Grote ruisers

Started by wh82, October 04, 2015, 21:28:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wh82

Weet iemand een leuke plek voor grote ruisers ergens op niet meer dan 3 kwartier rijden van H.I. Ambacht?

Vroeger liep er om de tuin van mijn ouders een sloot waar dikke ruisers zaten. Kan ik nu niet meer bij (je kunt er eigenlijk alleen vanuit de tuinen bij). In het Hitlandbos in Nieuwerkerk zaten ze ook. Nu nog niet geweest (moet je een aparte vergunning voor halen), weet niet of het nog zo is. Hier enigzins in de buurt is het me nog niet gelukt (nog niet vaak geprobeerd ook) maar de meeste ruisvoorns die ik tot nu toe gevangen heb komen niet over de 20 cm heen. Ik viste toen overigens eigenlijk altijd op zicht met droge vlieg. Daarvoor is t nu misschien niet t meest geschikte seizoen?

T is een kleine frustratie van me dat dat nog niet is gelukt, en heb er dan ook dringend behoefte aan om dat "op te lossen" ;)

wouter veuger

Ik ben niet bekend in jouw regio,maar mag zelf ook graag op grote ruisers vissen als de tijd er naar is.

Op de wateren waar ik vis is de beste tijd wel geweest,voor mij is de beste periode voor grote ruisers april/mei/juni.

weet wel dat die grote ruisers in de polders maar weinig meer voorkomen,daar is 20-25 cm idd al een beste maat.

Mijn advies zou zijn om ze op groter water te zoeken,vooral grote plassen met grote ondiepe stukken en plantengroei kunnen ze zitten/kun je ze vangen,maar nu het kouder gaat worden zullen ze wegtrekken naar diepere oorden en zijn ze nagenoeg onbevisbaar.

Dit jaar best wel weer wat mooie grote ruisers kunnen vangen met enkele vissen erbij van 35+ centimeter,bijna alles op de nimf,op de droge vlieg heb dit jaar weinig kunnen vangen doordat het voor mijn idee het hele voorjaar knetterhard heeft gewaaid...

Succes!

Peter68

Probeer eens op de Bernisse ik denk maximaal 45 minuten rijden van HI Ambacht.
Heb ik echt mooie Ruisvoorn gevangen tot 41 cm.
Moet eerlijk zijn vaak met de vlieg maar ook veel met de vlok en dan bedoel ik echt een grote vlok op
haakmaat twee.
Maar je moet er wel een beetje zoeken de zijkreken zijn het best.
Ik hoop dat je er wat wijzer van bent geworden.

Gr Peter

JB

Quote from: wh82 on October 04, 2015, 21:28:56
In het Hitlandbos in Nieuwerkerk zaten ze ook.
Wh82 , is dat het gedeelte tussen de golfbaan en Capelle ?
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

wh82

#4
Jep, en ook in de sloten tussen de 's Gravenweg en de Abraham van Rijckevorselweg (sorry haalde het door elkaar) in, tussen de weilanden, zat ook veel karper en snoek. Maargoed das war einmal, heb er minstens 15 maar waarschijnlijk 18 jaar niet gevist.
Hier: hier dus
Was een ware snoekhotspot. 1 keer werpen en raak.

wh82

Quote from: Peter68 on October 05, 2015, 17:59:39
Probeer eens op de Bernisse ik denk maximaal 45 minuten rijden van HI Ambacht.
Heb ik echt mooie Ruisvoorn gevangen tot 41 cm.
Moet eerlijk zijn vaak met de vlieg maar ook veel met de vlok en dan bedoel ik echt een grote vlok op
haakmaat twee.
Maar je moet er wel een beetje zoeken de zijkreken zijn het best.
Ik hoop dat je er wat wijzer van bent geworden.

Gr Peter

Thanks!! Ga ik zeker proberen.

wh82

Quote from: wouter veuger on October 04, 2015, 22:05:06
Ik ben niet bekend in jouw regio,maar mag zelf ook graag op grote ruisers vissen als de tijd er naar is.

Op de wateren waar ik vis is de beste tijd wel geweest,voor mij is de beste periode voor grote ruisers april/mei/juni.

weet wel dat die grote ruisers in de polders maar weinig meer voorkomen,daar is 20-25 cm idd al een beste maat.

Mijn advies zou zijn om ze op groter water te zoeken,vooral grote plassen met grote ondiepe stukken en plantengroei kunnen ze zitten/kun je ze vangen,maar nu het kouder gaat worden zullen ze wegtrekken naar diepere oorden en zijn ze nagenoeg onbevisbaar.

Dit jaar best wel weer wat mooie grote ruisers kunnen vangen met enkele vissen erbij van 35+ centimeter,bijna alles op de nimf,op de droge vlieg heb dit jaar weinig kunnen vangen doordat het voor mijn idee het hele voorjaar knetterhard heeft gewaaid...

Succes!
Ik ga misschien binnenkort eens op t Veluwemeer proberen, kom ik weleens in de buurt. Zal diep proberen verzwaarde nimf, nog tips voor welke? Red tag goudkop?

wouter veuger

Red tag goudkop zal prima werken al vis ik er zelf nooit mee eigenlijk.

Mijn favo ruisvoorn nimf zijn de goudkop hare's ear,en een hele simpele goudkopnimf met alleen een ruig gedubt lijf van zwarte dubbing en een koperdraad ribje. Haakmaten 10/12/14


Succes! Hoop dat je nog wat mooiers kan vangen ::agree::



henkverhaar

Quote from: wouter veuger on October 05, 2015, 21:35:26Mijn favo ruisvoorn nimf zijn de goudkop hare's ear,en een hele simpele goudkopnimf met alleen een ruig gedubt lijf van zwarte dubbing en een koperdraad ribje. Haakmaten 10/12/14

Anorexic 'poxy buzzer en killer bug (Sawyer style). En droog de split-thread Marc Petitjean CDC 'blob'...

Interesse in foto of video SbS's?

jo flyfishing

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

wh82

Quote from: henkverhaar on October 06, 2015, 08:15:17
Anorexic 'poxy buzzer en killer bug (Sawyer style). En droog de split-thread Marc Petitjean CDC 'blob'...

Interesse in foto of video SbS's?

Zeker geïntereseerd.

Droog kies ik zelf voor kleine bruine palmertjes bruin, red tag's, soms midges (gepriegel), adams, duns, mugjes. Haak tussen 14 en 20 (meestal 16/18). Dat deed ik tenminste tijdens mijn vorige vliegvissende periode. Zodoende heb ik die allemaal weer verzameld en geprobeerd. Heb ook wat kleine bruine sedges, doen t ook wel maar vaker missers door die harde haren en kleine bek volgens mij, grotere vis is de oplossing daarvoor ;)

Wat betreft nimfen/natte vliegen: Afgelopen zomer ving ik prima op een bootsmannetje/duikerwants maar dat zit natuurlijk weer redelijk dicht tegen droge vliegen aan qua diepte. Echt nimfen heb ik nauwelijks ervaring mee.

Afgelopen zaterdag helemaal geen stijgende vis gezien aan de Lek (uurtje of anderhalf), hoopte op winde en voorn. Daarom nimfjes (ook goudkop pheasant tail) maar niks.






wouter veuger

als het droog kan,is voor de ruisvoorn de palmer bij mij ook de eerste keuze,zwart en bruin op maatje 12/14 zijn echte killers...

andere abolute droge toppers voor de ruisers zijn bij mij de foam torretjes/miertjes.

@henk: je maakt prachtige sbs en ,dus die zijn altijd welkom ::goodjob::

Beertje

Ach, ik denk dat het in doorsnee niet zo veel uitmaakt wat voor vlieg je gebruikt, als je er maar vertrouwen in hebt. Zo gebruik ik veelal een glaskraaltjes nimf.Daar vertrouw ik op, omdat ik er bijna altijd vis meevang. Een uitzondering is; als er een hatch is van een bepaalde insect bijvoorbeeld: miertjes.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Peter68

Weet je wat ook goed werkt.
Kleine streamertjes haak 10 A 12 en kort gebonden dus materiaal niet te lang inbinden
achter de haakbocht.
Probeer maar eens pak je wel de grotere maar dat is geen probleem denk ik :D.
Werkt trouwens ook super op Winde .
Ben dit gaan proberen omdat ik regelmatig ruisvoorn ving met het ultralichte spinnen met spinnerblaadjes
van 15 a 20 mm.

wh82

Das ook een goede tip Peter! Ik herinner me dat mijn vader dat vroeger ook zij over ultralicht spinnen, klein spinnertje met parelmoer blaadje gebruikte hij.

Peter68

Klopt ik gebruik stompe terriblles spinners a la Schreiner vang er veel baars mee maar ook
regelmatig Ruisvoorn en echt niet alleen de grote hoor.
Soms visjes van 15 cm.
Maar je moet het echt eens proberen met een kort gebonden streamertje vang er zelfs Brasem mee.

Gr Peter

henkverhaar

Quote from: Beertje on October 06, 2015, 15:58:32
Ach, ik denk dat het in doorsnee niet zo veel uitmaakt wat voor vlieg je gebruikt, als je er maar vertrouwen in hebt.

Klopt. De beste vlieg is toch die die aan je tippet gebonden zit - da's namelijk de enige die in (of op) het water komt... Maar dat is een waarheid van dezelfde orde als: Waar zit de meeste vis? Tussen kop en staart...
;)

Ik zal mijn camera weer eens in de aanslag zetten. Begin ik denk ik maar eens met een killer bug.

RiverHunter

Bij jouw in de omtrek, heb je de meeste kans op een bak, gewoon opzoek gaan doen wij ook.
'' Eventually, all things merge into One, and A River was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. Some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words and some of the words are theirs.

I am hauted by waters.'' -Norman Maclean-

maurice

#18
forelvijver De Ruigenhoek zwemmen ook bakken van ruisers
::bbq:: ::proost:: ::proost::

wh82

Ik zag inderdaad dat die werden gevangen in de put&take.. maar ja om nou te gaan betalen om ruisvoorn te vissen ;)

@RiverHunter, bij mij in de omtrek, bedoel je dan in de rivieren? Ik ben op zoek geweest in polders maar de oogst was mager (klein). In de rivieren nog niet veel gedaan maar ik heb daar ook 0 ervaring dus dan tips over hoe en waar welkom..

pepertje

Gewoon met een PT #12 en gaan voor de ruisers, forel mooie bijvangst
vliegvissen is mooi en leuk iedereen doet het op zijn manier.
vissen is leuk maar moet geen verplichting worden ;)

wh82

Zaterdag iets groter water opgezocht in de polder en daar was t wel raak, groter, in ieder geval boven de 20 cm.
Hele vliegendoos geprobeerd en t was toch raak op een red tag goudkop. (altijd t zelfde liedje).