net terug uit tsjechië !!

Started by maurice, December 19, 2010, 10:41:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

maurice

Quote from: jan kieftben net terug uit tsjechië,samen met de familie lekker vakantie houden in een mooi en nog steeds goed betaalbaar vakantieland
en niet te vergeten een goed vliegvisland
voor mij nu de 4e keer dat ik er heen geweest ben en alle keren waren tot nog toe super goed
na aankomst snel de papieren op orde gebracht in vrachlabi(staatsvergunning 4 euro per jaar en visvergunning ongeveer 54 euro voor een week)
hiermee kun je over een groot stuk vissen jizera,labe en nog wat kleine riviertjes
het enige wat niet erg meewerkte was de temperatuur
deze ging soms over de 37 graden,de waterstand was daardoor ook erg laag en de watertemperatuur te hoog
ik ben 3 dagen op rij wezen vissen in de jizera zonder 1 aanbeet te krijgen
heb er alles aangeknoopt wat ik maar bij me had

hierboven de rivier de jizera(die mooi helder was)
de 4e dag naar de Labe geweest,dit was een stuk beter
kreeg meteen al 2 aanbeten op mijn verklikker en schakelde dus direct over naar droog
hierna nog 1 aanbeet gemist en moest toen héél rap het water uit i.v.m. een mega donderbui
de 5e dag ben ik naar de kamenice geweest op de uitloop jizera
en daar begon ik redelijk te vangen

hierboven de rivier de kamenice
het formaat was niet groot,30 cm was al héél wat maar kwam toch op een 10 tal vissen en ook een vlag van rond de 30

de gemiddelde grote van de vissen
terwijl er wel erg grote vissen rondzwommen

heb ze gespot van 60cm en meer
jammer dat de vangsten er alleen waren nadat de temperaturen kouder werden
de rivieren waren overigens niet zo gevoelig om bruin te worden,mede door de grindbodems
al met al toch nog lekker gevist
gr Jan
::bbq:: ::proost:: ::proost::

maurice

Quote from: A{b}r{a}xa{s}aan de omgeving lag het denk niet, die ziet er mooi genoeg uit

Quote from: PlantjeBen in mijn jonge jaren 2 keer in Tsjechië geweest. Mooi land. Maar ik had nooit verwacht dat het ook zo'n mooi vliegvisland is!

Mijn vriendin wil er graag ook nog eens naartoe. Ze hebben er schijnbaar mooie glaskunst. Ik voel daar een mooie deal aankomen :)

Quote from: jan kieftNou plantje dan heb je geluk
de glaskunst zit hoofdzakelijk onder het reuzengebergte
en daar kun je het nou net het beste vissen

Quote from: EvertJammer dat het weer tegen zat.
Alhoewel, als het de heledag regent is het ook niet fijn.
Ik vang liever niks met goed weer dan niets met slecht weer.
De rivieren zien er prachtig uit.

Quote from: hendriprachtige omgeving! jammer van de matige vangsten.

Quote from: Rossie69maar hoor wel dat er erg veel kleine vis wordt gevangen.

maar leuk verslag,heerlijk zo

Quote from: PlantjeBlijft sowieso een mooie vis zo'n beekforel!

Quote from: CornelisVissen van 60cm gespot ?? ik ben wel benieuwd waar het dan mis ging , te spooky ? pakten ze niets ? onbevisbare plekken ?

Mooie fotos van schitterend water zo te zien.

grt. Cornelis

Quote from: Bert J.Mooi verslag! Ik ken Tsjechie alleen van de wintersport, maar de rivieren zien er aantrekkelijk uit.

Quote from: ErickWEen mooi betaalbaar land met mooie beken, gemiddeld lekker weer en er zit tenminste nog wel vis. Wellicht wel jammer dat ze aan de kleine kant zijn, maar ik heb het vermoeden dat de grote forellen regelmatig op de borden van de Tsjechen/Duitsers belanden, of heb ik het mis.

Ik ben net terug uit Denemarken en heb hier op een aantal malen op de Konge A gevist. Op het stuk (groene vergunning) stroomafwaarts van Foldingbro heb ik in vier keer vissen 1 serpeling en 1 voorn weten te vangen. Gelukkig heeft een aardige Deen mij de laatste avond op sleeptouw genomen en heb ik op het stuk stroomopwaarts van Foldingbro (witte vergunning district Vejen) een kleine bruine forel van 18 cm weten te vangen (en geloof mij dan ben je blij met kleine vis) en als toetje nog een regenboogforel van achter in de 20 cm.

Dus toch nog forel gevangen.

Quote from: jan kieftDe tsjechen hebben weinig tot geen belang bij de forellen.die zien alleen karper als maaltijd
normaal zijn vangsten van 20-50 vissen op een dag géén uitzondering
maar dit keer was de warmte de echte spelbreker
na de koelere dagen kon je de kleinere vissen weer vangen maar de grote jongens waren gewoon nog niet te verleiden met de vlieg
normaal is ook de vlagzalm de meest gevangen vis(dit keer maar 1 tje
de eerste paar dagen heb ik ook zéér veel dode vissen gezien,ook vissen die de 50cm voorbij gingen
het voordeel in tsjechié is dat je echt kilometers viswater in 1 vergunning hebt en je onder normale omstandigheden altijd goed vangt,en controle ben ik nog nooit tegengekomen

Quote from: mauriceals het allemaal lukt ga ik volgend jaar daar in de omgeving vissen.
heb je nog tips?
welke vliegen kunnen we het beste gebruiken?

Quote from: jan kieftMaurice
ik zal binnenkort een goedvangende vlieg plaatsen(foto natuurlijk)
mét bindbeschrijving
gr Jan

Quote from: mauricedank je

Quote from: vliegvisgekziet er erg mooi uit dat is zeker en welke tijd is dan het beste om die kant op te gaan en hoeveel km is het vanaf nijkerk als ik vragen mag

Quote from: jan kieftHier vis ik het meest mee in tsjechië

staartje inbinden(witte antron)
lekkere toef cdc inbinden bij haakbocht (inbinden bij de veerschacht)
zorg wel dat je wat langere veertjes heb anders wordt de toef erg klein
nu wikkel je een mooie dubbing ri.het oog
zelf gebruik ik van dat hele dunne (lijkt wel velour)wat je moet scheiden van een onderlaagje
als je dit heb gedaan trek je de cdc toef naar voren(over de bovenkant van de haak en zet je hem vast met binddraad achter het haakoog
nu trek je het restant van de cdc(daarom moeten het dus wat langere veren zijn)naar boven en fixeer je het geheel
dit is een zeer goed vangende vlieg die ik (zoals met alle vliegen overigens)wel bind met spiderweb die ik met een stift groen kleur
klein nadeel van deze vlieg: na een aanbeet van een vis is het verstandig om direct een nieuwe vlieg eraan te knopen omdat de vlieg dan niet mooi meer op het water ligt
maarja het liefst herhaal ik dit een keer of 50 per dag
succes
Ps ik vis alleen in de maanden juli,augustus in tsjechië op ongeveer 800km van Nijkerk
gr Jan

Quote from: jan kieftMaurice
geef mij jou adres maar even via pb,dan stuur ik je er wel een paar op
gr Jan

Quote from: vliegvisgekoh 800km dan word het voor mij 2weken die kant op medio jullie,augustus dank je voor de info hebben al wat moois op het oog dus komt goed



::bbq:: ::proost:: ::proost::