Wat niet te vergeten voor een week Kyll?

Started by Arie de Vries, September 11, 2014, 10:36:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arie de Vries

Als nog prille vliegvisser ga ik binnenkort een weekje vissen op de Kyll.
De Staatsvergunning voor Duitsland heb ik, maar wat mag ik voor zo'n week absoluut niet vergeten mee te nemen?
Welke # hengel?
Welke vliegen?
etc. etc.
ook verdere tips en truuks zijn van harte welkom
Ik hoor het wel.
Groet, Arie

BV

Arie,

Paar tips  hengel    #3 tot 6 kan , aangenaamste is net een 4 of 5

Het belangrijkste aan vangen is zoeken naar waar de vis in dat stuk zit.
Ik ben vorige week naar een voor mij nieuwe strekke op de Kyll in Murlenbach geweest (het stuk net stroomopwaarts van Murlenbach.
Op de strekke van 2km zat alle vis samen op een stuk van 200m lang.
Een wandeling langs de strekke vOOr het vissen voorkomt dat je de hele dag staat te werpen op een leeg stuk.
Ze gaan nu stilaan in wintermodus , dus zoek de diepe rustig stromende stukken.

Ga als nieuweling op de rivier niet 10 verschillende droge vliegen aanknopen, dat heeft geen zin, maar bind eerst een
een grijze of beige F-fly maat 16 of 18 aan en kam daar het stuk mee uit. (Dit is de vlieg waar je de grotere oudere en wijzere vis mee zal vangen.
Als je geen reactie krijgt :  een grote gele meivlieg  op haak 10. Daar bijten de gekke kleuters nu nog op , en kleine vis is vis.
In tegenstelling tot de Belgische rivieren wordt nu nog kleine forel uitgezet die de viandeurs niet mee mogen nemen.
Als je daar geen reactie op krijgt bind je de zware nimf of zware streamer (Nimf iets meer succe in het voorjaar , streamer iets meer succes in het najaar) er aan , en vang je klein en groot van op de bodem.  Een zware streamer of nimf : daarmee bedoel ik dat je er twee gewichtklasses nodig hebt , eentje met een tungsten goudkop 2,5mm (of gewone goudkop 3,5mm)  en een zelfde met tungsten 3,5mm (gewone goudkop  2x3,5mm).
Als het traagstromend water dieper is als je navel moet je de zwaarste gebruiken . Bind wat reserve , want je blijft wel eens aan de bodem haken , en dan zit je op de perfecte diepte (maximaal effectief nimfen kan tussen de 10 nimfen per dag tot 10 nimfen per uur kosten)

Altijd in deze volgorde een stek uit kammen.

Op dit moment van het seizoen : leaderpunt .10  want de vis heeft al wat lijn gezien.

Als je naar Murlenbach zou gaan ; laat maar weten , dan leg ik je tot op de meter uit waar ze zitten , want dat is de grote drempel.

Succes

Arie de Vries

Vraagje, de F Fly, heeft die nu wel of geen staart? Davie McPhail doet em voor met wat Coq de Leon fibers als staart, maar in de Fly tyers Bible  laten ze de staart weg. Ook de op deze vlieg lijkende Yellow Sally uit het boek Wondervliegen 2 van Leon Janssen heeft geen staart, net als de Nobody.
Groet, Arie

BV

Ik gebruik een F-fly in 16 of 18 als ik een kleine vlieg wil  en de staart maakt hem groter... dus voor mij geen staart

Arie de Vries

Dankjewel BV
Zonder staart is ie ook een stuk makkelijker
Groet, Arie

FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Arie de Vries

Gino
Dankjewel. Zien er beide bindbaar uit en de spullen heb ik er ook voor. Dus dat gaat zeker lukken.
Groet, Arie

Rinus van Belzen

Quote from: Arie de Vries on September 11, 2014, 19:56:10
Vraagje, de F Fly, heeft die nu wel of geen staart? Davie McPhail doet em voor met wat Coq de Leon fibers als staart, maar in de Fly tyers Bible  laten ze de staart weg. Ook de op deze vlieg lijkende Yellow Sally uit het boek Wondervliegen 2 van Leon Janssen heeft geen staart, net als de Nobody.

Arie,

De F-Fly wordt origineel gebonden zonder staart. Alleen een body van binddraad en een vleugeltje van cdc.

Gr, Rinus

Troutbuster

"Petri Heil"


Arie de Vries

Dank voor de antwoorden.
Mooi voorbeeld Jan, ga ik ook proberen
Groet, Arie

Arie de Vries

Eerste F fly's a la Troutbuster in de droogmolen

[attachment deleted by admin]
Groet, Arie

Troutbuster

Mooi Arie, maar...

Maak de lijfjes niet te dik!

Zorg ook voor voldoende ruimte tussen body en haakoog, anders wordt het een "gefrommel" met de CDC vleugel

Ik ben benieuwd naar het eind resultaat!

Succes en groet

Jan
"Petri Heil"


eendagsvlieg

Hoi Arie,

Op de naar Kyll. Vorig jaar toen ik de forellen mocht verleiden waren de klinkhamers en de Godhard Sedge goede vangers.
Dit was dan wel hartje zomer maar goed.

Vergeet een waadstok niet. Biedt je wel wat ongemak maar ook veel gemak ben ik achter gekomen.

Succes.

Eendagsvlieg

BV

Arie ,
Maak er ook een paar in het beige , zonder rood kontje.

Bij de minste zon zijn er ook altijd wat beige beestjes in de lucht.
Ik zou het lijfje ook maximaal Twee wikkelingen dik maken.
Het vernissen is mooi en duurzaam , maar ik doe het nooit.

Arie de Vries

Bij deze vijf F-Fly's
moet zeggen dat de kwaliteit van de foto behoorlijk tegenvalt.
Kan momenteel helaas niet gebruik maken van de spullen die ik gewend ben.
In het echt zien de vliegen er wel iets beter uit, het is een begin zal ik maar zeggen ::) :-[

[attachment deleted by admin]
Groet, Arie

FSCHAMP

Sommige zouden volgens mij wat meer CDC fibers mogen hebben, zeker als je de body aflakt, want dan worden ze zwaarder en  ze zouden wel eens kunnen zinken ipv te drijven, je kan dit uittesten door ze van zo'n 40 à 50 cm te laten vallen in een glas water. Als ze dan blijven drijven zijn ze ok.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Troutbuster

Ik denk dat ze niet drijven, tenminste niet lang!

Arie, gebruik dunnere binddraad!

Sheer 14/100 van Gordon Griffith, of "gewoon" Ubi 8/0 werkt prima

pak vervolgens 3 à 4 CDC veertjes en "match" de tips van de veertjes (de volle veer gebruiken en niet alleen de fibers van de schacht af halen!)

Vleugellengte ongeveer haaksteel, maar als je langer inzet, kan je na 2 à 3 niet té strakke slagen binddraad de vleugel gecontroleerd op lengte brengen.

Lukt dit niet lekker, dan inbinden met nét ff wat overlengte en trimmen langs duim en wijsvinger tot lengte gelijk met achterkant haakbocht/steellengte

wel de punten van de CDC veer gebruiken anders zijn de schachten te dik en ziet het er nog niet uit!

succes en maak er maar een paar, ik ben benieuwd

succes en groet

Jan
"Petri Heil"


Arie de Vries

Gino en Jan, dank voor het commentaar. In het echt lijkt het nog wel wat maar op de foto zie je de details en gebreken beter. Drijven doen ze niet. Zal op zoek naar dunner draad en meer veren gebruiken en het lijfje nog dunner proberen te maken. Dank voor de wijze raadgevingen
Groet, Arie

FSCHAMP

Geen probleem Arie, je kan er beter nu achter komen dat ze niet goed zijn dan dat je aan de waterkant staat en je vliegen niet drijven of niet lang genoeg drijven.

Zoals Jan zegt, je kan beter dunnere binddraad gebruiken (en slechts twee lagen binddraad leggen) en een 3 à 4-tal CDC veertjes. Ik zelf knip de punt uit de CDC veertjes. Ik kies voor een lengte van fibers langer dan de haak, waar ik het puntje uitgeknipt heb, ik leg vervolgens de veertjes met twee lusjes over de stammetjes vast en ik trek de veertjes zachtjes door de wikkelingen tot zover je een klikje voelt, dit betekent dat de stammetjes onder de draad doorgeschoven zijn. Vervolgens leg ik nog enkele extra wikkelingen en knip de overschot weg.  Vervolgens knip ik net als Jan de fibers gelijk ter hoogte van de haakbocht.

Ik wens je nog veel suc6 met het binden.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

BV

Arie,

effe doorzetten en dan komt het goed.
Ik weet niet welke haakmaat het is maar ik maak een F-fly ook nooit met een schuin verdikkend lichaam.
Gewoon dikke binddraad en twee lagen draad over elkaar , en na 3 jaar binden knip ik nog als mijn CDC op lengte.

Arie de Vries

Haakje #16 vind ik voorlopig klein zat BV, maar zoals jij het vertelt klinkt  het alweer een stuk simpeler. Om weer on topic te gaan, wat ik niet mag vergeten voor de Kyll is de bindkoffer  ;D
Groet, Arie

Arie de Vries

Allen, hartelijk dank voor de tips, de eerste dagen Kyll zijn alweer voorbij. De F fly is een succes. Vanavond nog maar weer een paar van binden voor rest van de week. De eerste 10 bruine forellen zijn gevangen. Morgen verder.
Groet, Arie

BV


Arie de Vries

Mooie week gehad BV,
Niet alleen om te vissen, maar morgenochtend alweer laatste visuurtjes op de Kyll. Zien wat het wordt.
Groet, Arie

Inderk

Quote from: Arie de Vries on September 19, 2014, 20:39:46
Mooie week gehad BV,
Niet alleen om te vissen, maar morgenochtend alweer laatste visuurtjes op de Kyll. Zien wat het wordt.
Zien wat het wordt? ..... KWW Kiek'n wat wordt!  :P
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit