Niks vangen = balen?

Started by Gerrit72, February 08, 2013, 21:54:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72

Vliegvissen is zoveel meer dan vangen.
Een misschien afgezaagde kreet, maar
ik voel het wel helemaal zo.
Deze week heb ik 3x een poging gedaan
een snoek te haken. Ik heb echter geen
enkele actie gezien.

Toch heb ik me er elke keer goed bij gevoeld
en 'balen' is niet een keer bij me opgekomen.

Het werpen alleen al, de natuur en alles wat
bij vliegvissen komt kijken, maken het elke keer
weer geweldig.

Dus ondanks geen vis toch perfecte dagen  :),
met een heerlijke beleving.

Een paar plaatjes van deze week;



Omdat het 'taai' was, vooral de geijkte vaartjes opgezocht.
Heerlijk in de stilte op de Drentse prairie.



Geen snoek te zien, wel scholen kleine voorns.
Daarom met kleine streamertjes eronderdoor gevist
in de hoop een baars te haken.



Daar voor (in) die pijp, of bij de duiker MOET toch gewoon een
snoek liggen? Nou misschien wel, maar dan zonder honger.



Voor de diepere stekken, feeststreamers gemaakt met een
fish skull (met dank aan Johannes, thanx man!). Foto odk



Vandaag een doos visboeken opgehaald; oa zilver en goud uit plas
en polder (Onck & v Beurden), Flitsend Nylon (Schreiner), Vliegvissen
en vliegbinden 3 (Beet).



Grote verassing in de doos was; Das Jahjr Des Anglers van Slava
Stochl volgens het boek 'Meisterphotograph und Sportangler'.
Een boek met mega mooie grote platen uit vervlogen tijden.
Geweldig al dat mooie oude materiaal en sfeervolle platen.

Toevalligerwijs was de marktplaats aanbieder ook hengelbouwer.
Ik heb staan kwijlen van zijn arsenaal zelfgebouwde splitcane
hengels. Wat een vakmanschap!

Gaat om Jeroen van 'Vanwick Bamboo Rods'. Geweldige hengels,
maar voor jullie niet zichtbaar (hij heeft (nog) geen website).

Dus vliegvissen meer dan vangen?

Echt wel  :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

johannes

mooi je ze gekregen hebt volgens mij zit het koppie wel op z'n kop of zie ik dat mis

Gerrit72


Johannes, weer heel scherp :).
Daarom heb ik er 'foto odk' (op de kop) bijgezet.
Het is de bedoeling dat de haakpunt boven blijft.
Of dat ook zo gaat werken moet ik nog uitproberen.

Streamer ziet er niet echt uit, maar foto andersom helemaal niet.
Ben zelf erg overtuigd van de vangkracht, dan maar minder mooi
voor mijn oog ;)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

wouter veuger

mooie platen gerrit,en mooi beschreven...

ik denk dat als je er niet tegen kan om een paar keer niets te vangen,je er ook nog niet aan toe ben om te gaan vliegvissen.
ik ervaar het in ieder geval precies hetzelfde,tuurlijk vangen is altijd leuk,
maar ik vind het al zo machtig om lekker een ochtendje te kunnen werpen,ff het koppie leeg maken.thats it. ;)

Hilco

ik wil gewoon vis vangen  8)

vliegvisgek

mooi gerrit


maar ik wil ook vangen en dat gebeurd ook altijd hahaah 1 minimaal of soms veel maar ja forel putter he dan is het ook simpel  ;D ;D ;D ;D

Rene V.

Hallo Gerrit,

Mooi omschreven en mooie foto's uit het verre Drenthe.Niets vangen is inderdaad een onderdeel van vissen en vliegvissen.Heb je wel tijd om je streamer iedere keer op dezelfde plaats te laten landen,oefenen dus.Als de snoek dan los is kan je veel sneller reageren,zoals snoek op10 meter links of rechts van je,knal erheen en hangen ;D.

Groet Rene V.

GuusGeluk

Blanken hoort erbij... Soms blank je drie keer achter elkaar en de vijf keer daarop vang je iedere keer snoek(en)... Je kan er geen donder van zeggen, de vis moet er ook zin in hebben. Moet zeggen dat mijn plezier wel afneemt bij een paar sessies blanken.

Koen

Daar heb ik gelukkig geen last van. ik heb vertrouwen in de streamer die ik gebruik, dus ik weet dat ie kan vangen mochten ze er zin in hebben :)

maurice

niet mogen en of kunnen vissen dat is balen
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Hilco


johannes

zoals de streamer nu gebouwd is zal i waarschijnlijk niet op z'n kop gaan je zult dan ook je glitter en haar aan de onderkant van de haak binden. dan gaat i wel op z'n kop "zwemmen"


Gerrit72


@ vliegvisgek, nu doe je jezelf tekort, forelputtopper! Ik hoorde onlangs nog van iemand die jou bezig heeft gezien, dat je veel ervaring hebt en goed bezig bent (maar zelf wist ik dat natuurlijk al  ;)).
@ Rene V, je hebt gelijk en alleen het werpen en daarmee bezig zijn is al genieten  :)
@ Guus Geluk, jouw gevoel ken ik ook wel, maar ik ben blij verrast dat ik dit sinds ik met vliegvissen gestart ben, niet meer gevoeld heb.
@ Koen, thats the spirit  8)
@ Johannes, bedankt voor de tip! Ik bedacht het tijdens binden (wat impulsief). Ik ga ermee aan de slag, moet helemaal goed komen.
@ Maurice,  ::agree::, hoop dat je herstel snel gaat & idd ook ik leef met je mee!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Freek

#13
Ik ben het er helemaal mee eens, bij mij is het juist vaak niks vangen en die ene keer wel wat vangen... of de snoek bijt niet als ik gericht erop vis maar bijt wel als ik met 0.14mm fluorocarbon en een nimf of ministreamertje vis... dan heeft ie helaas altijd snel de lijn door :-\

ps. niet eens je travel hengel?:P daar ligt het vast aan haha!

Bekeerling

Ik baalde als karpervisser heel vaak wanneer ik na een blank naar huis ging.
Nu met vliegvissen heb ik het "fishing is just an excuse for being there" gevoel weer terug.
Uiteraard hoop ik goed te vangen zo nu en dan maar het is geen moeten meer.
Ook een genot om zelf weer een hoop te moeten ontdekken en leren, net als vroeger toen ik net begon met vissen en later toen ik begon te karperen. Die tijd had een enorme charme, tegenwoordig ligt alle info overal voor het oprapen hetgeen het pionieren niet ten goede komt. Ik ga dit jaar lekker met m'n waggie op pad en hopelijk een lading mooie wateren ontdekken.
Ik hoop alleen wel wat meer vliegvissers tegen te komen want hier in Ede is het niks wat vv-ers betreft.

Gerrit72



@ Freek, ik ga die travel maar eens optuigen, misschien helpt het  :)
(alhoewel, mn nwe Orvis heeft natuurlijk ook aandacht nodig).

@ Bekeerling, in mijn omgeving weet ik nu best wat vliegvissers te wonen (door het forum en Baggelhuizen).
Toch kom ik er nooit een vissend tegen (terwijl ik voor mijn werk half Drenthe door cross).
Aan de ene kant jammer, vliegvissers zijn mooi volk om mee te praten.
Aan de andere kant, je loopt elkaar hierdoor ook niet snel voor de voeten.
(wat met karperen mbt stekkenpezen en andere ergernis wel eens anders is) 
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Bekeerling

Ja je moet inderdaad maar net toevallig op dezelfde plek aan het vissen zijn op hetzelfde moment.
Praat me inderdaad niet van stekkenpezers, heb ik genoeg van gehad in m'n karper jaren, onbewust maar ook bewust  >:(
Ideale van vliegvissen is dat je zo lekker mobiel bent dus je bent zo weer op een andere stek  :)

Joost S.

Ik balen als ik blank? Nee, haha, dat zou wel heel arrogant zijn. Nee, nog totaal geen last van. Ik geniet alleen al van een "perfecte" worp.

De kick dat je beweging ziet richting je vlieg..... Maar.......net....niet.....

Dat is zo spannend en mooi. Dat had ik met korstvissen op karper ook. Dan baalde ik veel minder van een blank dat als je met 2 hengels in een stoel hangt, niks doet, en na 6 uur geen enkel piepje weer huiswaarts gaat.

Daar vond ik helemaal niks aan.  Altijd een penvisser geweest, liefst met de korst.

En vliegvissen is zo een beetje de overtreffende trap van korstvissen, dus al blank ik een hele week. Fantastisch gevist dan.


Hoop dat gevoel heel lang vast te houden. Puur genieten.