onderhoud ademende waadpakken

Started by jelle, February 19, 2013, 23:05:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jelle

hoe zit het nu met een ademend waadpak,
moet je dat elk jaar inspuiten met een goedje??
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens


weerwolf

Maar je kan er niet ieder middel op doen, je hebt dan kans dat de membraamwerking verdwijnt. het moet wel een speciaal middel zijn. Welke weet ik zo niet.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Vassenden

In dit verband off topic, maar wel aardig om eens te vragen: "Hoe moet je een ademend waadpak zien als je er mee tot aan je middel mee in het water staat?" of "Wat is het ademend vermogen van het pak als je er mee in de stromende regen staat?" en ook: "Zouden er verschillen zijn in ademend vermogen tussen de verschillende merken van commercieel beschikbare waadpakken?". Is er iemand onder de forumbezoekers, die er een goed onderbouwd antwoord op kan geven?

Mvgr.

Hans

Rene V.

Tot je middel in het water staan maakt niet uit voor het ademend vermogen.Het ademende betekend dat zweet naar buiten gaat en vocht van buiten af
ook buiten blijft.Het zweet gaat alleen naar buiten onder ideale omstandigheden,kleed je in lagen,liefs geen vochtvasthoudende materialen zoals katoen.
Het beste ademende materiaal is Gore Tex.Tegelijker tijd is dit het duurste materiaal verwerkt in oa Simms waadpakken.Er zijn vele andere merken
die "eigen" ademendematerialen verwerken met voors en tegens.Reinigings middel voor ademende/Gore Tex is Rivivex van Simms.Ook een aanrader is zeker na gebruik in zout water om je pak af te spoelen onder de douche.

Rene V.

jelle

Ik heb het ook maar eventjes aan taimen gevraagd
wacht op antwoord 8)
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Rene V.

Idd Bert,heb me even vergist in de flesjes,Revivex is voor na het schoonmaken ;).Dat andere had ik bij Bever zwerfsport vandaan speciaal voor gore-tex.

Rene V.

jelle

Ook antwoord binnen van Taimen

Hello,
You can use our Revivex:
http://www.taimen.com/en/nl/product/revivex_4228/91757

or you can use products which are for outlet clothes like jackets or pants (hi mountain or stuff like that).

The most important thing is no to dry them in some hot please, near heater. They should get dry in "room" temperature and the best would be to hang them somewhere.


Best regards,
Ula Witek
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Vassenden

Voor het onderhoud van een waadpak is het handig om te weten, dat er speciaal spul voor is. Of het echt nodig zal zijn is een ander verhaal. Los van een en ander: er is nog geen "hard" feitenmateriaal naar voren gekomen waarom we zoveel muntjes moeten uitgeven aan een "ademend" waadpak. Zweet doorgeven als je met je pak aan in het water staat? Zou dat echt zo zijn? Of zweet doorgeven als je waadpak kletsnat is aan de buitenkant?
Of is zo'n ademend waadpak vooral prettig om te dragen, omdat het licht is en niet zo strak om je heen zit als een neopreenpak? Kiezen we zo'n ademend pak juist om deze laatstgenoemde redenen en merken we helemaal niks van het "ademend" vermogen? Ben benieuwd naar jullie opinie.

Mvgr.

Hans

jelle

het staat goed en zit lekker.

mijn PVC pak is ook 10 jaar geworden koste toen €150

Ik heb ook neopreen gehad maar dat zat zo lekker niet

ik denk vooral een modeverschijnsel
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

weerwolf

Ik heb een hardy zomerpak welke heel dun is een soort regenpak stof en daar zweet ik in of het is meer condens. Mijn neopreen blijf ik droger in en heb ik zomers ook wel aan en is niet veel warmer. de hardy is iets koeler. Een ademend pak heb ik niet, komt er denk ik nog wel eens.


Die berelucht die sommigen omschrijven heb ik nog niet echt gehad, tenzy ik die er zelf inblaas door verkeerd eten voor het waden. 8)
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Rene V.

Een ademend pak is inderdaad prettig om te dragen,het is ook licht en je lichaam wordt niet nat van het zweet zelfs niet wanneer je in het water staat.
Dit alles wordt wordt in een ademend pak geregeld door het Gore Tex.Dit is een uitvinding die contenu wordt verbeterd.Uitvindingen kosten veel geld dus dit komt terug in de aanschafprijs.Meer dan 25 jaar geleden had ik al jassen met Gore Tex,in het begin dacht ik,werkt dit wel?,daar was ik snel achter,in een nylon jas zweet je in 10 min. de tent uit,bij deze absoluut niet.Later zijn ze met groot succes dit materiaal ook gaan verwerken in waadpakken.Maar ja,geloof je dit niet,blijf dan bij goedkope nylon pakken,scheelt wel veel geld ???.

Rene V.

Koen

Quote from: Vassenden on February 22, 2013, 23:51:30
Voor het onderhoud van een waadpak is het handig om te weten, dat er speciaal spul voor is. Of het echt nodig zal zijn is een ander verhaal. Los van een en ander: er is nog geen "hard" feitenmateriaal naar voren gekomen waarom we zoveel muntjes moeten uitgeven aan een "ademend" waadpak. Zweet doorgeven als je met je pak aan in het water staat? Zou dat echt zo zijn? Of zweet doorgeven als je waadpak kletsnat is aan de buitenkant?
Of is zo'n ademend waadpak vooral prettig om te dragen, omdat het licht is en niet zo strak om je heen zit als een neopreenpak? Kiezen we zo'n ademend pak juist om deze laatstgenoemde redenen en merken we helemaal niks van het "ademend" vermogen? Ben benieuwd naar jullie opinie.

Mvgr.

Hans

Als je in het water staat te vissen zweet je minder omdat je stil staat en afkoeld, en ik denk ook niet dat ie dan ademt onderwater, maar alles boven het water natuurlijk wel. Ik vind het fijn  om rond te struinen en zo de hele dag in de weer te zijn ( in Noorwegen vis ik zo 12 uur per dag). Blijf je dan droog? Ja redelijk, als jij meer zweet dan het pak kan afvoeren dan zal je wat klam worden aan de binnenkant, maar dit is wel 1000 keer beter dan totaal niet ademend pak.  Verder is de rivier vaak een stuk kouder als je er in staat dus daar moet je je op moeten kleden. Dikke sokken, tot je knie, thermo onderbroek. (met blote benen je waadpak in is ook niks). Het blijft een trade off dus, of koude benen bij het vissen, of warme benen bij het lopen. Ik ga liever voor de warme benen bij het lopen. Onderkoeld raken op een mooie zomer dag is ook zo lullig  ;D Iets anders waar je misschien niet zo snel over na denk is dat omdat je neopreen zo veel sneller zweet zul je ook meer moeten drinken. Meer moeten drinken is dus meer drinken meenemen, ik weet niet hoe groot jou vliegvisvest is, maar de mijne is altijd te klein  ;D 

weerwolf

De membraam werking zal ook onder water wel werken of hij net zo efficient werkt? Vergeet niet dat als je in het water staat niet alle vocht zweet is maar ook condens, je staat wel in het veel koudere water met je warme benen.

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Gert

Ik vis nog altijd graag in m'n neopreen waadpak. Heb een paar jaar terug een ademend waadpak erbij gekocht vanwege de geringe ruimte die het inneemt op de motor. Neopreen pak is een koffer vol.... En dan de andere koffer nog voor de helft vanwege de schoenen.

Zweet wel meer tijdens het lopen in neopreen, maar heb het nooit koud in het water, en dat is met een ademend pak wel anders. En ja, als je dan weer de halve garderobe mee moet slepen om eronder aan te trekken is het voor mij niet handig.
Bovendien: zweten is goed voor me ;D

Groet,
Gert

sjoerd

Quote from: weerwolf on February 23, 2013, 11:22:49
De membraam werking zal ook onder water wel werken of hij net zo efficient werkt? Vergeet niet dat als je in het water staat niet alle vocht zweet is maar ook condens, je staat wel in het veel koudere water met je warme benen.

Als je in het water staat heb je  normaal gesproken weinig last van zweet, dus ademen is dan niet zo belangrijk. Een ademend pak is echter geweldig lekker , als je een eind moet lopen bij hogere temperaturen. Met een neopreenpak,maar ook met een nylonpak zweet je dan als een otter. Bovendien zit die strak als een condoom om je heen. Een ademend pak draagt en zit gewoon veel prettiger. En neemt idd ook veel minder ruimte en gewicht in bij het reizen.
Diegenen die hierboven voor iets anders pleiten hebben m.i. geen enkele ervaring met ademende pakken.
In koude omstandigheden zal een neopreenpak warmer zijn en dan gebruik ik die voor het bellyboaten.
Sjoerd

Vassenden

Dank voor alle reacties! Jaren geleden startte ik met een waadpak van HH. Een soort mix van rubber en plastic; laarzen zaten aangegoten. De insteek was het vissen op gul aan het strand in de winter; hiervoor bleek het een functioneel pak te zijn. Voor vliegvissen was het verhaal totaal anders; het afleggen van kilometers langs een rivier resulteerde in een nat pak. Niet door omgaan in het water, maar simpelweg door zweet en condens. Daarna was een neopreen pak een grote, grote verbetering. In de zomer - waarbij het flink warm was langs de rivier - werd ook neopreen een "zweter". Tijdens bellyboaten in het late najaar was neopreen weer wel prettig om te dragen. De aanschaf van een Simms waadpak was letterlijk een verademing. Het ding zat niet zo strak om je heen, al lopend zweette je niet zo veel, dus ja dat had wel wat. Anderzijds; lekkage op de naden en toch ook vocht door zweten en condensvorming. Door het aantrekken van "gelaagde" kleding viel er te werken aan zweten en condens - dus nattigheid - in het waadpak. Ook kon je veel doen aan zweten, door in de zomer het waadpak af te rollen tot aan je middel. Onder winterse omstandigheden kunnen laagjes kleding de kou lange tijd buiten het pak houden. In die zin biedt een neopreen pak de wandelende vliegvisser in de winter niet of nauwelijks voordelen. Dat laatste is een persoonlijke ervaring en geen "waterdicht" bewijsmateriaal! Bleef toch de vraag over, hoe het nou zit met dat "ademende"vermogen van een waadpak. En ook, of er wellicht per merk waadpak verschillen zouden zijn. Vandaar dat ik graag eens wilde horen wat jullie ervaringen zijn. Voorzichtig gesteld gaat de voorkeur van veel vliegvissers uit naar een "ademend" waadpak; dat is helder. Hoe het zit met dat ademende vermogen als je ver in het water staat of wanneer het waadpak door regen kletsnat is komt er niet echt uit. Jawel, het zit lekker los om je heen en je zweet er niet zo in; dat zijn de ervaringen. Of je er net zo voorzichtig mee om moet gaan als met je kostbare water en winddichte "outdoor" jack blijft onbelicht. Wanneer je de brochures leest van outdoor sportzaken, dan wordt er uitgelegd wat de verschillen zijn tussen tweelaags en drielaags waterdichte ademende kleding. Drielaags kleding wordt als "optimaal"aangeprezen bij jacks en broeken. In de folders over waadpakken lees je daar gewoonlijk niet over. Sterker nog er worden pakken met meer dan drie lagen aanbevolen. Die zouden steviger zijn dan twee- dan wel drielaags pakken. Tenminste; dat hangt natuurlijk ook af van de dikte van de lagen waarover gesproken wordt. Hoe het vervolgens zit met het ademend vermogen bij die meerlaags pakken zou ik niet kunnen zeggen. Gebruikers claimen, dat zoiets wel "goed" zit. Anderzijds: mijn Simms waadpak had aan de schenen meer lagen materiaal. Condens en zweet aan je benen was het resultaat; dat blijkt ook uit een van de bovenstaande reacties. Sterker materiaal is dus lang niet altijd ademend materiaal. Op dit moment heb ik een "ademend" waadpak met speciaal gelaste naden en ook nog eens met een rits er in. Geen lekkage meer op de naden was de marketing uiting; tot dusver is dat waarheid gebleken. Die rits bewijst overigens goede diensten als je na langdurig verblijf in steenkoud water een plas moet maken........ In de zomer maakt de rits het eenvoudiger om je pak tot aan je middel af te rollen. Allemaal voordelen leek mij zo; in de weerbarstige praktijk moet blijken of het allemaal botertje tot de boom is. Samenvatting van opinies tot nog toe: we dragen graag een losvallend waadpak. Reden: minder zweetvorming, minder "afgekneld" gevoel. Hoe het nu werkelijk zit met het veel geroemde "ademend" vermogen bij waadpakken zou ik wel eens willen lezen in een goed onderzoeks rapport. Heeft iemand een goede tip op dit gebied?

Mvgr.

Hans

Rene V.

Vraag de gegevens op bij Gore Tex,Simms,Orvis etc.Eventueel aangevult met gegevens van USA consumenten organisaties.

Rene V.

sjoerd




Hans schreef o.a.:

Samenvatting van opinies tot nog toe: we dragen graag een losvallend waadpak. Reden: minder zweetvorming, minder "afgekneld" gevoel. Hoe het nu werkelijk zit met het veel geroemde "ademend" vermogen bij waadpakken zou ik wel eens willen lezen in een goed onderzoeks rapport. Heeft iemand een goede tip op dit gebied?

Als de meerderheid van de vliegvissers al zeggen ,minder zweetvorming, veel lekkerder dragen,etc , kortom erg tevreden zijn met een ademend pak, dan is het toch klaar?

Wat bereik je er nou mee Hans om te weten hoeveel het ademend vermogen van zo'n pak nu werkelijk is?? Het zou alleen helpen als je daardoor de pakken onderling kunt vergelijken.  En ook in een ademend pak zul je in bepaalde omstandigheden, toch ook altijd wat condensvorming houden.Bijv bij hoge buitentemperatuur en koud water. Het ademend vermogen houdt dan een keer op maar dat gaat ook op
voor de ademende jassen hoor, ook daarin kun je nog wel zweten als het erg warm is,
Maar comfort van deze jassen en waadpakken : ::goodjob::

Sjoerd

jelle

wanneer je een technische test wild hebben kun je misschien zoeken op de technische eigenschappen van het materiaal waar de waadpakken van zijn gemaakt
Voor de materialen stellen ze vaak een dampdoorlatendheid vast.

Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Vassenden

Dag Sjoerd,
Je hebt helemaal gelijk. De rode draad door het hele verhaal: we vinden zo'n "ademend" pak het beste wat de markt ons te bieden heeft en dus kopen we zo'n pak. Of dat gegeven "ademend" nou echt waar is of alleen maar grotendeels een marketing verhaal kan ons in grote lijnen niet zoveel schelen. Het komt in de buurt van die tv reclame over Renault; die kerel in dat filmpje wil hem gewoon en verder geen geneuzel. Mij interesseert het om meer van de techniek achter dat "ademend" verhaal te weten te komen. Binnen een forumgroep als deze heb je al snel mensen, die van heel technische dingen heel veel weten. Simpelweg omdat het hun beroep is of hun studie. Een posting is in die zin niet alleen een manier om er achter te komen hoe medevissers over een onderwerp denken, maar ook een potentiele kans om een echter "kenner" aan te boren. Buiten dat: later dit jaar moet er een waadpak bijkomen voor mijn zoon. Het is best handig om met wat technische info in het achterhoofd opnieuw een keuze te maken voor een waadpak.

Mvgr.

Hans

Gerrit72



Het zou mooi zijn als er forummers zijn met technische kennis, of die ergens testresultaten/technische gegevens weten te vinden.

Voor mij net te laat, heb gisteren net een ademend pak gekocht (alvast met het oog op de forumdag :P ).
Tijdens het zoeken kwam ik erachter dat je het eigenlijk moet hebben van de informatie die de aanbieder erbij
zet (vraag is of dit zo betrouwbaar is :-\ ). Ik heb vele pakken voorbij zien komen, die volgens de aanbieder, qua
kwaliteit toch echt de beste waren  ???. Tsja maak dan je keuze maar eens, er is veel te koop.

Naast technische kennis, kunnen ook gebruikers ervaringen van forummers interessant zijn, voor andere forum leden die
op zoek zijn naar een geschikt pak (laat je horen...).

The only difference between men and boys is the price of their toys.

goswit

Dit forum heeft diverse sponsers en hengelsport winkels , ik mag toch aannemen dat zij kennis hebben van zaken of dat zij dit kunnen uitzoeken bij fabrikanten ,   Mannen ( vr ) :-[ :D geef jullie mening is , en de kans is groot dat een je een waadpak verkoopt .
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff