Op reis naar Vrchlabi met Ego Flyfishing

Started by DMeijer, April 26, 2011, 14:18:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DMeijer

Dit jaar ga ik voor de 3e keer mee met Bert "Ego Flyfishing" naar Vrchlabi in Tsjechië. De vistrip staat gepland op 5 t/m 12 juni.
Het is daar heel leuk vissen. Mooie natuur en goedkoop toeven. Ik heb daar inmiddels vlagzalm gevangen, bronforel, regenboogjes en op de hogere stekken heb ik nog een saibling gevangen. (Helaas niet gefotograveerd, op dat moment gleed de vliegendoos weg)
We vissen in de rivieren Jizera, Male Labe en Labe.
Vorig jaar ben ik daar mijn vliegendoos met allerlei Czech Nymphs kwijtgeraakt. Dus de komende tijd besteed ik dan weer aan knuppen van allerlei varianten van de Czech Nymphs, nu op Hanak haken. De originele haak voor deze nymphjes. Daarnaast zal ik de "befaamde" Pink Harry's  binden en natuurlijk ook veel droge vliegjes, vnl mosquito-achtige types.
Van Bert heb ik begrepen dat er nog plaats is voor 2 deelnemers, dus forumers, wie zich geroepen voelt meldt zich aan bij Bert.
We overnachten in een pension en dicht aan de Labe. Het is er gezellig en op de laatste avond is er altijd een heerlijke BBQ. En de Tsjechische bier is heel lekker fris.

Herman

Let wel op als je met de camper de parkeerplaats oprijdt.................
Ik zal binnenkort eens de foto's opzoeken die dat zoort gevalletjes oplevert....
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

DMeijer

Inderdaad, een gewaarschuwd man telt voor 2.
Maar, het was ook netjes en vlot opgelost, binnen 2 a 3 dagen, meen ik mij te herinneren.
Herman kon lekker doortuffen naar huis.

jelle

ik zou zeggen houd ons op de hoogte.
Ik ga in augustus naar de zelfde plaats

Groet jelle
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Herman

Heb ff in de planning gekeken, zelfs kort meegaan (3 of 4 dagen) zit er niet in......
Foto's van de beschadiging volgen nog  8)
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

maurice

Quote from: speycast on April 26, 2011, 17:42:53
1 keer naar tjechie geweest op vakantie    werdt een vakantie in tjechie van 3 uur toen als een razende roeland weer terug de grens met duitsland over .

is totaal niet mijn land

wat viel je zo tegen Bert?

als het niets is ben ik ook zo weer vertrokken ;D
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Rossie69

zoek dan een alternatief vast Maurice,als terugval bassis.

Herman

Ik ken ook mensen die het niet langer dan 5 uur volgehouden hebben...... maar dat lag aan de regen die 5 uur lang met bakken uit de lucht was gekomen, terwijl het 200 km eerder prachtig weer was  8)
Zelf heb ik goede herinneringen aan Vrchlabi en omgeving voor wat het vissen betreft! Het is wel handig als je de stekken weet te vinden. (In dit geval was het makkelijk, we hadden de gidsen bij ons)
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Gert

Is op zich wel herkenbaar wat Bert zegt. Maar ik vind het juist een heerlijk land om naar toe te gaan (niet voor die hoertjes hoor).
Het is goedkoop, maar je moet niet dezelfde luxe verwachten als in een "Westers" land. De mensen zijn over het algemeen aardig en behulpzaam, al kijken ze meestal wat nors. Politie kan wel eens corrupt zijn, maar dat heeft als voordeel dat je goedkoper uitbent als je iets fout hebt gedaan.

Een van de grote voordelen is dat nog niet overal een hek omheen staat zoals bijv. in Nederland. Tsjechie heeft het lekkerste bier, en kost "geen drol", 60 Eurocent voor een halve liter tapbier. Een fles is zelf iets duurder. Ook dat is niet de enige reden. Je kunt er heerlijk motorrijden, vissen, wandelen, simpel kamperen etc.

Maar verwacht dus geen Duitsland, Oostenrijk etc. voor weinig geld. Het is ruim voldoende voor heel weinig geld.
En er zit echt heeeel veel vis.


maurice

zoals bert het omschrijft, daar zit ik oook niet op tewachten.
gelukkig hebben we een mooi huisje en zal weerwolf dat bevestigen als hij terug komt.
wat vissen betreft zal het wel goed komen alleen had ik een paar stekken van Ron-O gekregen maar door het vast lopen van de computer helaas verdwenen.(Ron als je het leest en je hebt zin en tijd zou je ze nog een keer kunnen sturen?)
we hebben er in ieder geval zin in.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

DMeijer

Heren,
je moet niet vergeten dat Tsjechië een voormalig oostblokland is geweest. Onder het communistische bewind is het land leeggeroofd. Pas na de val van de muur en de afscheiding met Slowakije gaat het land mondjesmaat mee met de welvaart van de EU.
Echter, politiek gezien zijn ze voorzichtiger dan bijv. een Portugal of Griekenland, waar veel geld bestemd voor ontwikkeling en toerisme in andere zakken is gegaan.
Daarnaast kijken zij nog uit met de invoering van de Euro. Daardoor zijn ze nog goedkoop. De laatste jaren stijgt de koers van de kroon in waarde t.o.v. de euro!
Het zal dus voorkomen dat de welvaart niet overal is gestegen. En je kunt het nog lang niet vergelijken met de toeristische landen in de Alpen.
De mensen komen idd nors over. Ze hebben een hekel aan Russen, Duitsers en Oostenrijkers (vanwege een nare geschiedenis met die landen) Maar je wordt gastvrij ontvangen in Pensions, hotels en restauranten. Beter dan bijvoorbeeld hier.
Als je hier een vrouwelijke bediende aankijkt, dan kijken ze kwaad terug en lopen weg. In Tsjechië komen ze naar je toe om te vragen of je nog iets wil bestellen. Al met al verwacht niet de jodelahiti-stemming zoals in oostenrijk.

Zelf ben ik 2x in Tsjechië geweest en ga voor de 3e x die kant op, vanwege de mogelijkheid om goedkoop een weekje weg te kunnen. Het eten is goedkoop en idd lekkere bier (Budwiser!), dat ook nog goedkoop is. Whisky, mijn levensdrank, is afhankelijk van het merk duur of goedkoop. Bijv. een blend als Johnny Walker is goedkoper, terwijl een malt daar weer duurder dan hier is.
Daarnaast is het avontuurlijk zo'n land te bezoeken, dat ergens exotisch is (voormalig oostblokland) en verbazingwekkend dichtbij zit. Na 8 a 9 uur rijden ben je in Vrchlabi.

Ik ga weer naar Noord-Bohemen. Het is een toeristische gebied, grenzend aan Duitsland en je ziet dat m.n. door de toerisme de verblijfsmogelijkheden worden aangepast aan westerse maatstaven. Het pension waar ik met Bert "Ego" zal verblijven is modern en naar een Duits model gebouwt. Herman, kan dit beamen. Vorig jaar was Herman ook via Bert naar Tsjechie geweest, gelijk met mij.
(ik kom later terug met foto's in deze topic.)
En wat vissen betreft. Ja, je moet de stekken weten te vinden. En die zijn heel leuk voor vooral beginnende vliegvissers op stromend water.

maurice

heb vandaar een film gezien van de omgeving aldaar.
moet zeggen ziet er goed uit ook leuk water gezien, maar nu nog terug vinden.
Youri en ik hebben er in ieder geval zin in.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

HappyFisherman

Ik ben 2 jaar geleden naar het Lipno meer geweest met 3 vrienden. Superluxe huissie en je kon zien dat de levensstandaard daar nu enorm aan het veranderen is. Geen hoertjes langs de straat bij ons, wel 4 dagen regen van de 7 (pokeren wordt na 2 dagen toch wel saai) en het bier is goed en supergoedkoop. Heb daar niet gevist, maar wel veel mooie stukkies gezien waar dat volgens mij echt wel moet kunnen lukken.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Herman

Zoals beloofd een paar foto's van het ongelukje met de campert... Het scheelt dat ze daaro veel goedkoper kunnen repareren dan in Nl!!!

De punt die toch lager was dan gedacht....


leverde een extra gaatje op in de huif van de campert....


Gelukkig was er iemand in de buurt die het weer kanp kon repareren en wij gewoon aan het vissen konden


Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

maurice

mooie vissen Herman, weet je de stek ook nog?
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Herman

Moet ik even terug in de gedachten, voordat jullie die kant op gaan weet ik het vast wel weer..... 't is in ieder geval vlak bij een grote fabriek, half uurtje rijden vanaf V.
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

maurice

neem de tijd Herman, alles is welkom
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Herman

De woning


watertjes






Dick op afstand


enkele vissen




Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Herman

Quote from: maurice on May 07, 2011, 15:39:41
mooie vissen Herman, weet je de stek ook nog?

Was volgens mij bij
Kuncice nad Lebem
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

christianvt