gekregen terwijl net op de grens stond, maar op het andere stuk eigenlijk viste. De boete bedroeg 150 euro.
Dit was echter niet op de Kyll, maar op de Rur.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Mike

Ah ok,  dat is zonde van t geld maar op zich geen ramp.
Wel een beetje streng zeg,  als je net op de grens staat,  zeker gezien het feit dat het zo slecht wordt aangegeven.
Je krijgt dan wel zo'n landkaartje mee maar ik weet na 5 min echt niet meer waar ik ben.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

FSCHAMP

Mike,

Ik probeer steeds eerst de grenzen te zoeken van het kaartje zodat het een stuk makelijker wordt tijdens het waden om begin en einde te zien.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

BV


QuoteIk kwam er achter dat het heel belangrijk was om de drift van de nymph heel natuurlijk te maken anders keken ze er wel naar maar pakte ze niet. Erg mooi gezicht als je er telkens 2 tot 4 m vanaf staat.

Re: Vraagje over de Kyll

Mike,  vang je met French nymphen dan op 2 à 4 m van je af? of een stuk verder?

Mike

Bv,

De Kyll is vrij smal en ik heb de meeste vis gevangen door in het water te staan en naar de kant toe te vissen of door het midden.
Bijna alle vis ving ik binnen zeer geringe afstand, kan ook regelmatig meter of 6 of misschien 7 geweest zijn maar soms ook recht voor mn voeten.

Om je er een beeld bij te geven...

Mn hengel is 10 ft , mn indicator is ongeveer een meter, mn tippet is tussen de 1,5 en 2 m en ik had gemiddeld ong 1 a 2 m leader uit mn topoog maar soms ook de helft van mn indicator maar door het topoog.
Dit geheel vis ik door mn hengel in een hoek van ong 100 tot 120 graden te houden.
Ik denk dat ik gemiddeld dan uitkom op 4 tot 6 m
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

maurice

Straf kan verschillen, van 10 dagkaarten tot eindestaadsvergunning en weg hengels.
Geld veel geld kan het ook gaan kosten.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Mike

Hoi Maurice,

Bedankt voor je reactie.
Mag ik vragen waar jedeze info vandaan hebt?

Gezien het feit dat Duitsland gewoon een europees land is, denk ik dat de wetgeving niet extreem veel verschilt met die van ons.
Er zal op een overtreding van de visserijwet waarschijnlijk een vorafbepaalde straf worden opgelegd.
Ik kan mij niet voorstellen dat het aan het humeur ligt van de opsporingsambtenaar of je een bekeuring krijgt of je spullen in beslag worden genomen.
Ik kan mij wel voorstellen dat je bij recidieve in aanmerking komt voor inname staatsvergunning of zelfs materiaal.

Ik wil het graag zeker weten voordat ik perongeluk de fout in ga, volgende keer.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

maurice

Dit jaar een Belg alles zien kweit raken, vissen zonder vergunning voor het stuk.
Met controleurs gepraat en de plaatselijke vissers.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

gijsie20

Mooie plaatjes Mike!

Wel vaag dat dat soort dingen niet in een vergunning staan? Ik heb al jaren de vergunning van de Ourthe in Belgie, en daar staat bijvoorbeeld keurig omschreven wat elke overtreding kost..van een week uitsluiting, tot wel 5 jaar!

Maar idd, op de rivieren waar ik in Duitsland heb gevist heb ik ook niks kunnen lezen over overtredingen?  ???

Mike

#14
Quote from: Cornico on September 20, 2014, 22:45:05
Maar ik kan me ook herinneren dat iemand die z'n spulletjes niet voor elkaar had alles kwijt was en dit tegen veel geld ergens in Bitburg kon terugkopen zonder overigens nog weer te kunnen en mogen vissen.

In Nederland is het zo geregeld dat alleen opsporingsambtenaren spullen in beslag mogen nemen.
Burgers mogen dat niet.
Ik weet 99.9% zeker dat dat in DL ook zo is.
Iemand die daar een stuk rivier beheert mag echt je spullen niet in beslag nemen.
Het opleggen van een boete kan ook alleen worden gedaan door mensen met opsporingsbevoegdheid en nooit door een burger. Een beheerder kan hooguit zeggen dat hij je nooit meer op zijn gebied wil hebben.
Ik zou in elk geval onder geen enkele voorwaarde mijn spullen afgeven aan een burger.
Spullen die worden afgepakt en later worden terug verkocht is niet legaal,  ook niet in DL.
Iemand die zo'n streek bij mij zou proberen uit te halen heeft aan mij echt een verkeerde.
Ik ben het overigens niet eens met de gedachte dat beheerders zelf verantwoordelijk zouden moeten zijn voor de 'handhaving' van hun gebied. Controleren zou kunnen,  dat gebeurd in Nederland ook maar het daadwerkelijk handhaven wordt gelukkig over gelaten aan mensen die daarvoor geleerd hebben en beedigd zijn.
Anders zou je idd hele vreemde praktijken krijgen.

Er zal toch wel iemand zijn die hier een onderbouwd antwoord op heeft....
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

maurice

Verschilt wel van controleur.
Sommige leven nog in 40-45 en denken nog steeds dat het een elite functie is.

Dit jaar zelf gecontroleerd door 2 jagers zeer vriendelijk en lieten hun papieren ook zien toen ik er om vroeg.
Later in een kroegje samen een biertje gedronken en vele verhalen gehoord.
Deze heren stuurde je weg als je niet de juiste papieren had.
Een andere laat de politie komen en dan kost het geld en of materiaal.

Bij camping Kyllburg moet je dacht ik 10 dagverguningen halen en die worden onder je neus verscheurt.

Maar ook de Duitse vergunning kan je worden afgenomen, en dan kan het maar xo zijn dat je de eerste 5 jaar niet meer kunt vissen.


::bbq:: ::proost:: ::proost::

Troutbuster

Ahum....

Als je in Stadtkyll een vergunning hebt gekocht, heb je een vergunning voor Los 1 èn Los 2 !!! oftewel van Kronenburg (stuwmeer) tot Stadtkyll en van Stadtkyll tot Junkerath

Alles bijeen een slordige 15 à 16 km viswater die je niet zomaar 1,2,3 afvist zelfs niet in een paar dagen.

Mike,

Waarom denk je dat je "zwart" gevist hebt?? (zomaar een vraag hoor! ;))

Mooie vlaggen trouwens  ::goodjob:: ::goodjob::

Gr

Jan
"Petri Heil"


Mike

Quote from: Cornico on September 21, 2014, 01:18:32
Is er dan iemand die zo iets beweert?
Probeer eens te lezen wat er staat Mike!
Zo kan ik me ook voorstellen dat je de fout in gaat bij het lezen van je Fischereischein.  ;D

Hoi Marten,

Ik ging daar vanuit omdat je schreef dat iemand voor veel geld zijn spullen kon terugkopen,  nadat ze in beslag waren genomen.
Een dergelijke actie lijkt mij niet het werk van een duitse politieman of boswachter ofzo.
Het is nogal een raar verhaal,  snap je  ???

Hoi Maurice,

Wat je hebt meegemaakt van de jagers kan ik mij goed voorstellen.
Het voor je neus verscheuren van 10 dagvergunningen lijkt mij eerder een ' wandelgangen ' verhaal,  als je begrijpt wat ik bedoel. Net als het voor veel geld terug kunnen kopen van je materiaal.
Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat iemand zoiets heeft meegemaakt maar vaak is het zo dat wanneer er iets gebeurt en het verhaal wordt doorverteld dat het verhaal hoe langer hoe sterker wordt.
Vandaar dat ik vroeg waar je de info vandaan hebt.
Als je het zelf hebt meegemaakt geloof ik je naturlijk wel maar het klinkt een beetje als ' van horen zeggen ' verhalen.

Hoi Jan,

Toen ik terug liep over het fietspad passeerde ik een bord waarop het einde van een strecken stond aangegeven,  en dat was niet het gedeelte waarvoor ik een vergunning had gekocht.
Ik kwam ook twee Nederlanders tegen die ik eerder die dag het water in had zien stappen.
Ik vroeg aan een van hen waarom ze precies daar het water in waren gestapt. Hij gaf aan dat dat het begin / einde van de strecken was.
We hebben later op het kaartje gekeken en zagen dat de strecken ook allemaal vrij klein waren,  paar kilometer.
Nu sla ik vaak redelijk grote stukken over omdat ik op zoek ga naar plekken waar diepe gedeeltes bij zitten of harde stromende stukken,  overhangende struiken,  in het water gevallen bomen enz.
Op deze manier maak ik zomaar een km of 10 per dag.
Ik zal straks eens ff zoeken of ik mn vergunning nog ergens heb en kijken of ik een fotootje kan plaatsen.

Grt,  Mike
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Arie de Vries

http://forum.angelsport.de/unsere-anglerforen/angler-stammtisch-85/schwarzangler-an-der-kyll-529/

Ook in Duitsland zijn hengelsport fora. Google even op "Schwartzangler an der Kyll"
Dan kom je een interssant krantenartikel tegen over de frustraties van twee vrijwillige hengelsport controleurs die drie zwartvissende Nederlanders betrappen, de politie erbij halen waarna proces-verbaal wordt opgemaakt. Dat proces-verbaal gaat net als bij ons naar de officier van justitie die beslist over de vervolging. In dit geval werd wegen gering feit ( interpretatie officier) niet vervolgd.
Het stuk is weliswaar uit 2007 maar er zal niet veel veranderd zijn.
Wat ik uit het stuk en de vervolg discussie begrijp is dat er door vrijwillige controleurs kan worden gecontroleerd maar dat de bekeuring wordt uitgeschreven door de politie. In hoeverre ze in Duitsland boa's kennen met opsporingsbevoegdheid, weet ik niet. En in hoeverre de Staatsanwalt (officier van Justitie) er anno 2014 ook nog zo over denkt als in 2007 weet ik ook niet en die beslist uiteindelijk over de vervolging.
Het verplicht tien vergunningen kopen die vervolgens worden verscheurd, komt mij voor als een vorm van eigenrichting. inbeslagname van je hengelspullen wordt ook in het bovengenoemde stuk besproken. Het kan, maar of dat snel zal gebeuren??
Overigens is het wel zo dat geldboetes in Duitsland tegenwoordig gewoon in Nederland geïnd worden. Dat geldt voor te snel rijden dus waarschijnlijk ook voor zwartvissen.
Groet, Arie

Mike

#19
Hoi Arie,

Ah kijk,  dat is dus min of meer zo als het in Nederland ook geregeld is.
je hebt vrijwillige controleurs net als dat ze die hier ook hebben.
Zij mogen om je vergunning vragen.
Als je deze niet aan hen laat zien bellen zij een politieman of een boa,  deze zal dan de situatie beoordelen een proces verbaal opmaken.
In NL kost het vissen zonder vergunning je dan €137,- Maar als je blijft zwartvissen of moeilijk gaat lopen doen kan de officier beslissen dat je spullen in beslag worden genomen.
Waarschijnlijk is het dus ook zo geregeld in DL.
Het zal ook een heel verschil zijn wanneer je helemaal geen vergunnig hebt of dat je wel netjes een staatsvergunning en een vergunning hebt voor een strecken maar per ongeluk te ver bent gelopen.
Het lijkt mij heel ver gaan als je meteen een dikke bekeuring krijgt of je spullen in beslag worden genomen wanneer je je normaal gedraagd en wel vergunningen bij je hebt.

Arie,  was jij nou toevallig ook op de Kyll do en vr ?
Jij bent niet toevallig 1 van de 2 Nederlanders die ik ben tegen gekomen ?


EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Arie de Vries

Hoi Mike, ik heb de afgelopen week in Zendscheid gelogeerd en een paar dagen daar op de Kyll gevist. Ben voor zover ik me kan herinneren alleen een wat oudere Belgische vliegvisser tegengekomen
Groet, Arie

Troutbuster

"Petri Heil"


BV

Mike,

Heb je het French nymphen ook al getest  rond 15 maart op de opening van de rivieren?
De rivieren staan dan hoog en de vis plakt op de bodem en het vangen is dan kwassie noppes..

Wat zou volgens jou het grootste nadeel zijn moest je dit met een 9ft #4 hengel moeten doen.

Op snelstromende maar vlakke diepe pools ; vis je de nymf stroomafwaarts tov de hengeltop , of de hengeltop stroomafwaarts tov de nymf?
Sleur je de nymf of rem je de nimf of hou je gewoon contact?

De reden van mijn vragen is mijn interesse om na na half oktober ook nog wat te vangen op overbeviste en onderbevolkte maar mooie riviertjes waar de vis terug getrokken is in de diepe winterpools.







Mike

#23
Quote from: Troutbuster on September 21, 2014, 19:44:08
http://www.wizardoffishing.com/uploadmap/P049_02_2002204_VNVBOEK_Hkl.jpg

veel viswater hoor!!

Gr

Jan

Hoi Jan,

Ik kan mijn landkaartje even niet vinden maar ik heb nn maatje net een apje gestuurd met de vraag of hij het kaartje nog heeft en een foto wil sturen.
Het zal er waarschijnlijk ong hetzelfde uit zien.
Ik meen mij in elk geval te herinneren dat ik er ong 20 min over deed (als ik langs de rivier liep) om van het einde terug naar het begin te lopen. Dat is dus op zich niet zo veel,  zeker als je meerekend dat er op het stuk ook nog op bepaalde gedeeltes niet gevist mag worden. Dat staat niet op het kaartje aangegeven.
Ik denk dat je ong 3 km mag bevissen.
Misschien is het een beter idee als ik volgende keer gewoon een vergunning koop voor 2 gedeeltes.
Kan ik trouwens bij de winkel in Gerolstein kaarten kopen voor meerdere gedeeltes of moet ik daarvoor elke keer de rechthebbende van dat stuk opzoeken ?

Grt, Mike
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

#24
Quote from: BV on September 21, 2014, 22:07:33
Mike,

Heb je het French nymphen ook al getest  rond 15 maart op de opening van de rivieren?
De rivieren staan dan hoog en de vis plakt op de bodem en het vangen is dan kwassie noppes..

Wat zou volgens jou het grootste nadeel zijn moest je dit met een 9ft #4 hengel moeten doen.

Op snelstromende maar vlakke diepe pools ; vis je de nymf stroomafwaarts tov de hengeltop , of de hengeltop stroomafwaarts tov de nymf?
Sleur je de nymf of rem je de nimf of hou je gewoon contact?

De reden van mijn vragen is mijn interesse om na na half oktober ook nog wat te vangen op overbeviste en onderbevolkte maar mooie riviertjes waar de vis terug getrokken is in de diepe winterpools.

Hoi BV,

Het 'french' nymphen kan op verschillende manieren.
Meestal probeer ik stroomopwaarts te vissen en daarbij de nymph stroomopwaarts te plaatsen om deze te laten zakken en dan met mn hengeltop te laten volgen,  juist niet slepen en zeker niet afremmen want dan stijgt de nymph weer.
Ik heb overigens wel een aantal truucjes ontdekt om de lastige vissen die ik kan zien liggen toch tot een aanbeet te verleiden maar dat wordt een beetje een lang verhaal.
Wat de hengel betreft,  het scheelt maar een klein stukje maar een 10 ft hengel is wel echt veel prettiger om dit soort visserij optimaal te kunnen doen.
Een #4 is ook net te zwaar denk ik. Zelf gebruik ik een 10 ft #2. Ik vis over het algemeen met 10/100ste en als je met een # 4 dan een grote vis haakt loop je de kans dat je tippet breekt.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik ook nog echt aan het ontdekken ben.
Ik heb dit nu 2 vakanties in Oostenrijk gedaan en tussendoor een keer of 10 in Duitsland en elke keer leer ik weer wat bij en verander ik mn techniek.
Volgende week ga ik 4 dagen naar Tsjechie om daar deel te nemen aan 2 wedstrijden,  dat wordt ongetwijfeld weer een groot leermoment.
Ik ben op het moment druk bezig mij hier nog veel meer in te verdiepen omdat ik mij dit jaar in het NK gekwalificeerd heb voor het EK in Italie.
Ik heb de mazzel dat ik een aantal zeer goede wedstrijdvissers om mij heen heb die mij ook van alles leren.
Ik zal kijken of ik in Tsjechie wat opnames kan maken zodat ik je er een beeld bij kan geven.
Helaas is in Cuba mijn headcam gesneuveld toen ik een tarpon wilde landen dus zal ik moeten proberen met mn gewone camera opnames te maken.
En anders moeten we misschien maar een keertje afspreken met mensen die dit interresant vinden.
Misschien kunnen we er dan een soort forumtripje van maken. :)

Grt,  Mike
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER