5 of 6 Vrije plaatsen, De geul te Wijlre

Started by quaden, October 20, 2013, 12:53:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

quaden

Beste vliegvissers,

Ik wil u mededelen dat er helaas een aantal mensen zijn gestopt bij HSV de springende beekforel te Wijlre.
Hierdoor zijn er een aantal plaatsen vrijgekomen voor dit mooie stukje Geul.
Het stuk begint +- 100m na de watermolen (nabij de Brand Bierbrouwerij) tot en met  camping ''De gele Anemoon''.
Jaarlijks worden op dit stuk forellen uitgezet en steekt men veel energie in de herintreding van de vlagzalm.
"de Geul maakt onderdeel uit van het plan Natura 2000. Een aantal bestaande leden zal daarom hun recht op het meenemen van vis vrijwillig afstaan, voor nieuwe leden geldt alleen catch&release."
De vereniging schrijft voor dat er alleen gevist mag worden met de vlieg (weerhaakloos) en of met een spinnertje.
Het stuk ligt in een prachtig stukje natuur en kent lange stromende stukken, maar ook meanderende stukken waar diepe bochten mogen worden bevist.

Tevens heeft u recht om te mogen vissen in de witvisvijver, die de vereniging beheerd.
De vergunningen kosten 62.50 incl 10 euro administratiekosten voor het eerste jaar.

Mocht u nu geen forel vangen op dit prachtig stukje Geul, dan kunt u naast de witvisvijver in de forellenvijver nog een poging doen!!

Voor meer informatie kunt u mailen naar bestuurslid: kees.m@hotmail.com

neem een kijkje bij google maps, helaas slaat maps een stukje over maar en zijn genoeg foto's om een indruk te krijgen!

een aantal forumleden hebben een vergunning genomen voor dit stuk geul, er zijn nog een paar plaatsen over.
u kunt dus nog reageren op dit bericht!

Met vriendelijke groet, Lennart Quaden

Troutbuster

Jammer dat bij aanmelden eerst je "doopzeel" gelicht wordt, en dit duurt ca 3 maanden
een half seizoen pleite, maar wel het volle pond betalen graag!!

Ja me dunkt!! sorry, mij ff niet!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Troutbuster

Beste Lennart,

Ik moet me zelf ff rectificeren!!

Mijn helaas slechte ervaring betrof niet de vereniging welke jij omschrijft maar een andere

Bij deze mijn excuses voor het onheus bejegenen van de door jou genoemde HSV

Sorry!! :-[

Gr

Jan
"Petri Heil"


maurice

Quote from: Troutbuster on October 21, 2013, 14:22:06
Beste Lennart,

Ik moet me zelf ff rectificeren!!

Mijn helaas slechte ervaring betrof niet de vereniging welke jij omschrijft maar een andere

Bij deze mijn excuses voor het onheus bejegenen van de door jou genoemde HSV

Sorry!! :-[

Gr

Jan


::top::
respect Jan
::bbq:: ::proost:: ::proost::

quaden

#4
 ::agree::


Troutbuster

Intussen heb ik al een vergunning voor 2014 aangevraagd Lennart!!!!

Ik ben benieuwd

Gr

Jan
"Petri Heil"


quaden

fijn om te horen troutbuster, we zullen elkaar vast eens treffen aan deze limburgse geul!

Troutbuster

Dat zou fantastisch zijn!!

Ik ben benieuwd

Alvast bedankt en groet

Jan
"Petri Heil"


mrproper

Dat word nog even aan de zachte G werken Jan!!
Moet wel lukken :-)

Koen

vraagje, hoe houden jullie die forel daar, neem aan dat die rakkertjes vrolijk zich wat gaan verplaatsen?

Troutbuster

Quote from: mrproper on October 21, 2013, 18:15:23
Dat word nog even aan de zachte G werken Jan!!
Moet wel lukken :-)

Ach William, je weet, ik spreek vloeibaar "Limbabnees"  ;D ;D ;D ;D

Gr

Jan
"Petri Heil"


quaden

goede vraag,

heel veel verenigingen die stukken van de geul beheren zetten beekforel uit.
beekforel is eigenlijk de ''niet trekkende'' forelsoort.
omdat veel verenigingen fingerlingen uitzetten (+- 15cm forel) blijft de forel in de geul.
in deze periode wordt er door de verenigingen electrisch gevist, om de grote forellen mee te nemen en om daar vervolgens mee te gaan paaien.
de bedoeling is dat de forel later zelf in de geul gaat paaien.

de geul heeft tegenslagen gekend (vervuiling etc), maar door subsidie worden knelpunten weggehaald (vis vriendelijker)  en is er geld voor de vlagzalm.
ook is de barbeel terug in de geul, ook deze vis is jaren weggebleven door de slechte waterkwaliteit.

Raymond

Quote from: Troutbuster on October 21, 2013, 18:25:25
Ach William, je weet, ik spreek vloeibaar "Limbabnees"  ;D ;D ;D ;D

Gr

Jan

Zeker na een halve fles Glenlivet, dan blijkt het bijna vanzelf te gaan... ;)
::wtf::

Koen

Quote from: quaden on October 21, 2013, 18:29:10
goede vraag,

heel veel verenigingen die stukken van de geul beheren zetten beekforel uit.
beekforel is eigenlijk de ''niet trekkende'' forelsoort.
omdat veel verenigingen fingerlingen uitzetten (+- 15cm forel) blijft de forel in de geul.
in deze periode wordt er door de verenigingen electrisch gevist, om de grote forellen mee te nemen en om daar vervolgens mee te gaan paaien.
de bedoeling is dat de forel later zelf in de geul gaat paaien.

de geul heeft tegenslagen gekend (vervuiling etc), maar door subsidie worden knelpunten weggehaald (vis vriendelijker)  en is er geld voor de vlagzalm.
ook is de barbeel terug in de geul, ook deze vis is jaren weggebleven door de slechte waterkwaliteit.

::goodjob:: wel super hoor, om in eigen land achter de forel aan te kunnen :)

quaden

Ik heb net nog een aantal vragen gesteld aan iemand die hier fanatiek mee bezig is.

op dit moment worden er een 50 tal knelpunten opgeheven om een goede doorloop te creƫren.
alleen het laatste stuk bij meerssen/bunde, waar de geul uitmondt in de maas, blijft dicht.
daar zijn 2 sluizen met een verval van aantal meter die niet zullen worden opgeheven.
dit omdat er een opkomst is van de exotische grondelsoorten, die een bedreiging vormen voor de beekdonderpad.
deze soort komt maar heel weinig voor en de 'geul organisatie' wilt deze behouden.
door meerssen 'dicht' te houden en niet open te breken, is dit een slot op de deur.
de organisatie wilt in de loop van het project kijken, om een vistrap te ontwerpen die wel door salmoniden maar niet door exoten gepasseerd kan worden.

Franky Boy

Dat ze daar zo lang over moeten nadenken. Gewoon bij de monding een vistrap bouwen met grote 'treden' (stappen) met flink hoogteverschil en er komt geen grondeltje of ongewenste rivierdonderpad tegenop, maar voor (zee)forellen en zalmen is zo'n vistrap geen enkel probleem.

quaden

ik denk dat die gedachte gedeeld wordt door deze mensen, maar een ontwerp is niet van vandaag op morgen klaar.
in mijn ogen lijkt mij deze volgorde ook het meest logisch, eerst de gehele rivier en dan pas de monding.

wat hebben we eraan, om eerst de monding te doen en een paar 100m stroomopwaarts aan de knelpunten te beginnen?

Raymond

Er bevinden zich nog wel meer knelpunten in de vorm van stuwen voor watermolens waar soms al eeuwenoude rechten op lopen en dus niet zomaar worden opgegeven. En bij het laatste stuk tussen de duiker onder het Julianakanaal en de monding in de Maas wordt gewerkt onder beheer van het Consortium dat het Grensmaasproject uitvoert. Daar zie ik ook echt niet zomaar even een stuw met vistrap komen.

Er zijn heel veel belanghebbenden en voordat een en ander echt heel goed is geregeld, is er veel water door naar de zee (Maas) gestroomd.
::wtf::

quaden

klopt raymond, vele punten worden aangepakt maar volgens mij zijn ze niet allemaal te realiseren.
er worden ook knelpunten omgeleid door een bypass, het is en blijft natuur die niet zomaar te 'verslaan' is.


quaden

er zijn nog plaatsen vrij, een aantal forumleden hebben een vergunning gepakt.
u kunt dus nog reageren!