snoeken

Started by M@rco, May 15, 2012, 09:10:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

M@rco

beste allen,

gisteren heb ik streakers gekocht via een site, maar ik lees overal dat je er een ijzerdraad aan moet zetten. Wie kan mij vertellen hoe ik dat moet doen, en of waar ik info kan vinden.

Hoor het graag.

Marco

Gewo

Streaken is verboden hoor ;)

Je doet je streamer aan een onderlijntje is een staaldraad met aan de ene kant een ringetje en aan de andere kant een wartel. Ook zijn er speciale vlieglijnen zgn pike fly-line zit  al staaldraad aan het einde/tippet.

HappyFisherman

Dat die site nog in de lucht is HAHA!!!

Spit het forum maar eens door, er zijn verschillende topics over langs gekomen afgelopen jaar.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gerrit72


Een rolletje flexibel staaldraad (bv seven strand) kopen werkt ook goed.
Je kan dan zelf een speld, wartel of ringetje uitkiezen (bij kant en klare is dit al voor je bepaald).

Zelf houd ik het graag subtiel en kies een kleine speld (crosslock) en een ringetje (wartel is niet nodig, een streamer draait toch niet). De staaldraad kun je ook zelf kiezen qua dikte, over het algemeen werken de dunne varianten prima. Je kan ook zelf de lengte van je staaldraad bepalen (gekochte vind ik over het algemeen te kort, een snoek die rolt en de staaldraad achter zijn kieuwen langs krijgt, heeft hierdoor al snel het nylon voor zijn tanden).

Gewoon het staaldraad zo'n 4 cm door de ring doen, terugvouwen, een voorn-onthaakschaartje op het eind vastklemmen en de schaar vervolgens rondzwaaien rond de hoofd staallijn (tot de schaar erafvliegt - de hoofdlijn op spanning houden). Het klinkt (leest) wat ingewikkeld :o, maar na 2-3 keer oefenen, kun je over het algemeen een nette getwitste verbinding maken (zonder dubbele slagen).

Zelf vond ik in het begin dat het er niet erg stevig uitzag, maar met een unster een trekproef doen, overtuigde mij direct (trek je met 10# nog niet stuk of los).

Op de roofvis sites staan vast voorbeelden van zo'n getwiste staallijn.

Voordeel is ook dat indien er een krul in de staallijn komt (na een vangst, meestal door de snoekkenbek), je dan makkelijk de staallijn kan inkorten (doorknippen en opnieuw even twisten), waardoor je weer een mooie rechte lijn hebt en de staallijn vele snoeken meegaat.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

M@rco

thanks het is mij duidelijk, ga en na de vis winkel en zelf pielen.
zag net ook mijn schrijf fout, erg grappig misschien een combinatie van maken