Eerste vliegvis set, waar op te letten

Started by manuelwillems, March 05, 2017, 18:10:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

manuelwillems

Ik ben me aan het verdiepen in allerhande informatie over hengels enz, maar ik zie door de vele hengels en # ranges de vis niet meer. Hierdoor heb ik besloten om een set te gaan kopen, ready to fish zeg maar. Ik heb een budget tussen de 150 en 200 euro, en heb al enkele sets gezien van vision en orvis. Wie kan me iets aanraden, ik wil een beetje een allround set, om op een grindgat of om op de grensmaas te vissen.

Alvast hartelijk dank voor de info.

HappyFisherman

Aansluiten bij een vliegvisclub of naar een gerenommeerde winkelier gaan.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Scaramouche

#5/6, 9 voets medium action hengel, wf lijnen, floating en intermediate. Losse sinktip voor de diepe stukken. Veel allrounder dan dat wordt het niet. Vision heeft doorgaans een goede prijs/kwaliteitsverhouding. Maar niet zomaar een hengel kopen zonder er ook mee te hebben geworpen met een paar andere hengels voor de vergelijking. Tenzij je bewust nu een aankoop doet met de gedachte eerst maar eens een beetje te kijken of het wat voor je is en daarna gerichter op zoek te gaan naar wat goed bij je past. Dan is een set die aan het bovenstaande voldoet een prima start.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

OlafB

#3
Ik ben vorige maand ook begonnen met vliegvissen, heb een #5 9 voet hengeltje van AM gekocht, deze kan je ook in combinatie met reel+lijn en backing enzo kopen. Echt wel prima spullen! Heb er vorige week mijn eerste visjes op gevangen :) Iets van 140 euro en dan krijg je er ook nog wat leaders en vliegen bij volgensmij

Menno_siemensma

Quote from: manuelwillems on March 05, 2017, 18:10:26
Ik ben me aan het verdiepen in allerhande informatie over hengels enz, maar ik zie door de vele hengels en # ranges de vis niet meer. Hierdoor heb ik besloten om een set te gaan kopen, ready to fish zeg maar. Ik heb een budget tussen de 150 en 200 euro, en heb al enkele sets gezien van vision en orvis. Wie kan me iets aanraden, ik wil een beetje een allround set, om op een grindgat of om op de grensmaas te vissen.

Alvast hartelijk dank voor de info.
Op wat voor soorten, daar hangt het nogal vanaf, karper en snoek of andere grote vis wil je niet op minder dan een 7 hengel bevissen. Voorn en andere kleine witvis weer niet met een hele zware hengel dus iets van een 3 of 4. Een 5 is redelijk allround voor alles onder de 50cm, daarboven ga je toch snel wat zwaarder spul nodig hebben.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Gerrit59

Manuel,

In alle hierboven genoemde reacties zit wat in en ze zijn alleen maar goed bedoeld.
Ik sluit me echter bij Happy aan..... Waarom? Heb je al eens met een vliegenhengel geworpen onder het toeziend oog van een ervaren vliegvisser? Die je kan uitleggen wat je moet doen, maar vooral niet moet doen? Als dat niet zo is kun je de eigenschappen van een hengel niet beoordelen. Dus ook niet bepalen welke hengel bij jou past. De kans op een miskoop is dan groot. En dat is jammer omdat de schik er dan vrij gauw af is. Ik zou je adviseren om in je omgeving - eventueel via dit forum- je licht eens op te steken bij een ervaren vliegvisser. Je komt dan misschien ook in de gelegenheid om met verschillende hengels te werpen en je krijgt dan tips en adviezen waar je wat mee kunt. En ja.... nog beter is het om eens op bezoek te gaan bij een vliegvisclub. Ik heb er alleen maar mensen aan getroffen die je graag voort willen helpen. Als je er eenmaal mee besmet bent.....
Ik spreek uit ervaring. Ik heb me destijds direct bij een vereniging aangemeld en heb daar tot op heden alleen maar de voordelen van gezien. Het kan je in ieder geval een hoop geld en teleurstelling besparen!
Succes!


Gerrit

 

p.forel

Eigenschappen hengel kunnen vele na jaren nog niet juist beoordelen

En als je net begint maakt het niks uit waar je mee start.
echt slechte hengels worden er niet meer verkocht


de orvis ready to go zo als jij het noemt is gewoon goede start set


Hans-oet-remunj

Hallo

Valt allemaal wel mee, laat je niet gek maken.

Als je op de grensmaas of op een grindgat wil gaan vissen, klinkt alsof je in regio limburg zit.

Er zijn 4 vliegvis vereningingen in limburg  , daar kun je je licht eens gaan opsteken. De vereniging waar ik zit (Venlo) is blij met vers bloed.

En als je daar geen zin in hebt:

Als je klassiek wil vliegvissen op de grensmaas op alver of kopvoorn (droge vlieg / nymf), is een #6, 8-9 voet een mooi begin. In elk geval niet te kort, dan is menden op afstand wat lastiger, de maas is een groot water.  Met deze hengel kun je ook redelijk goed uit de voeten op evt forel/vlagzalm trips in ardennen / eifel

Als je met streamer op roofvis wil vissen (roofblei / snoekbaars / snoek), of met zware nymph op barbeel is een iets zwaardere hengel beter (#7/8), 9-10 voet.

Verder hoeft een redelijke hengel niet duur te zijn. Vanaf 30-50 euro kan er een hoop. 

De reel..... niet te veel geld aan uitgeven, hier zitten geen zalmen die in een tiental seconden 100 meter door de slip vliegen.... Hij moet qua formaat wel een beetje passen bij # van je hengel. kosten: 30 -40 euro?
De lijn..... om te beginnen  drijvend WF passend bij de gekozen hengel. Tegenwoordig kost een bruikbare instaplijn niet veel meer, 20 - 30 euro ?

Een setje kopen ? Geen idee, nooit gedaan. Zou ik zelf nooit doen ((vaak is het bagger). Voor < 150 euro kun je echt wel zelf iets bruikbaars bij elkaar zoeken. En echte bargains  kun je ook wel eens op e-bay ed vinden......

Suc6




Hans-oet-remunj

Quote from: p.forel on March 06, 2017, 18:06:36
Eigenschappen hengel kunnen vele na jaren nog niet juist beoordelen

En als je net begint maakt het niks uit waar je mee start.
echt slechte hengels worden er niet meer verkocht



::agree::

Gerrit59

Als we een beginnende vliegvisser zulke bagatelliserende 'tips' geven, wat moet deze dan?
Of ligt het aan mij.....

Gerrit

Marco B

Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!