Leader aan lijn bevestigen

Started by Peet, August 02, 2012, 18:25:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Peet

Hallo,
Ik vraag mij af hoe jullie de leader aan de lijn bevestigen..
Aan het einde van mijn zit een lusje, het lijkt mij dat ik dan in de leader ook een lus moet maken, en de lussen in elkaar haak, maar weet het niet zeker...
Tweede vraagje: Als je van de droge naar een natte vlieg of nimph gaat, wissel je dan altijd de leader, of is er een slim truukje om de leader te ontvetten zodat 'ie zinkt?
Alvast bedankt voor de info  :)
-Peet-

A{b}r{a}xa{s}

Yep, lus-in-lus werkt het handigst en snelst

Ik vet mijn lijn eigenlijk nooit in, ook niet met een droge vlieg aan de lijn. :)

Peet

Bedankt A{b}r{a}xa{s},
Dan doe ik het ook zo  :)

jelle

ontvetten kun je doen met zeep ;)
dreft of iets wat er op lijkt
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

A{b}r{a}xa{s}

Als je hem niet invet hoef je hem ook niet te ontvetten. ;)
En als hij van zichzelf niet goed wil zinken kun je ook met wat modder aan je vingers even langs de leader gaan.
Dan zal hij ook beter zinken.

Gert

Ligt er denk ik wel aan van wat voor materiaal je leader is gemaakt.
Als het uit zichzelf vrij snel zinkt en je vist met een droge vlieg, en je hebt nog een tippet die wel blijft drijven, krijg je toch een vlieg die dragt over het water.  En het kan zelfs zijn dat de leader ook de vlieg met tippet en al onder water trekt. Kortom, ik vet m'n leader wel in (want die van mij zinkt), en knoop er wat anders aan als ik ga nimfen.

Groet,
Gert

Erwin

ik heb geen lussen. Ik maak aan m'n leader zo'n nylon kousje van een loop on junction vast. Alleen het lusje knip ik er dan af. Zo kan ik super makkelijk een leader aan de lijn maken. Ik hoef alleen maar de andere helft aan m'n lijn te schuiven en vast te zetten. Geeft een zeer gladde verbinding.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

A{b}r{a}xa{s}

Erwin, ik hoop voor jou dat die manier goed blijft werken, maar vrees dat het je een keer vis gaat kosten.
In mijn geval was dat in de Kyll een grote kopvoorn die ik mooi gericht kon aanwerpen en die ik helaas verspeelde (heb op de vlieg nl. nog geen kopvoorns gevangen).
Ik bevestigde destijds de loop on junction / leaderloop ook slechts alleen met een stukje slang, tegenwoordig zet ik hem goed vast op de vliegenlijn door er ook wat secondelijm op te doen.
Het probleem is namelijk het volgende : bij het binnendraaien, bv. omdat je gaat verkassen, kan het rubbertje van de leaderloop binnen de hengelogen komen en daar tegenaan 'tikken'.
Als dat een paar keer gebeurd verschuift het rubbertje richting de kant van de leader en komt de leaderloop véél minder 'vastgeklemd' op de vliegenlijn te zitten.
Gebeurd dit een paar keer en krijg je dan een felle aanbeet dan loop het een risico dat de vis er met je vlieg, leader én leaderloop vandoor gaat.
Als je zoals jij beschrijft dezelfde verbinding gebruikt aan het begin van je leader als op de vliegenlijn loop je dat risico tweemaal.

catchem

Ik vet mijn leader ook niet in en wissel niet van leader als ik wissel tussen droog of nymph.
Ik weet dat spuug ook ontvet, dus als je de leader wel invet en wil ontvetten kan je ook wat spuug tussen twee vingers doen en de lijn erdoor halen. Lijkt mij ook wat beter dan zeepsop, als zeepsop in het water komt breekt dat de oppervlaktespanning en dit is funest voor insectenleven (en ook het drijven van je droge vlieg). Nu zal een beetje zeepsop niet uitmaken, maar als we dat allemaal gaan doen ...  :o

Erwin

@ abraxas. 
Het gedeelte aan de leader heb ik wel vastgelijmd en zit goed vast. Doe er ook altijd een stukje krimpkous om. Alleen aan de vliegenlijn zit ie inderdaad vast met een stukje slang. Bij mij is dat nog niet verschoven maar wel een goede tip van je. Ik zal er op letten.

En het ontvetten van de lijn doe ik ook altijd met spuug. Maar een klein sponsje met dubro meenemen gaat natuurlijk beter. Daarna met een vohtig doekje afnemen dan komt er niks in de sloot.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Gert

Als je je (gevlochten of getwijnde) leader echt invet, dan krijg je dat er met spuug of een klein beetje zeep niet zo maar af natuurlijk, want het vet zit er helemaal tussen. Zoals Catchem al zegt: zeep en spuug breken de oppervlaktespanning en daarom zinkt de leader makkelijker, ALS ie kan zinken.

Gert

O ja, en wat ook goed werkt om je leader en/of tippet te laten zinken, maar dan moet je eerst een vis in je handen hebben gehad: het slijm dat aan je hand achterblijft  ;)
Nou, dat moet toch in ieder geval geen kwaad kunnen voor het milieu. (Wel voor de vis, dus eigenlijk liever de vis helemaal niet aanraken  8))


Peet

Iedereen erg bedankt voor alle tips!  8)
-Peet-

Erwin

Peet, Misschien heb je hier ook nog wat aan. Deze heeft al eerder op het forum gestaan maar ik weet niet meer waar.

Gray's loop
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Plantje

Ik gebruik ook altijd een lus-in-lus verbinding. Sterker nog: ik gebruik die verbinding ook om de tippet aan de leader vast te maken!

Vetten van lijnen doe ik niet. Ik zie daar het nut ook niet echt van in...misschien komt dat wel als ik met ieniemienie-miertjes ga vissen.

Rossie69