Afstand geleide-ogen bepalen

Started by treB, July 28, 2020, 15:59:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

treB

Beste
Om het een keer te proberen heb ik een zeer goedkope blank gekocht om een vlieghengel af te bouwen.
De meeste dingen gaan wel lukken maar nu ben ik al een tijdje aan het zoeken naar hoe ik de juiste afstand tussen de geleide-ogen bepaal.
Zijn daar standaard tabellen of rekenmodellen voor of is dat voor iedere hengel anders.

alvast bedankt

PdH

Hallo treB,

Daar zijn tabellen voor, ff goochelen op rod building guides spacing chart.
Daar moet wel iets tussen staan voor een vliegenblank.

Eventueel de ogen met plakband tijdelijk monteren , stuk van de lijn door de ogen halen en dan kijken hoe een vliegenlijn zich houdt als je blank krom trekt.
Daar waar de lijn een grote hoek gaat maken, het oog verschuiven tot je een mooie boog hebt.
Belangrijker is misschien wel de rug van de blank delen goed markeren en alle ogen goed op de juiste plek zetten.

Succes alvast, ik vind het ook leuk om ze maken, maar je hebt al snel een zolder vol als je niet op past. ::) ::) ::)
grtn, Peter.

gijsie20

Idd, even googlen op fly blank spacing guide en de lengte en aantal delen van je blank. Of anders geeft de fabrikant van de blank vaak wel een tabel mee. (maar wellicht niet bij een heel goedkope blank) Wat Pdh verder zegt, proberen en anders wat schuiven nog idd. En alle delen inderdaad juist hebben waar de rug zit.
Heb inmiddels ook de nodige vliegenhengels gebouwd, leuke hobby!

henkverhaar

Of kijk hier eens: https://splitcaneinfo.com/?page_id=1227 Methode om de ogen zo te plaatsen dat ze optimaal de buiging van de blank volgen. Voor splitcane (en andere bouwwijzen waar een simpele taper de actie bepaalt) heb ik een algoritme om dit te berekenen. Voor blanks waarbij de actie niet alleen door taper maar ook door wanddikte bepaald wordt zou dat ook nog kunnen (maar wordt het al moeilijker omdat je meestal zelf het verloop van de wanddikte van een gekochte blank niet kent) - voor een blank waarbij verschillende materialen (typen koolstofvezel) van verschillende modulus gebruikt zijn is dat alleen nog te doen door de ontwerper van de blank - en zul je het als afbouwer dus moeten doen met de methode waarbij je de blank fysiek onder belasting opmeet.

treB

Gevonden !!!  :)
Bedankt voor alle tips.
ga er komende weken mee aan de slag.
groet