Dagje peuteren.

Started by Jan Damman, May 29, 2013, 10:59:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan Damman

Afgelopen winter een fijn peuterstokje gekocht Scott 7'5" #2 en dat moest dan toch wel eens een keer gebruikt gaan worden op de forel.

Mijn vismaatje Henk ( Doema ) en ik gaan een keer in de twee weken wel naar Duitsland om een van de rivieren te bevissen, nu waren de vooruitzichten van de waterstanden vorige week niet echt gunstig te noemen ( wat achteraf op maandag uiteindelijk wel meeviel ) dus naar een alternatief gezocht en vorige week vrijdag de beslissing genomen om maar eens een van de kleinere ( smalere ) beken te gaan bevissen.
Op vrijdag naar de secretaris van de ASV gebeld en ja hoor we konden komen, geen enkel probleem.

Maandag om 7.00 uur stond ik bij Henk voor de deur en om 9.15 uur bij de secretaris van de ASV om de dagvergunning op te halen, nadat deze uitgeschreven waren zei de goede man dat hij ons wel naar het einde van de strecke zou brengen en dat ging dan over een bospad waar een fourweel drive niet overdreven is, eenmaal daar aangekomen de man een handje geschud en ons aangekleed en spullen in orde gemaakt.
Nu is het daar zo dat je eigenlijk geen waadpak nodig hebt dus een paar lieslaarzen of een waadbroek is al voldoende en dat is dan eigenlijk alleen maar voor het hoge nattte gras en brandnetels.
Eenmaal bij het water aangekomen zagen we eigenlijk pas echt hoe het beekje er uit zag, (dit had ik ook al op de foto's gezien van de ASV ) het was net aan een hengel breed met op sommige stukjes en dat in de wat uitgesleten bochten wel anderhalve hengel breed dus dit zou dan inderdaad een dagje peuteren worden en dat over een stukje van 1.5 km en als we tijd over hadden konden we ook het stukje naar het dorp doen.
Het beekje had wel de variatie van wat langzame en stilstaande stukjes en met regelmaat een kleine stroomversnelling.

De secretaris had ons verteld dat er zowel forel als vlagzalm zou zwemmen dus als het een beetje meezat zou het in combinatie met het weer wel eens een leuke dag kunnen gaan worden.

Ok een GRHE er aan en van start, bij de derde worp in een kleine stroomversneling was het was het bij mij al raak hangen een kleine forel +-17 cm was de eerst dus een goed begin, daar het echt peuterwerk is door de breedte en de overhangende bomen maak je daar niet echt meters dus geduld en een paar meter lijn werkt daar het beste.
Niet veel later hing bij mij de tweede er aan +-25 cm en Henk had inmiddels ook zij eerste gevangen, en ja dan is het voor je het weet al weer lunchtijd en hadden we misschien een derde van de 1.5 km er op zitten met voor zowel Henk als ik 4 stuks forel.

Terug naar de auto gelopen en naar het begin van de strecke gereden alwaar er eerst een bakje koffie en een boterhammetje genuttigd ging worden, inmiddels was het zonnetje doorgekomen dus konden er wel een paar laagjes uit daar in het dal geen wind stond en de temperatuur stevig aan het oplopen was.

Na de lunch weer naar de beek en vol goede moed verder, maar de resultaten bleven uit, weing actie todat we weer bij het punt aangekomen waren waar we de ochtendsessie waren gestopt en beide nog 2 st bijgevangen hebben.
De vlagzalmen hebben we die dag niet gezien maar dat mocht de pret niet drukken.

Al met al een mooie dag geweest met voor beide 6 st op een echt peuter beekje.
Ik moet wel weer even aan het binden, er zij namelijk wel een paar GRHE's bijven hangen.   



[attachment deleted by admin]
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

HappyFisherman

Mooi weer, andere omgeving en goed gezelschap. Wat wil een Jan nog meer?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gert

Leuk man!
Elke 2 weken wel een keer die kant op - lekker horrr!

Groet,
Gert

Peter B.

Ik blijf me toch altijd verbazen in wat voor beekjes en riviertjes je allemaal vis kan vangen.... ::goodjob::

Troutbuster

Mooi dagje peuteren geweest Jan! ::goodjob::
Welk beekje was het (vergeef me mijn lompheid! :P)

Bedankt voor het mooi verslagje!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Jan Damman

#5
Quote from: Troutbuster on May 29, 2013, 12:53:54
Mooi dagje peuteren geweest Jan! ::goodjob::
Welk beekje was het (vergeef me mijn lompheid! :P)

Bedankt voor het mooi verslagje!

Gr

Jan

De Abach Jan, een mooi beekje voor een of twee personen. ;)
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Jan Damman

Quote from: Gert on May 29, 2013, 12:46:00
Leuk man!
Elke 2 weken wel een keer die kant op - lekker horrr!

Groet,
Gert

Ja dat is zeker lekker Gert, ik ben sinds feb met pensioen en ik kan mij geen betere invulling van mijn dagen indenken. ;D
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

kees

Mooi verslag Jan en natuurlijk mooie plaatjes  ::top::
wat een prachtige plek om te peuteren

Herman

Mooi verhaal over een klein beekje...
Ben erg jaloers op je!
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Gerrit72



Erg mooi Jan  ::goodjob::
The only difference between men and boys is the price of their toys.

weerwolf

Heel mooi Jan, Mooi riviertje om mijn #0 te gaan testen.

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Jan Damman

Quote from: weerwolf on May 29, 2013, 20:52:38
Heel mooi Jan, Mooi riviertje om mijn #0 te gaan testen.

Daar is zeker zeer geschikt voor Roelof.

Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Marksman

Leuk verslag Jan, mooi dat je daar zo vaak heen kan. Lijkt mij ook wel wat.

Christof van den Berge

Mooi verslag Jan.

Lijkt me echt een super vooruitzicht iedere twee weken op zo een beekje vissen, helaas past dat nog niet helemaal in mijn schema.
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Jorrit W

Gaaf! Erg mooi verslag. Ben maar een klein beetje jaloers!  :D

bronco billy

Dat dagje peuteren was een mooi dagje Jan.
Je kan nooit genoeg genieten haha.
leuk verslag
grtjs
Peter

Franky Boy

#16
Typisch zo'n beekje waarvan er in Duitsland duizenden zijn.
De meeste zijn - helaas voor ons... - in privé handen. Mooi dat je daar wel kunt vissen Jan!
Ik kwam 25 jaar geleden ook zo'n prachtig beekje tegen in een Duits dorpje, vlak tegen de toenmalige DDR. De visrechten waren in handen van enkele plaatselijke notabelen zoals de dokter, de notaris en de directeur van de houtzagerij. Die bleken daar overigens praktisch nooit te vissen.
Gelukkig was ik bevriend met een van de twee huisartsen van het dorp en die heeft toen bij zijn collega geregeld dat we daar (gratis) konden vissen. (Misschien heeft hij wel een paar nachtdiensten geruild...)
Jongens, ik heb van mijn leven nog nooit zoveel forellen gevangen! Die beesten hadden nog nooit een kunstvlieg gezien en lieten zich aan de lopende band vangen. Met uitzondering van een paar regenbogen, waren het allemaal wilde beekforellen!
In dat paradijsje hebben gedurende twee jaar gevist. Toen sloeg het noodlot toe. De directeur van de houtzagerij zag op een maandag na ons visweekeindje eindelijk kans om een keer vrijaf te nemen en te gaan vissen. Overal zag hij grote forellen wegvluchten als hij zich door de struiken een weg naar het beekje baande. En ook platgetrapte brandnetels aan de oever. Kortom hij ving op zijn enige vrije dag geen enkele forel aan de worm en de spinner. Kortom: Hij ging aan de medebezitters van de visrechten vragen wie daar dat afgelopen weekeinde had gevist en kreeg als antwoord: Zwei  HollĂ„nder! Onze visdagen in het paradijsje waren daarmee geteld...