#4 tje bouwen

Started by PdH, January 27, 2018, 19:47:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PdH

Hallo allemaal,

Ik wil een 4-tje te gaan bouwen. En denk daarbij aan een  lengte van 9 of 10 foot .
Handig voor de polder en lichte put visserij.

Probeer nu een blank te vinden, maar zie door de bomen het bos niet meer. Zit er al een paar maanden over te dubben.
Het moet een beetje stugge hengel worden, heb al een #5 die ik wat slap begin te vinden.
Dat is ook een eigenbouw op een goedkope blank (Matrix, American Tackle zeg ik uit mijn hoofd?).
Lekker vaag natuurlijk want dit is een persoonlijk gevoel. Dat kan je niet in een topic duidelijk verwoorden.

Maar nu wil ik wat verder/duurder gaan zoeken.

Is er iemand die er wat zinnigs over kan zeggen. Heb al gekeken naar TFO, ST Croix, CTS of eventueel een Sage blank. Maar Sage is dan wel weer een hele stap qua kostprijs.
Een hengel kopen wordt het sowieso niet, bouwen/samenstellen vind ik nu eenmaal leuker.
grtn, Peter.

Bone F

Het is natuurlijk leuk werk en als het je daarom te doen is sla je dit maar gauw over. Maar er zijn tegenwoordig zoveel goede hengels in het goedkope segment dat je je af moet vragen of al die moeite op je moet nemen. Ik heb nog een boekje 200 hengelbouw tips. Mag je hebben is, wel oud maar het is nog steeds bruikbaar denk ik.

p.forel

Cts nemen. En als je helemaal over de top wil pak je bij hun een custom versie
Kan je helemaal afstemmen op jouw wensen


Ik heb er zo ene en das echt mijn droom hengel geworden

PdH

Bedankt voor de reacties.

@Bone F,  ja dat boekje heb ik ook gehad. Ooit eens weggegeven aan iemand.

@P.Forel, Dan zal ik nog eens kijken bij CTS. Heb daar wel vaker positieve reacties over gelezen.

grtn, Peter.

Huib

En ben je al wat verder gekomen? Die CTS blanks zijn trouwens echt mooi!

PdH

Draadje werd al een beetje stoffig. ;D
Update:
Blank eind Januari bij CTS besteld, maar dan moet je daar wel even op wachten.
Heb hem sinds een week of 2  binnen. Dus ik kan nu verder.

Maar moet eerst wat andere klussen thuis aanpakken.
En tussendoor nog wat proberen te vissen.
Dus op dit moment zit er even geen gang in het project.
Maar , komt goed. :)
grtn, Peter.

p.forel

Welke cts blank heb je de X  die is best rap maar buigt vreselijk mooi

sjo

Quote from: p.forel on April 30, 2018, 18:03:29
Welke cts blank heb je de X  die is best rap maar buigt vreselijk mooi

Aldus spreekt de man met ervaring!
Let the fly be with you....

PdH

Op de foto het type nr. Plus net zichtbaar de kleur.
grtn, Peter.

Nootjez

Proficiat, je gaat een pracht hengel bouwen!
Ik heb namelijk net dezelfde afgebouwd op de kleur na.

Vis er nu reeds een viertal jaar mee en komt steevast als eerste uit de koker aks het mogelijk is :)
Zoals p forel aangeeft buigt hij zalig en is hij zeer snel.
Met het juiste werpgewicht (9a10 gram) kan je nog makkelijk 25 meter werpen ook.
Gebruik hem vooral voor forel op rivier op reservoir.

Veel plezier ermee en laat maar horen mocht je vragen hebben.


Gr
Tom

John

Affinity X, Strak stokkie. 8) Succes met afbouwen.

Is toch het mooiste wat er is, alles naar eigen wens en smaak.

PdH

Bedankt voor de reacties, ik ga mijn best doen.
Het resultaat laat ik wel zien, duurt nog even. :)
grtn, Peter.

eendagsvlieg

Lees dat je de blank al hebt gekocht maar wellicht zijn in de toekomst de blanks van MHX een uitkomst. Fijne blanks en te verkrijgen via hilevel.se.

Grt

Eendagsvlieg

gijsie20

Quote from: eendagsvlieg on May 09, 2018, 11:49:58
Lees dat je de blank al hebt gekocht maar wellicht zijn in de toekomst de blanks van MHX een uitkomst. Fijne blanks en te verkrijgen via hilevel.se.

Grt

Eendagsvlieg

Yup, ook zeker een aanrader, heb er toen twee jaar geleden een gebouwd, erg fijne hengel geworden.


Peter veel plezier met het bouwen! Wordt vast een mooi stokje! Ben erg benieuwd.

PdH

Mooie hengel geworden,  Gijsie20.

Voldoet dat aan wat je er van verwacht had? Voor zover je daar van kan spreken.

Heb ook gekeken bij Hilevel naar de MHX en andere merken , maar kon niet kiezen uit al die soorten op de site.
Daarom toch maar voor CTS gegaan.
Meerdere goede verhalen over gehoord over CTS, dan maar een keer geprobeerd.
Volgende wellicht een ander merk.
Eerste deze afmaken.

grtn, Peter.

PdH

Update:

Ben bijna klaar met het lakken van de wikkelingen. Zal daarna wel een foto maken.
Best lastig om dat lakken mooi superstrak te krijgen. Ik gebruik een "normale kunstharen penseel" omdat ik een marterharen kwast zonde van het geld vindt. Is dat te simpel gedacht ??

Maar de grote vraag is:
Straks moet er ook een lijn op. De combinatie lijn en hengel is wel van belang.
Welke lijn gebruiken jullie?
Is er iemand die daar wat over kan zeggen. Of suggesties of ervaringen heeft met een lijn op dit type hengel?
grtn, Peter.

Gerrit59

Ik zou Bert Krielaart om advies vragen.

Gerrit

Beertje

#17
Ik weet dat wijlen Jan schreiner altijd adviseerde de blanck aftelakken met de vinger voor een goed resultaat.. Dus gewoon de wijs vinger in de lak dopen en strijken maar (niet teveel).
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

henkverhaar

Quote from: Beertje on August 28, 2018, 11:08:15
Ik weet dat wijlen Jan schreiner altijd adviseerde de blanck aftelakken met de vinger voor een goed resultaat..

Ik zeg niks, ik zeg niks, ik zeg niks...

Bamboehengels worden vaak gelakt door het geheel (zowel voor als na ogenmontage komt voor) in een buis gevuld met lak te dompelen en heeeeeel langzaam er weer uit te takelen. Een goed alternatief dat een significant lagere investering vergt is de 'turkey baster' methode, waar een grote jus-druppelaar (een buitenmodel druppelpipet...) gebruikt wordt om van boven naar beneden de blank of het hengeldeel aan alle kanten gelijkmatig met lak te begieten. Het hengeldeel staat dan vertikaal, in een pot die de overmaat aan lak opvangt - die lak wordt dan weer in de druppelaar opgezogen en nogmaals over de blank gegoten. Hiervoor moet je de lak (meestal een jachtlak op oplosmiddelbasis) wel ongeveer 1:1 met een vluchtig oplosmiddel, zoals wasbenzine, verdunnen (en neem dan echte wasbenzine, niet die vieze Eco-variant die ze bij de Praxis verkopen, daar zit allerlei niet vluchtige troep in die dus in je lak achterblijft).

John

Volgens mij hoeft Peter alleen zijn wikkelingen af te lakken. Dus volledig onderdompelen of geklieder met je vingers is niet van toepassing.
Gebruik zelf gewoon een setje goedkope penselen van de Action. Eenmalig gebruik en 5 stuks in diverse maten voor een euro.

En qua lijn zou ik ook eens kijken bij Barrio flylines.Wellicht de Smallstream of de Mallard. Zijn fijne lijnen voor een schappelijke prijs.

p.forel

Quote from: John on May 03, 2018, 16:25:22
Affinity X, Strak stokkie. 8) Succes met afbouwen.

Is toch het mooiste wat er is, alles naar eigen wens en smaak.
Strak totaal niet snel wel

p.forel

#21
Quote from: Nootjez on May 01, 2018, 22:26:47
Proficiat, je gaat een pracht hengel bouwen!
Ik heb namelijk net dezelfde afgebouwd op de kleur na.

Vis er nu reeds een viertal jaar mee en komt steevast als eerste uit de koker aks het mogelijk is :)
Zoals p forel aangeeft buigt hij zalig en is hij zeer snel.
Met het juiste werpgewicht (9a10 gram) kan je nog makkelijk 25 meter werpen ook.
Gebruik hem vooral voor forel op rivier op reservoi6r.

Veel plezier ermee en laat maar horen mocht je vragen hebben.




Gr
Tom


Spot on 9.5 Tom mischien dan toch stiekem een 5😉😉😉

PdH

Quote from: John on August 29, 2018, 21:50:02
Volgens mij hoeft Peter alleen zijn wikkelingen af te lakken. Dus volledig onderdompelen of geklieder met je vingers is niet van toepassing.
Gebruik zelf gewoon een setje goedkope penselen van de Action. Eenmalig gebruik en 5 stuks in diverse maten voor een euro.

En qua lijn zou ik ook eens kijken bij Barrio flylines.Wellicht de Smallstream of de Mallard. Zijn fijne lijnen voor een schappelijke prijs.

Dat klopt John.
Alleen bij de ogen en sier wikkelingen.
De epoxy lak droogt langzaam en ik ben nogal ongeduldig.
Dat gaat dan weleens ten koste van de strakke lak.

Goede leer voor de volgende keer.
grtn, Peter.