Toe aan nieuwe waadschoenen

Started by Raymond, July 23, 2014, 10:17:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raymond

Hey mannen,

Mijn oude Simms waadschoenen zijn na 7 jaar trouwe dienst echt wel aan vervanging toe en aangezien de "oude" topics over waadschoenen wellicht alweer enigszins gedateerd zijn, wil ik jullie graag vragen naar jullie ervaringen. Ik ga ze voornamelijk gebruiken op onze Grensmaas en op de bekende beken en rivieren in Ardennen en Eifel.

Allereerst, mijn Simms schoenen waren gewoon te smal waardoor ik heel vaak pijn aan mijn poten had, pfff... Ik wil dus confortabele schoenen waar ik de hele dag mee kan lopen en door het water kan banjeren zonder dat ik daarna de halve nacht wakker lig van de pijn. Genoeg ruimte dus voor mijn voeten en dat mijn tenen niet gekneld zitten.

Ten tweede, rubber??? Vibram??? Vilt??? (Eventueel met studs???) Wat zijn ondertussen jullie ervaringen?

En ten derde, kwaliteit. Het maakt mij niet uit om hier wat meer geld aan uit te geven mits ze niet na een jaar alweer aan vervanging toe zijn. Mijn "oude" schoenen hebben het tenslotte ook 7 jaar uitgehouden.

Laat jullie adviezen maar komen. :D
::wtf::

Sieger

#1
Passende schoenen: M.i. is daar maar 1 manier voor. Zelf gaan passen met een neopreen sok aan. Lang genoeg uitproberen. Simms heeft trouwens verschillende pasvormen, dus 1 keer een goede simms is geen garantie voor een volgende keer.

Materiaal: Moet voor mij stevig genoeg zijn om mijn enkels goed te ondersteunen. Heb er gehad met alleen cordura. Dat doet (voor mij dan) helemaal niets, behalve om je enkels zitten. Zwabberde alle kanten op.
Heb nu een combi van leer en kunststof met extra enkel versteviging... Kan er de hele dag mee lopen (aan de voeten dan he... ;) ). Heb wel een paar goede (andere) ingezogen gekocht en dat scheelt heel erg veel.

Zool moet voor mij van rubber zijn. De speciale Vibram voor waterschoenen is zachter dan voor wandelschoenen, waardoor je meer/veel grip hebt op de ondergrond. En je kunt er ook langs de kant prima op lopen. Die van mij hebben ook studs, maar dat hoeft voor mij niet perse.
Vilt is voor mij geen optie meer. Veel te glad aan de kant (gras etc.), slijt sneller en is in diverse landen al verboden.

Heb wel geleerd dat kwaliteit niet vaak hand in hand gaat met goedkoop... elke waar naar zijn geld.... ;)


Sieger

Raymond

Dank je voor de info, Sieger.

Ik was aan het denken aan deze:

http://youtu.be/7Ggpc_90T-c

Kosten wel wat maar je hebt ook wat. ;) Maar de prijs (van 200 euro?!) uitgesmeerd over laten we zeggen 5 jaar, is toch ook wel redelijk te noemen.

Of heeft misschien iemand een goedkoper alternatief?
::wtf::

gijsie20

Ik heb zelf deze:
http://www.hookedonthefly-shop.nl/a-17504615/waadkleding/vision-hopper-wading-shoes/


Bevallen mij prima, ik vis ook metname in Belgie en Duitsland. Schoenen zijn erg licht, en vallen mijns inziens niet echt smal in de breedte.
Of deze het ook 7 jaar uithouden weet ik niet, maar tot nu toe nog geen enkel mankementje ontdekt, en ze hebben de nodige uren gemaakt.
Met andere materiaal dan viltzolen heb ik geen ervaring.

Raymond

Dank voor de tip, gijsie.

Het probleem met al die webshops tegenwoordig is dat je de spullen niet kunt beoordelen in het echt. Als je weet wat je wil, kun je het gewoon bestellen waar het het goedkoopste is maar als je kleding en schoenen wilt bestellen, moet je het toch kunnen passen. En ook fatsoenlijk advies van een vakman die zijn winkel runt met passie, is een gemis. Uiteraard Ik begin steeds meer die "ouderwetse" winkeliers te missen. En die hebben dus juist te lijden onder die "goedkope" webwinkels.

Ik ga mijn schoenen niet zomaar even bestellen maar wil ze passen voordat ik ze koop. En ook voor goed advies heb ik wel wat extra geld over, het betreft ook hier tenslotte een investering voor de nodige jaren...
::wtf::

FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Raymond

Wat een futuristische dingen, Gino. Hoe bevallen ze je?
::wtf::

goswit

#7
Heb vorigjaar Orvis gekocht bevalt uitstekend ,zitten perfect ,ondanks dat ik haar een halve maat groter heb genomen.  Heb ze in Luxemburg gekocht  wat mij opviel als je maat 45 moet hebben dat verschillende merken andere maatvoering heeft.  Prijs ca  120,00 euro. Heb ook goedkopere gepast zaten niet lekker en geen steun.

Gos
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

gijsie20

Quote from: Raymond on July 23, 2014, 17:46:33
Dank voor de tip, gijsie.

Het probleem met al die webshops tegenwoordig is dat je de spullen niet kunt beoordelen in het echt. Als je weet wat je wil, kun je het gewoon bestellen waar het het goedkoopste is maar als je kleding en schoenen wilt bestellen, moet je het toch kunnen passen. En ook fatsoenlijk advies van een vakman die zijn winkel runt met passie, is een gemis. Uiteraard Ik begin steeds meer die "ouderwetse" winkeliers te missen. En die hebben dus juist te lijden onder die "goedkope" webwinkels.

Ik ga mijn schoenen niet zomaar even bestellen maar wil ze passen voordat ik ze koop. En ook voor goed advies heb ik wel wat extra geld over, het betreft ook hier tenslotte een investering voor de nodige jaren...

Hoi Raymond,

Ik had zomaar even een random linkje gepost via Google.

Ik heb toen vorig jaar van mijn vriendin een compleet waadpak en de waadschoenen van Vision gekregen voor mijn verjaardag.
Ze had deze gekocht bij Martin hengelsport in Rotterdam. Het was een verassing voor mij dus had ze hem zelf gepast daar  ;D Dat moet er wel hilarisch uit hebben gezien!

Wel mooi: ze had gebeld, van joh kan je dat waadpak en de schoenen leveren voor prijs X? Werd aan de telefoon gezegd, ja hoor geen probleem, gaan we regelen. Kwam ze daar (toch een uur rijden vanuit hier) Nee dat kan niet voor die prijs...echt niet hoor, bla bla...etc.
Uiteindelijk heeft ze het toch gekregen voor de prijs die ze door de telefoon had besproken  ;D Harde tante heb ik hier  :D
(deed me even denken aan een topic dat laatst hier of op PB was over winkeliers, en waar Martin idd ook niet best uit kwam)

Groet

Raymond

Haha... ik begrijp het :D

Ach, op zich heb ik niets tegen webshops hoor maar zoiets als kleding en schoenen moet je gewoon kunnen passen, mag duidelijk zijn.

Ik ga eens bij onze Limburgse Vliegviswinkel in Hoensbroek kijken, die verkoopt Orvis...
::wtf::

Ciniq

Neem je wel je creditcard mee als je daar gaat? ;)

Je kan natuurlijk ook gewoon ergens passen en dan online ergens bestellen..

Raymond

Haha... ik kijk wel uit om mijn credit card mee te nemen, gewoon een gepast bedrag mee en de pinpas laat ik ook thuis... ;)

Maar in zo'n winkel passen en dan op internet de goedkoopste webshop uitzoeken om te bestellen is dus inderdaad rechtmatig maar laten we eerlijk zijn, netjes is dat niet.
::wtf::

Ciniq

tsja..  het is in mijn ogen ook niet netjes om absurde bedragen te vragen voor spullen ( in deze betreffende winkel dan ).

Mocht ik op deze manier iets dergelijks doen, dan neem ik er sowieso wat ander spul mee..  dan hebben ze in ieder geval iets aan me gehad :)

Raymond

Het is natuurlijk aan iedereen vrij om spullen te kopen aan vermeende absurde bedragen, je wordt er tenslotte niet toe gedwongen, toch? En ik moet eerlijk zeggen, veel koop ik er niet. Mijn leaderspul, haken en bindmateriaal en zo bestel ik meestal via internet omdat ik precies weet wat ik moet hebben en bekend ben met de kwaliteit...
::wtf::

Ciniq

Ja precies.. ik kom er eigenlijk alleen als ik iets per direct nodig heb.

goswit

Ciniq.

Als je een flinke kerel bent dan betaal je de winkelier 50 euro voor informatie en bewezen diensten , dan heeft die persoon toch zijn uren verdiend.

Jij blij hij blij . ::goodjob::
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

FSCHAMP

Quote from: Raymond on July 23, 2014, 22:11:40
Wat een futuristische dingen, Gino. Hoe bevallen ze je?

Het zijn schitterende waadschoenen, gemakkelijk aan te doen en gemakkelijk vast te maken, je blijft er ook nergens mee achter vasthangen. De sluiting werkt perfect, is nl. afgekeken van skischoenen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Herman

Heb pas een waadpak en schoenen van Orvis gekocht bij Temming.
Weet nog niet hoe ze bevallen, maar dat kwartier in de winkel ging goed hahaha.
Nog anderhalve week en je kunt ze zelf ook zien Raymond!
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Raymond

Dan ben ik benieuwd, Herman :D Maar de bedoeling is dat ik over anderhalve week ook nieuwe waadschoenen heb dus kunnen we een vergelijktest doen... ;)
::wtf::

Gert


Driesjan

ik heb al 2 jaar de verbeterde simms freestone schoenen (met rubberen stootrand). 'Gewoon'vilt met studs vind ik een fijne combi, kun je alle kanten mee op, muv rivieren waar verbod vilt heerst. MAar daar heb je op de grensmaas en duitsland geen last van.
Zeer tevreden met deze schoenen. Superslijtvast, kan ik de hele dag comfortabel op lopen, geven veel steun, veel grip. Ik heb normaal schoenmaat 42, met neopreensokken heb ik de freestone maat 45. Goed passen dus.
Mocht je nog geen nieuwe hebben zou ik deze ook ff passen.

Gr. DJ

Rena

Gebruik nu al 5 jaar Simms schoenen met van die "octopus" zuignappen, geven goede grip en lopen lekker.
Heb nooit noodzaak gehad voor studs met deze schoenen, ze zuigen zich vast aan de ondergrond.
Heb ze te groot gekocht om plaatst te bieden aan een extra neopreen sok om de waadpak neopreen sok te beschermen tegen lek raken door slijtage.
Vilt gebruik ik niet meer omdat dit ongewenste bezoekers kan geven in de wateren die ik bezoek, ze liften te makkelijk mee in vilt.

TL Peter

Koen

heb nu ook al een tijdje de simms freestone schoen. Je moet ze wel ff inlopen, maar ik vind het een goede schoen, stevig wat goed voor mijn enkels is. Kost wel een paar centen, maar ik zou ze zo weer kopen. Vibram met studs heb ik.

Bert J.

Ik heb nu ook de Simms Freestone met filt en studs. Nu merk je pas het verschil in kwaliteit t.o.v.
de Scierra's, die ik jaren heb gehad.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Joost S.

#24
Zit er aan te denken deze te halen.

http://www.simmsfishing.com/shop/footwear/riprap-shoe.html

Geen hoge hiel, dat vind ik veel fijner zitten. Nu in de zomer is het wel lekker om in je zwem- of korte broek het water in en uit te lopen. Gebruik daar nu oude schoenen voor, alleen als ik weer de kant op kom, zijn die spekglad.

Met dit paar kan je toch voor best weinig geld veilig waden. (Denk en hoop ik ;-) )

Mocht iemand deze hebben gehad, of een reden heeft om deze niet te nemen, dan hoor ik het graag.