Beginnen met vliegvissen

Started by Bram Middendorp, April 12, 2019, 14:30:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Bram Middendorp

Heey,

Ik heb een vraag aan alle vliegvissers!
Ik heb deze vraag ook al op een ander forum gesteld, maar daar waren volgensmij niet zoveel vliegvissers actief, dus doe ik het hier even.  :)
Ik vis zo nu en dan met een dobber, maar het leek me toch wel heel erg leuk om me aan het vliegvissen te wagen!
Maar voordat ik de benodigde uitrusting aanschaf, zou ik graag eerst jullie mening horen.
Is het de moeite waard om eraan te beginnen?
Ik heb in de buurt eigenlijk alleen maar stilstaand water, is het daar een beetje op te doen?
Is het überhaupt wel aan te raden in Nederland?
Ik hoop op reacties!

Groetjes,
Bram

Jan

Weet je zeker dat je eraan begint?
Het is nl. een heel gevaarlijke hobby/bezigheid omdat, als je een paar keer wat succes hebt gehad, het vaak een soort verslaving gaat worden.
Een verslaving die je ook naar andere landen met weer andere vissoorten gaat voeren en vakantiebestemmingen mede gaat bepalen.
Maar ikzelf kan alleen maar zeggen dat toen ik er in 1979 als fervent karper en witvisfanaat aan begon, bijzonder veel heb gezien en heb meegemaakt dat ik zonder die "verslavende" hobby nooit gehad zou hebben.
Zeker is er in Nederland heel leuk met de vlieg te vissen, al moet er de laatste jaren wel meer gezocht worden dan vroeger.
Maar waarschijnlijk zul je beginnen met voorntjes en later waarschijnlijk  mooie ruisvoorns in dat stille water en daarmee kun je jezelf prima vermaken.
Mijn advies is wel om zeker te gaan kijken naar een vliegvisclub of -afdeling in de buurt, want wanneer je met slechte zelf aangeleerde techniek eenmaal begint heb je dat zomaar niet weer afgeleerd en bovendien heb je onmiddellijk veel meer plezier eraan wanneer je in het begin wat hulp en aanwijzingen te krijgen van ervaren mede vliegvissers.
Succes bij je zoektocht!

Menno_siemensma

Vragen op een forum voor vliegvisser of je moet gaan vliegvissen is natuurlijk schot voor open doel...  8)
Maar ja op stilstaand water kan prima, vrijwel elke soort kun je ook met de vlieg vangen. De een makkelijker dan de andere maar wat in stilstaand water zwemt moet over het algemeen wel kunnen. Denk vooral eerst in voorntjes en baars etc. Daarna kun je kijken naar grotere vis, snoek, karper, brasem enz.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

iMarco

Wellicht nog effe aangeven waar je woont. Dan krijg je vast wat tips van mensen uit je omgeving.

Cheers


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

sarca2

dit is wel een aardige pagina als je begint,
http://www.vnv.nu/index1.php?id=5&cat=52777d883c33f
de website staat ook vol met informatie
::new::

iMarco

#5
Dan is Arnhem een beetje uit de richting... Mocht je toch eens in de buurt zijn dan hoor ik het wel...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jan114

In nieuw Amsterdam zit een vliegvis club vvna.nl volgens mij

Jan


Beertje

#8
Hallo Bram. Ik woon in Odoorn en ben lid van de vliegvisvereniging Nieuw Amsterdam. je bent daar van harte welkom en je kunt hier ook werpen en vliegbinden leren.

Neem even contact met onze secretaris op Hier is zijn naam en telefoon nr: Henderikus Krabman 0591-361488 (Sleen)

Je kunt ook al vast even op onze facebook pagina kijken:https://www.facebook.com/vvnanl/?ref=bookmarks

Er is zaterdag a.s. een werples aan "de Kibbelkoele" met aansluitend vissen.

Mocht je nog andere vragen hebben, dan mag je mij ook bellen. Jan de Beer, tel  0591-513584
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

iMarco

Kijk, zo snel kan het gaan. Sneller en concreter krijg je het aanbod niet. En als de mannen daar nog een leensetje voor je hebben, heb jij er een verslaving voor het leven bij.... :-)




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Beertje

Ook een leen- setje is wel voorhanden. even regelen met de secretaris. :)
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Jan

#11
Goed bezig Bram.


JEVDE

Mooi om te zien dat het forum dit soort effect heeft.  ::welkom::

Fly4Fish

Vliegvissen is een enorme verslaving, vergeet dat niet! Op een gegeven moment denk je aan niets anders meer.
Ik ben paar jaar geleden, samen met andere mensen die niet aan vliegvissen deden, een keer mee geweest met een ervaren vliegvisser. Ik ving toen mijn eerste roofbleitjes en kopvoorns aan een droge vlieg. Sindsdien ben ik 'hooked'gebleven aan vliegvissen.

Advies: neem wel wat werplessen. Dit helpt je enorm op weg.
Schaf wat 'standaard' vliegen aan en beginnen maar  :)

Nederland is echt een vliegvis land. Beken, plassen, kleine rivieren, grote rivieren, stuk voor stuk paradijsjes!

Succes!

Bone F

Hou er wel rekening mee dat het de beste manier is om weinig te vangen.......... maar wel de leukste! Een goed begin is ook hier weer het halve werk, lees, kijk (Youtube) neem les, wordt lid en koop in het begin niet teveel. Succes en deel je ervaringen daar krijg je weer positieve reacties op 👍

Menno_siemensma

Quote from: Bone F on April 25, 2019, 20:24:34
Hou er wel rekening mee dat het de beste manier is om weinig te vangen.......... maar wel de leukste! Een goed begin is ook hier weer het halve werk, lees, kijk (Youtube) neem les, wordt lid en koop in het begin niet teveel. Succes en deel je ervaringen daar krijg je weer positieve reacties op 👍
...dat het vaak de beste manier is of soms betere manier is om te vangen. Ik zie regelmatig vissers zitten die niks vangen, bv karper, en dan vang ik er in een uurtje of 2 een paar. Nu kan dat ook aan de ervaring van die vissers liggen maar als je gericht met de vlieghengel vist kan je vaak net zo goed of beter vangen dan andere vissers maar is situationeel, groot en diep water ben je vaak in het nadeel inderdaad. Helemaal voor vis die op de bodem zit zoals snoekbaars etc.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Gert

Zou best een leuke set kunnen zijn, maar ik zou gewoon in Nederland kijken voor een leuk setje.
Als er wat mee is of gewoon helemaal niet jouw ding is/niet voldoet aan je verwachting kun je het voor een paar euro terugsturen.
Kwam toevallig deze tegen:
https://visdeal.nl/deals/shakespeare-sigma-fly-combo-23012019?utm_campaign=2825&utm_content=Shakespeare+Sigma+Fly+Combo+(keuze+uit+5+opties)&utm_source=marktplaats&utm_medium=cpc&utm_term=Overige+typen&no_redirect=true

Alle waar is naar zijn geld, maar als jonge starter met weinig budget lijkt het me geen slechte keuze.

sarca2

is goede tip van Gert. Shakespeare krijgt ook van ervaren vissers op dit forum best goede kritieken.
alternatief in deze budget categorie is: kijken op marktplaats maar dan moet je al een klein beetje verstand van hengels en merken hebben.
tip van de verenigingsmensen was ook goed trouwens.
::new::

JB

Quote from: Bram Middendorp on May 05, 2019, 09:37:00
Er werd een A&M hengel aangeraden, maar ik heb misschien een (goedkoper) alternatief gevonden:
Dit is een complete hengelset, met direct een reel, lijn en vliegen.
Je bent hier (inclusief de importkosten) zo'n 130 euro voor kwijt, wat je ook ongeveer betaalt voor alleen een A&M hengel.
Nu is mijn vraag aan jullie: wat denken jullie ervan? Is dit inderdaad een goede keuze?

Heb je bij A&M deze dan over het hoofd gezien?
https://www.amfishingtackle.nl/vliegvishengels/am-kupa--5---9-ft-combi-set
Ook compleet en als er iets mee is kunnen ze je ook nog verder helpen.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

wh82

Ga sowieso even proberen te werpen met de hengel van je keus. Dan is 't geen weggegooid geld of een voortijdig beëindigde hobby door frustratie omdat 't niet lukt met die spaghettisliert of bezemsteel. Reserveer ook een beetje geld voor een goede lijn en zolang je geen karper, zeebaars of enorme forel wil vangen is de reel je minste zorg. Als je mazzel hebt kun je nog ergens een airflo sniper reeltje scoren met een niet onaardige gratis airflo velocity lijn er op.

Bone F

Ik heb nog wel wat ongebruikt liggen, als je de verzendkosten betaald stel ik een setje samen en stuur het op.

Beertje

Nou Bram, dat lijkt mij een genereus aanbod van Bone F. :)
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

jo flyfishing

Mooi, Frans

succes, Bram, kan nie mis gaan.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Beertje

Nou Bram, dat klinkt goed. Ik zal even een setje vliegen voor je samen stellen zodat je voorlopig niet zonder zit. stuur mij maar even een pb-tje met je adres.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Bone F

Kadootje van Bram met kaart leuk hè.