Orvis Clearwater #5, 9'

Started by Fly lunatic, November 27, 2012, 14:12:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fly lunatic

Is er iemand die ervaring heeft met de Orvis Clearwater #5, 9'?

Misschien hebben jullie nog tips voor soortgelijke hengels..... (niet te zwaar)

rena

#1
Quote from: Fly lunatic on November 27, 2012, 14:12:25
Is er iemand die ervaring heeft met de Orvis Clearwater #5, 9'?

Misschien hebben jullie nog tips voor soortgelijke hengels..... (niet te zwaar)

Ik heb een 8"6' in #5 full flex en is een fijne hengel, werpt relaxed en drilt heel erg voelbaar.
Je moet wel houden van de actie, die is zo diep dat je je werpstijl moet aanpassen.
De Clearwater gebruik ik voornamelijk als trainingshengel maar vis er vrij regelmatig mee.

Ervaring met andere flex factoren voor de Clearwater heb ik niet, wel met T3, Helios, Western, Henry's Fork.

Hoop dat je er wat aan hebt :)
Ik heb gevist met redelijk wat Orvis hengels dus als je vragen hebt....

Killer-Bug

Heb ooit een 8,6 #4  midflex gehad vond het wel een goede hengel .
Kon er ook wel wat afstand mee werpen enkel de kurk vond ik iets minder van kwaliteit dan ik gewoon ben van orvis .
8)
May you be in heaven half an hour before

the Devil knows you're dead.

(een oud Ierse  toost)

rena

Ik heb even gekeken naar het handvat van mijn Clearwater, dat is van prima kwaliteit.
Geen open stukken, geheel glad alleen niet heel mooi van structuur.


Fly lunatic

@rena Gaat dit over de nieuwe clearwater serie die in 2012 is uitgekomen of van een oudere serie?

Ik kan namelijk nergens iets vinden over de flex factoren van de nieuwe serie.

rena

Quote from: Fly lunatic on November 28, 2012, 11:16:28
@rena Gaat dit over de nieuwe clearwater serie die in 2012 is uitgekomen of van een oudere serie?

Ik kan namelijk nergens iets vinden over de flex factoren van de nieuwe serie.

Ik heb een model uit 2000.
Op de site van Orvis zie ik een vermelding van de flex index voor een 8"6' #5, dit is Tip 9,5.
Dit duidt er op dat dit model een "harde" oftewel "snelle" hengel is.
Voor de andere is dit niet opgegeven dus zul je moeten proef werpen en voelen of de hengel hengel voldoet aan wat je verwacht.

Voor het vissen met droge vliegen is het aan te bevelen om een "zachte" hengel (mid of full flex) te kiezen, dit vist delicater en beschermt je tippet.
Als je overwegend gaat nymphen en streameren is een relatief "harde" hengel een goede keuze vanwege het directe contact met de vlieg(en).
Met bovenstaande houd ik geen rekening met werpstijl en voorkeur en is geen regel!