Weekje er tussenuit.

Started by Jan Damman, September 21, 2015, 16:56:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hans-oet-remunj

tja. Ik wil niemand afschieten, maar ik ben het niet eens met de mentaliteit achter een aantal reacties.

Even voor de duidelijkheid, ik help mee in een VBC (visstand beheer commissie, gaat ook over loprecht en vergunningen), en zal dus zelf proberen me ze goed mogelijk aan de regels dienen te houden. Zeker geen bewuste overtredingen. En dat lukt heel aardig  :)

grootste probleem dat ik met dit onderwerp heb is dat het 'even zwartvissen' hier op het forum zo expliciet neergezet en geaccepteerd wordt.  Omdat iemand zo aardig is en geen vlieg kwaad doet.

In mijn regio hoor ik regelmatig over zwartvissers. Niet alleen polen, ook vliegvissers uit den lande.

Ik vroeg me af hoe vliegvissers op dit onderwerp zouden reageren.  De mail van Jan vormde een prima startpunt.
En ja, helaas wordt  een beeld dat ik langzaam kreeg hier idd wel bevestigd.

Grt
Hans




jur606

Ik denk dat het e.v.t begrip zwartvissen ook verschillende opgevat kan worden,
Zeker in nl (voor mij dan in roofvis seizoen)
heb je een vispas (vergunning)
En zelfs dan zet ik alle vis zoetwater terug (ook al ben en sta je in je recht op bepaalde vissen in bepaalde periode mee te nemen?)

Loop ik 100meter verder de ene kant op of 200 meter de andere kant had ik officieel 3 vergunningen nodig. (vind ik ook niet kunnen)

Als ik dan toevallig onbewust of bewust (zo goed lees ik mijn boekjes ook niet) in dat stuk vis ben ik officieel zwart visser.
en volgens de letter van de wet in overtreding en moet ik een hele dikke boete krijgen en veel zwaarder want volgens Hans stroop ik dan?

In het buitenland werkt het waarschijnlijk anders en Denemarken heb ik altijd vergunning Frankrijk soms wel soms niet licht eraan (en ja ook daar kan ik dan een boete krijgen) neem zelf het risico


Maar andere stelling dan als je in NL een vispas heb en je vist toevallig een slootje/meertje te ver
(zonder dat daar bordjes staan verboden of eigendom van) en je zet alles netjes terug als c&R visser vind je dan dat je in overtreding bent?
en dan
e.v.t. wel bewust?
Of e.v.t omdat je het echt niet wist?

Hans-oet-remunj

interessante bijdrage :)


Maar andere stelling dan als je in NL een vispas heb en je vist toevallig een slootje/meertje te ver
(zonder dat daar bordjes staan verboden of eigendom van) en je zet alles netjes terug als c&R visser vind je dan dat je in overtreding bent?
en dan
e.v.t. wel bewust?
Of e.v.t omdat je het echt niet wist?
[/quote]

Een vraag is

probeer je dit grijze gebied te vermijden of probeer je het juist te gebruiken

Hans-oet-remunj

o ja, over dat stropen

het was in duitsland nietwaar ? zou wel eens kunnen afhangen van het type water, zie hieronder...
(zo nu weer aan het werk anders moet ik straks te lang doorwerken...)

Fischwilderei ist nach § 293 des deutschen Strafgesetzbuches (StGB) die Verletzung eines fremden Fischereirechts oder Fischereiausübungsrechtes dadurch, dass jemand unberechtigt fischt oder eine Sache, die dem Fischereirecht unterliegt, sich zueignet, beschädigt oder zerstört. Sie wird mit Freiheitsstrafe bis zu zwei Jahren oder mit Geldstrafe bestraft.

Der Tatbestand der Fischwilderei stellt strafrechtlich eine dogmatische Besonderheit dar. Grundsätzlich definiert § 11 Nr. 6 StGB, dass das Unternehmen einer Tat deren Versuch und deren Vollendung umfasst. Als sogenanntem ,,unechtem Unternehmensdelikt" fehlt dem Tatbestand der Fischwilderei die Abgrenzung des Versuchs von der Vollendung der Tat. Auf den tatbestandlichen Erfolg (Fisch an der Angel) wird letztlich nicht abgestellt. Das bloße Hineinhalten einer Angel ins Wasser führt bereits zur Vollendung der Tat.

Die Fischwilderei trifft nur auf Fische in Gewässern zu, die herrenlos sind. Bei Privatgewässern und Teichen handelt es sich bei dem unerlaubten Fang von Fischen nicht um Fischwilderei, sondern um Diebstahl nach § 242 StGB. Die Tathandlung ist nicht allein gegen Fische gerichtet. Fische im Sinne des Fischereirechts sind auch Neunaugen, Krebse und Muscheln, in einigen Bundesländern zudem Fischnährtiere. Wer unter der Fischwilderei gefangene Fische ankauft und weiterveräußert, macht sich der Hehlerei nach § 259 StGB strafbar.

Für die Tatbestandsverwirklichung der Fischwilderei ist die Überschreitung von Fangquoten ausreichend, soweit diese gesetzlich geregelt sind.

Ein Strafantrag ist gemäß § 294 StGB erforderlich. Ferner können Angeln und andere Fischereigeräte nach § 295 StGB eingezogen werden.


marc

Hans,
Je hebt de langste  en den dikste .
Heiliger dan de paus .
Loop elders miereneuken man

Hans-oet-remunj

was het maar mieren neuken.

ik wil alleen maar aangeven dat je hiermee eigen ruiten ingooit, en daarmee ook die van anderen
als je meewerkt aan het organiseren van visserij kom je dit onderwerp vanzelf wel tegen ...vaker dan je lief is.

Al op diverse locaties in dld wil men de gast vliegvissers niet meer, of in elk geval
niet meer op de beste stukken. Bij mij in de buurt stoppen ook al een aantal boeren met verlenen van visrecht

Hier zit wel degelijk een spanningveld tav van naleven van regels zoals aangegeven.

Dat heeft verder niets van doen met al dan niet mercedes rijden.

Twan

Veel plezier Jan!!!!!

Laat die Hans maar lullen. Ik snap zijn punt wel maar ow ow ow, wat kan hij overdrijven/mieren neuken.

P.s. Ik denk dat Hans vaker moet gaan vissen, want blijkbaar heeft hij tijd teveel over.  ;D

maurice

Persoonlijk denk ik dat we het bijna allemaal wel eens hebben gedaan,
Het vissen zonder juiste vergunning.
Zou denk ik het zelfde als jan doen, na een lange rit ff ontspannen en helemaal top als het water voor je camper langs stroomt.
Gewoon ff een moment rust na al die stress op de weg.
Het is een persoonlijke keuze die je maakt en dan aanvaard je de risico's ook.

Jan nogmaals veel plezier en vang ze.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Kruijff

veel plezier Jan! En denk nog even na over het plaatsen van een verslag....je doet er een hoop mensen een plezier mee!
Gr Ed

Hans-oet-remunj

Quote from: Twan on September 23, 2015, 23:17:02
Veel plezier Jan!!!!!

Laat die Hans maar lullen. Ik snap zijn punt wel maar ow ow ow, wat kan hij overdrijven/mieren neuken.

P.s. Ik denk dat Hans vaker moet gaan vissen, want blijkbaar heeft hij tijd teveel over.  ;D

ja ja
wegwuiven  en gladstrijken

Twan

1) Zou jij zwartvissen goedkeuren als je in een VBC zit ? Die gaat over visstand beheerm looprechten enz ? Daar zie en hoor je consequenties van eea.

2) projecteer de tolerante nederlandse wet, afgestemd op wit  vist met beperkte straffen van dien niet op de situatie in het buitenland. In landen waar edelvis zit wil de wet nogal eens strenger zijn, en dat heeft een reden, ook ivm de organisatie aan de achterkant.

De mentaliteit op dit forum is nu even zoals die is, er is verschil van mening en verschil van inzicht. Zwartvissen is blijkbaar een grijs gebied. Helaas reageren jullie conform verwachting. Maar ik wou het toch eens even toetsen, zeg maar beeldvorming omtrend 'de vliegvis community' en regelgeving. 

Het zou wat mij betreft een verbetering zijn als er op dit forum geen illegale praktijken worden vermeldt. Ik weet niet of er iets over in de etiquette staat. Het zwartvis gebied wordt er alleen maar grijzer door. Jullie reacties spreken wat mij betreft wel boekdelen   ::)


Plantje

Ik volg dit topic nu al enkele dagen. En ik sta er ook erg dubbel in moet ik zeggen.

Ik snap heel goed wat Jan stelt: aankomen op bestemming. Even een lijntje strekken. Ach wat maakt het uit? Wie is er benadeeld? Het maakt inderdaad niets uit en er is niemand benadeeld. Het zag er allemaal wel ok uit denk ik. Het is niet bepaald dat je hier even snel in een vistrap met een zegen je pan vol vist! Ik moet toegeven dat ik het ook niet heel erg kan vinden. En ik zal ook heel eerlijk zijn dat als hier een verhaal stond van enkele Polen die met zijn drieën een hele dag zonder vergunning staan te vissen ik ook wel wat pittiger zou zijn geweest. Er is geen sprake van kwade bedoelingen; wel van bewust de regels overtreden.

En dan kom je bij de andere kant: Hans heeft zeker een punt. In wezen wordt de wet overtreden. En hier op het forum wordt dat in een grijs gebied geplaatst, terwijl het dat in wezen niet is. Het is hartstikke zwart-wit. Dat staat totaal los van of ik het erg vind of niet dat Jan even buiten de regels gegaan is. Echter, een grijs gebied is het niet.
En als we dit vergoeilijken....waar stopt het dan? Gaan we dan ook maar gewoon door met streameren in de gesloten aassoort periode? Vaak mag je snoek niet meenemen, maar daar zitten er toch hier en daar flink wat van. Je kunt beter een snoek dan een snoekbaars meenemen. Als je een vispas hebt en je bent in Zuid-Limburg kun je toch ook wel even in de Geul vissen? Je bent daar zoooooo weinig, dat die ene keer een uurtje of 2 in de Geul vissen de bijdrage die jij aan visbeheer doet wel compenseert! En zo zijn er natuurlijk wel meer voorbeelden te noemen. Wanneer moet het dan wel veroordeeld worden? En daarvoor hebben we regels en wetten: om die zaken wel zwart-wit te maken.

Op het roofvisforum zag ik ook iemand zijn beklag doen over de boete die hij had gekregen terwijl hij toch echt bewust de regels overtreden had en gepakt was. Gelukkig gaan we hier niet zo ver!

Misschien is de beste conclusie wel dat je het inderdaad niet zo zwart-wit moet nemen. Als je je er goed bij voelt en je wil een keer ergens vissen zonder dat je er de juiste vergunning voor hebt kun je die afweging zelf maken; we zijn allemaal grote jongens en meisjes hier. En dan misschien dat soort stukjes uit je verslagen hier op het forum laten.

Tenslotte wil ik met de moderator pet op graag nog toevoegen: hou het netjes! Dit is een prima discussie waarin mensen verschillende meningen hebben en dat mag. Het is wel een discussie die ook heel snel de verkeerde kant op kan gaan!

Hyppo

Met meer dan normale interesse heb ik bovenstaande discussie gevolgd. Zoals jullie wellicht weten vis ik veel in Duitsland. Heel veel zelfs. Ik doe dat omdat ik vliegvissen op stromend water erg leuk vind. En omdat ik denk dat forel zo'n beetje de mooiste sportvis is die je aan de vliegenhengel kunt vangen. Een vissoort die in Nederland helaas praktisch ontbreekt.

En ik doe dat in Duitsland om uiteenlopende redenen. Het is dichtbij, het aanbod aan forelwater is groot, de kwaliteit daarvan is doorgaans hoog, de prijzen zijn betaalbaar, de mensen zijn er beleefd en ze zijn behulpzaam en gastvrij.

Een groot deel van mijn vrije tijd besteed ik aan het vinden van nieuwe stekken. Tot nu toe heb ik er ongeveer 200 gevonden waarvan ik pakweg de helft heb bevist. Van die honderd beviste stekken heb ik er in het jonge verleden meer dan 80 gedeeld in boeken, in tijdschriften en op websites. Dat is het leuke aan vliegvissen: delen. Want niet iedereen heeft de mogelijkheid om zelf op zoek te gaan naar nieuwe stekken.

Bij mijn zoektocht(en) naar nieuw water schrijf ik regelmatig verenigingen en pachters aan met de vraag naar de mogelijkheid voor dagvergunningen. Opvallend is dat ik de laatste jaren steeds vaker geconfronteerd wordt met afwijzingen. Soms omdat de pacht verlopen is, maar meestal omdat de ervaringen met buitenlandse gasten verkeerd gevallen is. En dat laatste is een eufemisme voor zwartvissers of vissers die zich niet aan de regels houden.
Die regels zijn er niet voor niets. Waadverbod in het voorjaar bijvoorbeeld is ingesteld om vlagzalmbroed te beschermen. Maar ja, eind april is het vaak prachtig weer. Waarom dan niet gewaad? Die neiging kwam bij mij ook weleens op. Verboden te vissen met streamers? Welk kwaad doe je ermee? Toch maar niet doen. Verboden te vissen met verzwaarde nimfen? Ach, een goudkop is geen lood. Weerhaakloos? De lijst met ge- en verboden lijkt oneindig lang. En als Nederlander zijn we geneigd om over elk punt een discussie te voeren. Duitsers zijn aardig. Maar discussiëren? Niet dus.

Jan heeft waarschijnlijk gebruik gemaakt van mijn gedeelde kennis: hij is / was op weg naar de Mud, de Bilbach en de Saubach in het noorden van Bayern. Om daarna zijn trip af te sluiten aan de Sinn en de Schmale Sinn. Bestemmingen die ik uitgebreid beschreven heb in mijn jongste boek. Mooi viswater dat normaal gesproken garant staat voor fijne visdagen. Prima!

Iedereen maakt weleens de fout verder te vissen dan toegestaan is. Omdat de kaart niet duidelijk is. Of omdat een bord ontbreekt. Of omdat je staat te suffen. Een gemiddelde Duitse opzichter heeft daar geen probleem mee. Maar bewust vissen zonder vergunning is een andere zaak. Je loopt daarmee het risico op een vette bekeuring (of meer). Met dat laatste heb ik geen probleem. Dat doe je je zelf aan, (tot zover de vergelijking met te hard rijden). Maar als meer mensen dat doen dan is de kans groot dat de pachter stopt met het uitgeven van dagvergunningen. Of overweegt om überhaupt geen vergunningen uit te schrijven. En daarmee benadeel je anderen. Niet doen dus. En ook niet promoten. Gewoon je als gast gedragen zodat we ook gastvrij behandeld kunnen worden. En we kunnen blijven delen.

Zo, sorry voor dit lange verhaal. Ik wil niemand veroordelen, maar realiseer je wel wat de impact van je handelen kan zijn.
En verder ben ik razend benieuwd naar de resultaten van Jan. Dus kom maar op met je verslag!

pepertje

Jan veel plezier en ook ik zie graag je verslag komen.



vliegvissen is mooi en leuk iedereen doet het op zijn manier.
vissen is leuk maar moet geen verplichting worden ;)

jo flyfishing

Kijk, zo kan het ook uitgelegd worden dat iemand iets doet, waar hij in de meeste gevallen wel mee weg komt, maar eigenlijk niet mag, en ook niet aan te raden is (en waarom !).
Er is nog hoop.

Quote from: Hyppo on September 24, 2015, 12:42:51
Met meer dan normale interesse heb ik bovenstaande discussie gevolgd. Zoals jullie wellicht weten vis ik veel in Duitsland. Heel veel zelfs. Ik doe dat omdat ik vliegvissen op stromend water erg leuk vind. En omdat ik denk dat forel zo'n beetje de mooiste sportvis is die je aan de vliegenhengel kunt vangen. Een vissoort die in Nederland helaas praktisch ontbreekt.

En ik doe dat in Duitsland om uiteenlopende redenen. Het is dichtbij, het aanbod aan forelwater is groot, de kwaliteit daarvan is doorgaans hoog, de prijzen zijn betaalbaar, de mensen zijn er beleefd en ze zijn behulpzaam en gastvrij.

Een groot deel van mijn vrije tijd besteed ik aan het vinden van nieuwe stekken. Tot nu toe heb ik er ongeveer 200 gevonden waarvan ik pakweg de helft heb bevist. Van die honderd beviste stekken heb ik er in het jonge verleden meer dan 80 gedeeld in boeken, in tijdschriften en op websites. Dat is het leuke aan vliegvissen: delen. Want niet iedereen heeft de mogelijkheid om zelf op zoek te gaan naar nieuwe stekken.

Bij mijn zoektocht(en) naar nieuw water schrijf ik regelmatig verenigingen en pachters aan met de vraag naar de mogelijkheid voor dagvergunningen. Opvallend is dat ik de laatste jaren steeds vaker geconfronteerd wordt met afwijzingen. Soms omdat de pacht verlopen is, maar meestal omdat de ervaringen met buitenlandse gasten verkeerd gevallen is. En dat laatste is een eufemisme voor zwartvissers of vissers die zich niet aan de regels houden.
Die regels zijn er niet voor niets. Waadverbod in het voorjaar bijvoorbeeld is ingesteld om vlagzalmbroed te beschermen. Maar ja, eind april is het vaak prachtig weer. Waarom dan niet gewaad? Die neiging kwam bij mij ook weleens op. Verboden te vissen met streamers? Welk kwaad doe je ermee? Toch maar niet doen. Verboden te vissen met verzwaarde nimfen? Ach, een goudkop is geen lood. Weerhaakloos? De lijst met ge- en verboden lijkt oneindig lang. En als Nederlander zijn we geneigd om over elk punt een discussie te voeren. Duitsers zijn aardig. Maar discussiëren? Niet dus.

Jan heeft waarschijnlijk gebruik gemaakt van mijn gedeelde kennis: hij is / was op weg naar de Mud, de Bilbach en de Saubach in het noorden van Bayern. Om daarna zijn trip af te sluiten aan de Sinn en de Schmale Sinn. Bestemmingen die ik uitgebreid beschreven heb in mijn jongste boek. Mooi viswater dat normaal gesproken garant staat voor fijne visdagen. Prima!

Iedereen maakt weleens de fout verder te vissen dan toegestaan is. Omdat de kaart niet duidelijk is. Of omdat een bord ontbreekt. Of omdat je staat te suffen. Een gemiddelde Duitse opzichter heeft daar geen probleem mee. Maar bewust vissen zonder vergunning is een andere zaak. Je loopt daarmee het risico op een vette bekeuring (of meer). Met dat laatste heb ik geen probleem. Dat doe je je zelf aan, (tot zover de vergelijking met te hard rijden). Maar als meer mensen dat doen dan is de kans groot dat de pachter stopt met het uitgeven van dagvergunningen. Of overweegt om überhaupt geen vergunningen uit te schrijven. En daarmee benadeel je anderen. Niet doen dus. En ook niet promoten. Gewoon je als gast gedragen zodat we ook gastvrij behandeld kunnen worden. En we kunnen blijven delen.

Zo, sorry voor dit lange verhaal. Ik wil niemand veroordelen, maar realiseer je wel wat de impact van je handelen kan zijn.
En verder ben ik razend benieuwd naar de resultaten van Jan. Dus kom maar op met je verslag!
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

RiverHunter

Hyppo,
Bedankt voor de mooie bewoordingen, hopelijk wordt het voorbeeld opgevolgt.

Trouwens nog bedankt voor je info betreft de Lenne , bij Rockhausen; super.

Bedankt, gr, Ron-Or
'' Eventually, all things merge into One, and A River was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. Some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words and some of the words are theirs.

I am hauted by waters.'' -Norman Maclean-

maurice

Had Jan dit kunnen voorspellen had hij het nooit geplaatst.
Ondanks zijn vreugde over de vangst.

Mooi verwoord Hyppo.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

johan1965

Ik stel voor om dit topic te sluiten!! ::delete:: En een nieuw topic te starten over het 'grijze gebied' waar we het nu over hebben. Ik ken Jan niet persoonlijk, maar denk dat het een sportvisser in hart en nieren is, die geen 'vis' kwaad doet.

Ik snap het punt dat Hans maakt ook wel, maar niemand houd zich altijd aan de regels.

Ik zou zeggen  ::delete::

Gr. Johan



Hans-oet-remunj

#42
Quote from: johan1965 on September 24, 2015, 19:38:55
Ik stel voor om dit topic te sluiten!! ::delete:: En een nieuw topic te starten over het 'grijze gebied' waar we het nu over hebben. Ik ken Jan niet persoonlijk, maar denk dat het een sportvisser in hart en nieren is, die geen 'vis' kwaad doet.

Ik snap het punt dat Hans maakt ook wel, maar niemand houd zich altijd aan de regels.
Ik zou zeggen  ::delete::
Gr. Johan

::hulp::

nee niet deleten...  wel evt een andere thread of evt een puntje opnemen in de etiquette mocht dat er nog niet staan.  Je gaat toch niet over die mooie proza van  Hyppo heen walsen   ? :)

deleten doet de hoop vervliegen op een cultuuromslag, en dat zou naar mijn mening echt geen kwaad kunnen op dit forum.

Wat je hier toch allemaal kunt oproepen als je eens even aan de boom gaat rammelen  ::)

Het contrast is in elk geval erg groot tov de stellingname die ik in het (ook nog recente) verleden ervaren heb van zweedse, noorse en duitse vliegvissers. Toch een andere mentaliteit denk ik.











HappyFisherman

Wacht even hoor Hans. Nu ga je de reacties van 5 of 6 Nederlanders (en een Belg) gelijkstellen aan de algemene tendens onder vissers in NL. Niet juist en uiteraard bevestigd dit jouw gevoel waar je toch al naar op zoek was :) Je had je punt gemaakt, dan moet je het niet gaan uitwrijven tot een vage vlek ;)

Ik stap straks in de camper richting Eiffel en zal Jan wel even een draai om zijn oren geven (ik mis de FB duim in de emoticons ;D )
Vliegvissen is bevlogen vissen...

marc

Wie zonder zonde is werpe de eerste steen!!!!!!
Ikzelf zal zeker niet promoten om zwart te vissen,kan gebeuren maar dan moet je ook niet gaan zeveren over de gevolgen die je van vooraf bekend waren.
Hans heeft zeker een punt,doordrammen zal er spijtig genoeg niks aan veranderen.
Vind de mentaliteit in NL nog steeds beter dan hier,ook heel weinig kontrole en dan zijn de gevolgen wel te raden .
Grt Marc

Twan

Quote from: Hans-oet-remunj on September 24, 2015, 09:55:50
ja ja
wegwuiven  en gladstrijken

Twan

1) Zou jij zwartvissen goedkeuren als je in een VBC zit ? Die gaat over visstand beheerm looprechten enz ? Daar zie en hoor je consequenties van eea.

2) projecteer de tolerante nederlandse wet, afgestemd op wit  vist met beperkte straffen van dien niet op de situatie in het buitenland. In landen waar edelvis zit wil de wet nogal eens strenger zijn, en dat heeft een reden, ook ivm de organisatie aan de achterkant.

De mentaliteit op dit forum is nu even zoals die is, er is verschil van mening en verschil van inzicht. Zwartvissen is blijkbaar een grijs gebied. Helaas reageren jullie conform verwachting. Maar ik wou het toch eens even toetsen, zeg maar beeldvorming omtrend 'de vliegvis community' en regelgeving. 

Het zou wat mij betreft een verbetering zijn als er op dit forum geen illegale praktijken worden vermeldt. Ik weet niet of er iets over in de etiquette staat. Het zwartvis gebied wordt er alleen maar grijzer door. Jullie reacties spreken wat mij betreft wel boekdelen   ::)

Ik keur zwartvissen helemaal niet goed, des te meer controle, des te beter!! Maar ik kan me de situatie van Jan heel goed voorstellen.

Wij zien je verslag tegemoet Jan!

peter

Jan veel plezier en. Vangse

Laat die ene lullen een olifant heeft de grootste
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

Bone F


Arie de Vries

#48
@Jan Damman
Jan laat je niet gek maken, discussie hier gaat al helemaal niet meer over jou weekje weg. Wens je veel plezier de komende dagen en hoor later wel van je avonturen.
Groet, Arie

greg

Met volle verbazing volg ik dit topic, alsof je als lid van een VBC nooit eens over de streep gaat.

Echt ik kan me niet voorstellen dat je nooit buiten je boekje bent gegaan.

We worden belaagd met alledaagse leugens, de ene na de andere  (en die zijn niet alleen lid van een commissie), nee die bekleden een hele ander (voorbeeld)-functie.

Ik denk niet dat ik dit nader hoef uit te leggen  ;)

Waar kun je allemaal een probleem van maken zeg!

Heel erg jammer vindt ik het nu te lezen dat Jan zijn verhaal niet meer doet op dit forum  :(

Ik plaats niet zo heel veel berichten, maar gezien mijn kennis en inschatting van mensen heb ik een vermoeden dat Jan zijn hobby uitermate met veel enthousiasme uitoefent en niet eens heeft stil gestaan bij het idee dat hier zo op gereageerd zou worden.

Jammer.......veel succes daar en hoop je verslag toch nog eens te mogen lezen!