Rhyacophila larve

Started by HappyFisherman, February 12, 2015, 12:44:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

De Rhyacophila larve is de imitatie van het nimfstadium van een kokerjuffer. Op verschillende manieren te binden en dit is een relatief eenvoudige wijze hiervan.

Wat heb je nodig:
Nimpfhaken (hier is een swimming larvae van Full milling gebruikt)
Staartveertje, waarvoor guinea fowl, patrijs of gewoon een henneveertje is te gebruiken.
Nylon 20/00
Materiaal voor een dekschildje (larvae skin of zoiets)
Groene dubbing
Struisvogel bruin of een bruine CDC veer
Optioneel zijn loodverzwaring of tungsten kraal en  fazantenfibers

Zoals hierboven al aangegeven is het aanbrengen van verzwaring optioneel, maar hier heb ik een taps lijfje gecreƫerd m.b.v. loodfolie. Een zwarte tungstenkraal is ook prima geschikt in dit patroon.

Voor het staartje kunnen verschillende soorten veertjes gebruikt worden, maar ik heb guinea fowl gebruikt omdat ik dat gespikkelde wel leuk vindt. Inbinden tot op 2/3 van de haaksteel en op de terugweg het ribje van nylon mee inbinden.

Zet vervolgens het materiaal voor het dekschildje en een fiber uit een struisvogelveer vast. Deze heb ik niet in de goeie kleur en heb een CDC veertje gebruikt waar de fibers toch al af waren voor een andere vlieg. Deze heb ik ingebonden bij de punt.

Maak nu m.b.v. de groene dubbing het achterlijf en leg in 4 of 5 slagen de CDC of struisvogel en over. Zet deze goed vast op 2/3 van de haaksteel.

Voor de thorax gebruik je dezelfde dubbing als voor het achterlijf en je kunt er nog wat pootjes aan toevoegen. Leg hiervoor eerst een dun laagje dubbing, trek van een fazantenveer wat fibers van de stam en bindt de stukjes die van de stam komen als pootjes in aan de onderzijde van de thorax. Eigenlijk moeten het er 6 zijn, maar 4 is makkelijker en ziet er net zo grappig uit (die vis telt ze toch niet hoop ik...). Als je de pootjes hebt ingebonden ga je met een kleine hoeveelheid dubbing er tussendoor, zodat het binddraad onder de dubbing wegvalt.

Nu kun je het dekschild naar voren klappen en achter het oog vastzetten. Deze hoef je niet te strak aan te trekken, maar als je een plastic variant gebruikt is dit wel mooier. Leg vervolgens de nylon rib in nette slagen naar voren en ga hierbij tussen de pootjes door. Goed vastzetten achter het oog, waarbij je best enkele slagen binddraad extra mag leggen. Nu kan het geheel afgebonden worden en de bovenkant van de thorax kan zwart gemaakt worden met een permanent marker.



Zoals ik al zei kun je verschillende materialen gebruiken bij het maken van deze nimf en zeker als je net begint met binden kun je de spulletjes die je wel hebt wat aanpassen, waardoor het te gebruiken is in dit patroon.
Veel plezier met binden!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

p.forel


MarcelN

 ::agree:: hij is alvast met carnaval bezig Piet ;)

HappyFisherman

Da's nog eens feedback waar iemand iets van kan leren.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

p.forel

Zo echt een vangert hoor.  Zal best visje vangen.

Zo beter of mag je niet zeggen wat je er van vind.

Troutbuster

Ik vind er ook geet reet aan

Bram je kan veel beter!!

Dit is geen mooie vlieg

Vanger??? wellicht wel, maar op schoonheid beoordeeld....

Bleeeechchchcggggg.... ;) ;) ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"


HappyFisherman

Dank Jan, daar kan ik wat mee. Roepen of je het niet mooi vind of niet en verder niet aangeven waarom daar kan niemand iets mee. Wees daarom wel ff constructief in een beginnerstopic...

Ik heb ze in deze groene kleur vaker langs zien komen op het web en ik vond het ook niet wat, maar dacht dat het zo hoorde...

Kan dit weekend wel ff aan de gang gaan om wat andere te binden, morgen eerst maar weer eens vissen ipv binden :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

HappyFisherman

Naam veranderd van Hydropsyche naar Rhyacophila, zelfde familie maar deze doet wel aan carnaval.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

MarcelN


Arie de Vries

Hoe belangrijk is het dat we een gebonden vlieg mooi vinden?
Zegt tenslotte niks over de kwaliteit van de vlieg.
Zelfs niet over de kwaliteiten van de binder
Het gaat er toch om wat de vis er van vindt en in het kader van dit topic, wat je er als beginnend binder van leren kunt?
En ervan leren kun je.
Bram bedankt voor de moeite en tijd die je er in steekt.
Wat mij betreft:" vooral doorgaan!"
Groet, Arie

kiez

Bram mooi dat jij er tijd in steekt om dit te posten jammer van dit negatieve commentaar ik zou wel eens bij hun in de vliegendoos willen kijken. Weet zeker dat er ook wel iets af te kraken valt.

Gerrit59

't Is inderdaad wat anders. Maar waarom niet?
Wat afwijkende kleurstellingen is af en toe best leuk.
Ik wist als beginnend binder ook niet hoe alle insecten er uit zagen en heb wel vliegen gemaakt waarvan ik dacht: 'die knoop ik er alleen aan als er geen (ervaren) vliegvisser in de buurt is'. Maar wel vangen!!
Ga zo door Bram!

Gerrit

Scaramouche

Ik vind het een erg goed patroon voor beginners.  ::goodjob::

Mooi of niet, de kleuren zijn goed, verhoudingen zijn goed, vorm is goed en ook de suggestie van het staartje vind ik slim gedaan. Een echt staartje hebben ze niet, maar wel een bruin uiteinde dat heel beweeglijk is. Hier een een fotootje van het eigenlijke beestje. Een forel die in een fractie van een seconde moet besluiten of hij gaat happen vergist zich echt wel hoor.

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10