Cormorane c.q. Aalscholvers

Started by Beertje, February 04, 2013, 17:06:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

maurice

ja goed idee,

schiet raak voor een knaak
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Rene V.

Blijven wel hele mooie vogels en geweldige vissers.Zag ze in de winter eens jagen aan de kop van de Waterweg ,iedere keer raak.

Rene V.

mrproper


mrproper


Beertje

Die muts van de pvdd moet zich over laten naaien. :(
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Beertje

#7
Moeten jullie dit maar eens zien!! even scrollen en dan klikken op de onderste foto,

http://www.fischereivereinnordeifel.de/index.html
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

catchem

Ach de duitsers waren altijd goed in propaganda en hun oplossingstaktiek is ook niet veel veranderd.

Ik denk dan altijd maar aan het proberen uitmoorden van de snoeken om de forel te redden en het afmaken van de voedselconcurenten. Het is al lang gebleken dat dit niet werkt en dat elk dier zijn nut heeft. Natuurlijk richten aalscholvers vernietigende aanslagen op kunstmatig volgepropte visvijvers (ook als deze lang en stromend zijn). Op een gezond stuk water moeten ook aalscholvers kunnen leven.

Ze kunnen beter ervoor zorgen dat beroepsvissers hun vernietigende praktijken staken. Ik hoop dat jullie toen ook de petitie van 'Schub' 'Nederland netten vrij' hebben getekend.

Beertje

@Catcham,Ja,inderdaad die beroeps zijn misschien wel de grootste aalscholvers.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gerrit72


Moeten we die ook maar afschieten dan?  ;D

Mooi gezegd op die duitse site; 'de zwarte dood', het zijn flinke vreters inderdaad.

Ben in het bezit van een beste buks, maar op afschieten staan flinke boetes begreep ik.

Wel een bult bindmateriaal zo'n aalscholver  :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Beertje

Voor de goede orde;ik heb geen hekel aan aalscholvers op zich.Het zijn best mooie vogels maar dat geld ook voor b.v.ganzen;Maar deze beesten hebben geen natuurlijke vijanden meer.Dus moet je wel ingrijpen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Rossie69

de krengen hebben nog al wat lood nodig om af te zinken :)

schudden die hap zal ook wel een beetje helpen

bij

De aalscholvers hebben het recht om ook hun portie vis bij elkaar te scharen hier in NL. Alleen moet het aantal aalscholvers in verhouding zijn met het visbestand. Nu is deze uit het loot. Neem daarbij de polen die de boel in Veenendaal afstropen en je houdt niets meer over.

Maxxy


Beertje

Er bestaat wel en vlieg met de naam Cormoran.Maar er zit geen één veer van dat beest aan verwerkt.

http://www.castingclub.be/vliegbinden/PDF/FD_006.pdf
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Freek

#16
Quote from: Gerrit72 on February 04, 2013, 20:49:04
Moeten we die ook maar afschieten dan?  ;D

Mooi gezegd op die duitse site; 'de zwarte dood', het zijn flinke vreters inderdaad.

Ben in het bezit van een beste buks, maar op afschieten staan flinke boetes begreep ik.

Wel een bult bindmateriaal zo'n aalscholver  :)

Ben zelf ook in bezit van een buks en als ik uit mijn raam zie dat ze de sloot hiernaast aan het leegvissen zijn dan is het oorlog ;D meneer de agent kan toch niet overal tegelijk zijn :-X Al denk ik niet dat ze snel in een sloot komen vissen.... dan zullen ze eerder in het spui of de oude maas vissen, das ook naast de deur:P

Beertje

Freek,heb je dan ook geen buren die je kunnen aangeven?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Freek

Ik heb geen buren, vrijstaand huis en het eerst volgende huis had ik ooit een buurvrouw maar die is overleden en sindsdien staat het leeg. en er staat geen huis met zicht op hetzelfde stuk sloot.

Freek

Misschien een #10 hengeltje en een snoek imitatie vlieg de oplossing?  :P

Hans-oet-remunj

#20
Probleem van de nederlandse wetgeving is dat deze op de bulk van nederlandse wateren is afgestemd:

Stel dat gemiddeld voor nederland de visstand en aalscholver populatie in balans zijn. Hoe kun je dit  dan vertalen naar kleinere stromende wateren met bv een barbeel/kopvoorn.  Volgens mij wringt daar een schoen.

Deze stromende wateren zijn voor nederlandse begrippen a-typisch water.  Ze passen helaas niet in het 'gemiddeld is nederland in balans' plaatje, er is geen rekening mee gehouden in het natuurbeleid/wetgeving:

Bij strenge vorst periode vriezen de stilstaande wateren dicht, waardoor massa's hongerige aalscholvers naar open stromende wateren trekken, zoals hier in het zuid oosten en aanpalende grensregio's nog al eens wil gebeuren als de grindgaten dichtvriezen. Gevolg: Op dergelijke piek belastende momenten zitten er lokaal veel te veel aalscholvers per hectare op kwetsbare vaak relatief ondiepe stromende wateren: de zaak wordt leeggevreten (geen veilige schuilplaatsen en qua gedrag kwetsbare soorten tav aalscholver predatie).

Is maar een voorbeeld hoe een wetgeving/natuurbeleid getuned op typisch nederlanse wateren (ijselmeer, grote meren enz) voor a-typische wateren katastrofaal kan zijn. Jammer want juist die a-typische wateren zijn daarmee voor nederland zeldzamere en daarmee waardevolle biotopen. ::)

Dus het gemiddelde aantal aalscholvers voor een bepaalde regio kan dan bv wel kloppen, maar als er eens in de 5 a 10 jaar een strenge winter is hebben de ondiepere stromende wateren (muv kleine beekjes) wel een probleem..... :(

mooie vogels dat wel... maar ik zou er geen moeite mee hebben als de chinese markt voor fijngewreven kormoranenschnäbels ivm potentieverhogende werking zou  gaan boomen...  ;)

Kortom, wat mij betreft mag iedereen  alvast wat gaan in schieten op :
http://www.moorhuhn.com/sofortspielen.php?menu=sofortspielen

(Helaas nog geen aalscholver variant van gevonden dus gebruik je fantasie maar ff)




Plantje

Als ik me niet vergis is de aalscholver een exoot. Zoals al eerder genoemd heeft deze in Nederland geen natuurlijke vijanden en dan komt er nogal snel een overschot van.

Maar in Nederland loopt men wel vaker achter de feiten aan. Het moet echt helemaal uit de hand gelopen zijn voordat er de nodige aandacht komt en er wat van die beesten afgeschoten worden.
Ik ken verschillende jagers, maar geloof me: die denken echt wel twee keer na voordat ze zo'n beest afschieten!

Wat ik vooral erg jammer vind is de schade die die beesten aanrichten! Dat ze eens een visje eten is prima; dat hoort er bij in de natuur. Maar je ziet vaak dat enorm gore groepen aalscholvers een waar slagveld aanrichten waarbij veel vis enkel beschadigd en/of gedood wordt zonder deze dan ook op te eten.