Binddraad kapottrekken

Started by Plantje, January 14, 2012, 21:01:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Plantje

Misschien doe ik wel iets helemaal verkeerd hoor...

Als ik van die vliegbindfilmpjes kijk draaien mensen hun binddraad om de haak tot ze een ons wegen! Als ik aan het binden ben moet ik zo eens in de tijd stoppen om met de hand de bobbinholder een beetje te draaien om wat draad te geven. Als ik gewoon aan dat ding trek om meer draad te krijgen trek ik de draad stuk....wat doe ik verkeerd?

Koen

ik wil nog wel es de haakpunt raken. knapt ie meestal ook. oh en check je bobinhorder op scherpe randjes.

Rene V.

Goede bobbinholder kopen,heb je die kan het ook helpen met duim en wijsvinger tijdens het binden even aan het klosje te draaien,even helpen dus.

Succes Rene V.

Plantje

Net nog even getest, maar als ik de draad er zo uittrek heb ik het probleem niet.

Waarschijnlijk was ik "vroegâh" gewoon te lomp en brak de draad daardoor. Aangezien ik tegenwoordig telkens pauzeer heb ik het probleem al lang niet meer gezien. Ik zal het nog eens goed testen.

Plantje

Gaat helemaal goedkomen! (Zijn inderdaad metalen die ik heb)

rick k

idd wat al gezegt werd de pootjes wat uitelkaar trekken zodat je klosje draad wat losser in je bobbingholder zit.

Rossie69

heb nu een stonfo bobin,maar hier breek ik ook telkens mn draad op.
8/0 uni.

of het is een te oude klos of ben te lomp bezig.

wie zo,n bobin heeft,heb je daar ook last van ?

A{b}r{a}xa{s}

Ik heb een paar van die dingen waarbij je het klosje met een schroef vaster/losser kunt zetten, merknaam ben ik ff kwijt, maar die bevallen mij heel goed.
In het begin had ik met binden vooral van de metalen randjes op de bobbinholders, sinds ik er gebruik met een keramisch kopje is het breken van lijn vrijwel over. Als je dan ook nog sterk binddraad neem, ik heb van dat gladde, witte spul dat je bijna niet kapot getrokken krijgt met je handen, dan heb je van kapot binddraad echt geen last meer.

jelle

Bij mij breekt het binddraad ook alleen maar bij een bobinhouder van messing
waarschijnlijk door een braam in het metaal
Het gebeurt het liefst net bij het vastzetten van de gehakelde veer of de afbindknoop :(
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Jan Muisers


Tijdens het binden draait de bindraad zichzelf op..(zeg ik dit goed)??

Als je meerdere slagen gebonden hebt, bv een hackle hebt vast gezet, en je laat de bobin hangen, begint de bobin links om te draaien (als je rechts bent). Dit komt doordat de binddraad zichzelf opdraait tijdens het binden. Geef je hem geen gelegenheid zichzelf te "ontdraaien" krijg je een draad die behoorlijk op spanning staat en daardoor ook gemakkelijk kan breken.

Om dit te voorkomen, draai ik mijn bobin na het bewerken van iedere handeling, heel even linksom. Gewoon een draai geven met duim en wijsvinger.
Als je een platte draad hebt, bv. UTC, kun je zelfs zien dat de draad zichzelf opdraait.


John

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on January 15, 2012, 08:52:25
Ik heb een paar van die dingen waarbij je het klosje met een schroef vaster/losser kunt zetten, merknaam ben ik ff kwijt, maar die bevallen mij heel goed.


Bas, Rite toevallig??? http://www.poseidonflyfishing.nl/index_bestanden/image1090.jpg

Plantje

Bedankt voor de tip Jan! Dat is een goede!

A{b}r{a}xa{s}

Rite is het inderdaad, was de naam ff vergeten

vliegvisserdorian

ik heb metalen met een keramisch buisje, ik heb nog nooit binddraad kapot getrokken (6/0 en 8/0) en ik gebruik gewoon uni-tread

Inderk

Goh ik bind de laatste tijd veel droge vliegjes met 14/0.
Draad trek ik niet kapot, dat heb ik door de jaren heen wel afgeleerd.
Ik was "LEO" als het om binden ging. (LEO = Lomp En Onbehouwen)
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


vliegvisserdorian

14/0 !!!!
welke maat haak is dat dan??

Rossie69

ja rite heb ik ook.

maar denk toch dat de uni te oud is dat het daardoor he draad breekt.


Inderk

Quote from: vliegvisserdorian on January 15, 2012, 20:23:45
14/0 !!!!
welke maat haak is dat dan??
Ik bedoel het binddraad.

Gordon Griffith's Sheer Ultrafine Thread
This very fine thread serves all traditional needs for assembling very small flies. It has very slow build-up. For its size, 14/0 is exceptionally strong. This is the best thread we've found for tying #16 and smaller flies. Is perfect for #20 and smaller flies.  Is strong enough for dainty, low-water steelhead flies.
100 meter spool.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


HappyFisherman

Heb ik ook een paar klosjes van, fijn spul en best sterk!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

vliegvisserdorian

ik bedoelde 14/0 en voor welke haak gebruik je dat dan maar ik bind met 8/0 op #16 haken ;D

jelle

Quote from: vliegvisserdorian on January 15, 2012, 21:28:05
ik bedoelde 14/0 en voor welke haak gebruik je dat dan maar ik bind met 8/0 op #16 haken ;D
die draad is speciaal voor de nog kleinere haken ik gebruik hem op haakje 24
maar je kunt er gerust elke kleine vlieg mee binden
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Zeenimf

Ik heb ook problemen gehad met een keramisch bobinhouder ,ook iedere keer de draad stuk , de oorzaak was een membraam op het keramische gedeelte .

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

catchem

Quote from: vliegvisserdorian on January 15, 2012, 21:28:05
ik bedoelde 14/0 en voor welke haak gebruik je dat dan maar ik bind met 8/0 op #16 haken ;D

Ik heb ook de sheer en gebruik hem eigenlijk voor alle vliegen (behalve streamers) Verder gebruik ik binddraad van 70 denier. (ik zou niet weten hoeveel denier 14/0 is. Pas geleden een klosje gekocht met 30 denier, maar dat is zo dun dat het al breekt als je er naar kijkt, dus maar weer opgeborgen, misschien dat ik het ooit nog kan gebruiken.

Draad dat breekt heb ik af en toe en een jaar geleden nog bijna bij elke vlieg, oefening baart kunst. Ook heb ik slechte bobbins gehad. Ooit een beginners setje gekocht met twee bobbins, maar ze ondertussen alletwee alweer weggegooid doordaat er membraampjes op zaten die zelf koperdraad laten breken.

Sieger

#23
Zag net dit filmpje over een oersterke draad Nano Silk... Ben benieuwd of je die ook kapot trekt....  ::)

http://www.youtube.com/watch?v=JsBrAM6ZjS4&feature=player_embedded#!


Sieger

HappyFisherman

En superglad zekers dat spul :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...