In dubio over welke reel het beste zou zijn voor mij.

Started by FlueFisker, December 31, 2013, 22:19:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FlueFisker

Waarde Vliegvisbroeders,

Binnenkort hoop ik een reel te kopen voor mijn nieuwe Flextec 10 foot #5/6 hengel.
Nu heb ik mijn oog op Vosseler laten vallen en wel op de volgende types:

http://www.flysupply.nl/product/1038/1330/Vosseler-Fly-Reel-Black-Model-Large-Arbour-RCL/
Deze heeft geen slip en hierbij zal ik eventuele lijn-nemende vis met de handpalm/vingers af moeten remmen, voordelen en nadelen te noemen?

Of ik kan voor deze reel gaan,

http://www.flysupply.nl/product/1038/1333/Vosseler-Fly-Reel-Titan-Large-Arbour-DC/
Hier zit wel een slip op, enige verschil is een paar tientjes duurder.

Op zich spreekt het met de hand afremmen van de spoel me wel aan, je hebt er zo meer feeling over dan met een slip en het gaat sneller om met de hand de druk op de spoel wat te verminderen dan aan de slipknop te moeten draaien.
Enige adviezen hieromtrent?

Groet,

FlueFisker.
Quote from: merijn1982 on January 16, 2015, 11:08:17

Heb al een hoop ijsvogeltjes gepot afgelopen tijd. Erg mooi!!

Hilco de Visser

de praktijk leert dat de aanbeet plaatsvind als je minimaal 5 meter lijn op de grond hebt liggen .

er valt dus niets aan de spoel te remmen , enkel de lijn in je hand afremmen.

spoel met de hand remmen werkt alleen bij centre pin vissen .


Koen

ben ik het niet helemaal mee eens. op het OVM heb ik de slip echt wel nodig, en dat is met een 6je. Daar in tegen heb je met snoek, die ik met een 8 vis de slip totaal niet nodig. de vraag is dus waar ga je hem voor gebruiken?

Hilco de Visser

OVM is inderdaad geval apart,  die ervaring heb ik (nog) niet .

Maar met een 5 dacht ik niet direct aan OVM

Koen

tis een 5/6 dus een 6 wf lijn of een 5 dt lijn.

mocht je achter de grote forellen aan gaan op de putten/plassen hier in nederland, of ergens in het buiten land natuurlijk, dan is een slip wel handig. Voor karper en winde heb ik nog geen ervaring, maar ook daar lijkt me het wel handig om te hebben.

Jan_Smeijers

Geef Koen helemaal gelijk, kan best zijn dat je daar toch gaat vissen op OVM of miss wel een put zoals de ronde bleek/de kool.

Betaal dan die paar tientjes meer, heb ooit ook een reel zonder slip gekocht voor m'n #6.. erg mooie reel, maar hij ligt nu op het dressoir als souvenir
Gr. Jan


Hilco de Visser

Grappig , ik heb een DC 6# reel van A&M met prachtige slip, maar nog nooit hoeven te gebruiken. (de slip)

Gauw maar eens naar OVM gaan dan   ;D


Hilco de Visser

is de ene ( van de Vosselerreels) nu wel zoutwaterbestendig en de ander niet? dat zou ook nog een argument kunnen zijn in je keuze

FlueFisker

Bedankt voor de adviezen broeders, ik heb ook erg goede recencies gelezen over de wat "duurdere" versie ondermeer dat die erg robuust is en wel tegen een stootje kan.
Ga hem vooral gebruiken op forelvijvers en in de toekomst in Noorwegen, slip kan ik denk ik beter mee dan om verlegen zitten.

Had in 1 keer nieuwe reel en lijn willen kopen maar kan ook eerst nieuwe reel kopen en gewoon de lijn blijven gebruiken die ik reeds heb.
Quote from: merijn1982 on January 16, 2015, 11:08:17

Heb al een hoop ijsvogeltjes gepot afgelopen tijd. Erg mooi!!

FlueFisker

Hilco hij is voor licht zoutwatergebruik volgens de webshop  :-\
Quote from: merijn1982 on January 16, 2015, 11:08:17

Heb al een hoop ijsvogeltjes gepot afgelopen tijd. Erg mooi!!

Hilco de Visser

Ja dat las ik ook Lars,  als je dus echt in de zee of zout water wilt gaan vissen .................

toch de moeite om mee te nemen in je besluit.

FlueFisker

Inderdaad ja, kans is best aanwezig dat ik in de toekomst ook op zee wil vissen maar daar zou ik dan denk ik een goede zouwaterset voor aanschaffen. Weet namelijk ook niet of mijn hengel zoutwaterbestendig is.
Ik ga nu uit van zoetwatervissen en zoutwatergebeuren komt dan wel met een jaartje of wat.
Bedankt voor het meedenken  :)
Quote from: merijn1982 on January 16, 2015, 11:08:17

Heb al een hoop ijsvogeltjes gepot afgelopen tijd. Erg mooi!!

FSCHAMP

Of je hengel nu zoutwater bestendig is of niet, als je hem niet goed afspoeld met zoet water gaat hij roesten.  Ik ken genoeg Belgische vliegvissers, die met een gewone hengel op zout water gaan vissen.
Voor de reel is dit iets anders, een goede zoutwater reel heeft een slip die altijd werkt als hij tenminste goed onderhouden is terwijl een goede niet-zoutwater bestendige reel altijd de kans heeft om te falen zelfs als hij goed onderhouden is en dit omdat hij er niet voor ontworpen is.  De slip van deze reels is totaal anders van bouw.

Wat betreft de reel met of zonder slip.  Ik heb verschillende keren met een 9Ft#5 gevist op de Madison in Montana in de States en daar kan je best wel een goede reel met slip hebben, zelfs al zijn de forellen of de mounten whitefish maar 40 à 50 cm groot. Zonder goede slip op je reel kan je het daar vergeten.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Heintje Davids

Een reel zonder slip kan in principe natuurlijk best. Men heeft per slot van rekening 200 jaar grote vissen gevangen met reels waar geen slip op zat. Maar als je de keuze hebt, zoals tegenwoordig het geval is, dan zou ik toch voor een reel met een goede slip kiezen. En met een goede slip bedoel ik een slip die zonder haperen opstart en dat zijn er in die prijsklasse niet veel. Afremmen doen ze allemaal, van de meest goedkope tot de hele dure, maar starten zonder weerstand, slechts weinigen. Met de Vosseler die jij noemt heb ik geen ervaring, wel met andere Vosselerreels en op zich zijn het best degelijke reels. Maar mijn favoriet in de €150 klasse blijft toch de Shimano Biocraft LA. Mooi reeltje met een hele goede slip. Net zo min zoutwaterbestendig als de genoemde Vosseler (niet alles geloven wat fabrikanten roepen), dus altijd na gebruik in zout water afspoelen, maar voor het geld een prima reel en misschien voor jou het overwegen waard.

FlueFisker

Jullie ook nog bedankt voor je reacties Champs en Heintje.
Het is uiteindelijk de reel zonder slip geworden simpelweg omdat ik die het mooist vond.
Heb nog veel gelezen online en gesproken met een paar vliegvissers op de Ruigenhoek en daar kwam uit naar voren dat zat vliegvissers aan handpalming doen en dat bevalt hen prima.
Heb er ook een heerlijke lijn bij gekocht, Imago Horizon #6, heerlijke set zo met m'n Flextec :)

Nogmaals dank voor het meedenken broeders!
Quote from: merijn1982 on January 16, 2015, 11:08:17

Heb al een hoop ijsvogeltjes gepot afgelopen tijd. Erg mooi!!

FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Gert

Ik weet het niet hoor, zo'n reel zonder slip.
Want hoewel ik ook nog niet vaak heb meegemaakt dat je voor de drill een slip nodig hebt, vind ik het toch wel heeeeeel erg prettig dat je de weerstand in kunt stellen voor het afnemen van de lijn (en dan vooral tijdens het werpen). Anders heb je binnen de kortste keren een vogelnest op je reel.
Ben benieuwd hoe je dat gaat ervaren/oplossen. Want voor handpalming heb je dan een hand te weinig volgens mij.....

Groet,
Gert

Heintje Davids

Zal wel meevallen Gert. De meeste reels zonder slip hebben wel soort anti terugslagsysteem. Pruiken krijg je dus niet. Zonder slip op je reel vissen is ook een kwestie van wennen.

FSCHAMP

Inderdaad, zeker als een vis verschillende runs doen, dan moet je lijn terugnemen tussen de verschillende runs en dan moet je overschakelen tussen opspoelen en met de palm afremmen, niet altijd gemakkelijk.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Twan

Ik heb zelf ook de Flextec 10 foot #5/6 hengel en heb er de A&M R7 # 5/6 Gunsmoke /Red. Bevalt prima. Gr Twan


Linxis

Quote from: Twan on January 22, 2014, 22:56:16
Ik heb zelf ook de Flextec 10 foot #5/6 hengel en heb er de A&M R7 # 5/6 Gunsmoke /Red. Bevalt prima. Gr Twan
[/qusote]


ik heb ook de r7 reel, 7/8, fantastische en mooie reel, alleen viel het mij op dat deze erg weinig backing kan hebben.

Nigel

Wat Gert verteld over vogelnesjes heb ik oom meegemaakt op een okuma airframe wanneer ik de slip te los had gezet. Daarom zou ik toch even nagaan of datgene wat heintje david zegt over anti terugslagsystemen ook van  toepassing is op de reels waarin je geïnteresseerd bent.

Nigel

Zelf ook aan het kijken nu. Ik heb mijn vision koma weer weggedaan en denk aan het instapmodelletje van A&M. Vooral ook omdat ik er twee reservespoelen bij wil en geen 150 kwijt wil zijn.

Koen


Gerrit59

Is inderdaad een super cassette reel voor het bedrag waarvoor ze worden aangeboden.

Gerrit