OVM (Nieuw seizoen 2016-'17)

Started by Franky Boy, January 09, 2016, 14:53:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Franky Boy

Mooi Willem, dat je al zo lang in het Oostvoornsemeer vist.
Jammer dat je er nog niet met de vliegenhengel vist... Dat kan soms effectiever zijn dan de spinhengel.
Zeker, in de begintijd werden er ook veel botten gevangen. Misschien wel nog meer dan tegenwoordig.
Die zijn langzamerhand bijna allemaal verdwenen omdat er niet of nauwelijks natuurlijke voortplanting was.
Door de zoutwaterinlaat zijn er sinds 2008 weer botten (formaat 'postzegel') in het OVM gepompt, met alle gevolgen van dien.
Niet iedereen heeft een hekel aan die botten.
Ik ken ook (vlieg)vissers die er gericht op vissen.  ::wtf::

willem

Die effectiviteit heb ik nog niet gezien, ik was die gast die er 11 ving in terwijl de vliegvissers alleen aan het foeteren waren. Mijn laatste BB sessie was eigenlijk hetzelfde verhaal, 4 botten, 2 regenboog (jes), 1 bruine van tegen de 60 cm, 4 saibling. Ik heb 1 vliegvisser 2 visjes zien vangen, ook vanuit de BB. Aankomende week ga ik een setje ophalen voor het OVM, gekregen van een klant van mij. Moet wel even een paar lesjes nemen, zeker om met mijn schouder blessure toch een beetje fatsoenlijk te kunnen werpen.

willem

guidogast

Gisteren van 16:30-21:30 gevist met twee man, geen teken van leven...de forel zit diep en zal wel apathisch liggen wachten op beter weer. Tijdens de schemer nog wel een mooie bot gevangen in een doorgang, toch nog even leuk.
::agree::

Scaramouche

Vanmiddag even kunnen vissen op het OVM. score: 2 botten en nog een paar aanbeten van ook waarschijnlijk botten. Geen forel zien draaien. Twee andere vissers een blank.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Franky Boy

Scaramouche: Van de kant (incl. dammetjes) of vanuit een (belly)boot?

MarcelN

Ik denk vanaf de dammen, daar was ik de dag ervoor en had er 4 (botten) en wat flinke aanbeten gemist.
De botten zijn nu duidelijk sterker dan een paar weken terug, toen leek het of je wier eraan had, nu heb je er weer lol van.
Zag nog wel een forel tailen 2e dam NW 1e buitenbocht op het meer zelf dus.

Menno_siemensma

#456
Quote from: MarcelN on May 13, 2017, 12:17:22
Ik denk vanaf de dammen, daar was ik de dag ervoor en had er 4 (botten) en wat flinke aanbeten gemist.
De botten zijn nu duidelijk sterker dan een paar weken terug, toen leek het of je wier eraan had, nu heb je er weer lol van.
Zag nog wel een forel tailen 2e dam NW 1e buitenbocht op het meer zelf dus.
Hoe is het met de waterkwaliteit? nog erg troebel? veel kwalletjes of is dat ook al weer afgenomen?

Mocht er iemand in de week van 22-27 mei nog een keer gaan vissen (zonder bb) dan even berichtje hier achterlaten of prive berichtje sturen, dan kunnen we even kijken of we samen kunnen gaan vissen. Ik sta dan een weekje op de camping daar :)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Scaramouche

vanaf de dammetjes inderdaad, bij de doorgangen. water is helder (maar niet glashelder). Hier en daar flinke plukken draadalg. De visdiefjes en kokmeeuwen waren bezig om speldaas te vangen langs de dammetjes, en dat lukte ze goed, je zag ze regelmatig met een visje wegvliegen.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

wh82

Sinds de oostenwind een paar weken geleden kwam is t minder geweest. Wind is pas deze week gedraaid naar W-ZW. Hoop dat t een positief effect heeft maar zal wel even duren. Bibio's zat pas maar met die oostenwind kwamen ze niet op t water.

guidogast

Menno, al iets gevangen op het OVM? Ik had zondagavond een beekforel van 47 cm en voor het eerst een haring, op een streamer van zo'n 5 cm, grappig.
::agree::

wh82

Leuk, als je haring vangt wordt t weer interessant :D

Menno_siemensma

Vanaf de loswal bij de meerpalen en en al wier troep, met moeite een botje kunnen vangen. Is nu west/ noordwest maar ik heb niks gezien moet ik zeggen op een paar deurmatten van botten na.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

guidogast

Menno heb je mijn persoonlijk bericht gezien?
::agree::

Menno_siemensma

Quote from: guidogast on May 24, 2017, 22:52:31
Menno heb je mijn persoonlijk bericht gezien?
ja, ik heb ook meer actie gezien in de avond maar zelfs dan zit je met het wier.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

guidogast

Klopt, maar er zijn wel wat plekken waar het wier iets minder is, en met een drijflijn trek ik m'n streamertje steeds weer ff omhoog, en tot slot eerder /verder uit de kant m'n streamer uit het water trekken om opnieuw in te werpen, heb ik weinig last van het wier.
::agree::

Franky Boy

Bob Mihaylov meldde zojuist op Facebook met een fotoreportage dat hij vanuit de bellyboot aan een shad een paar Elzasser saiblingen had gevangen en een PR Bruine forel van 74 cm. (!)
Maar nog belangrijker was zijn waarneming dat hij zelfs aan de oppervlakte zwemmende zagertjes zag.
Die grote bruine forel spuugde na de vangst ook zonder problemen een HANDVOL zagertjes (max. 4 cm) uit.
Belangrijk om te weten op de monitoringsdag.

guidogast

Die minizagertjes zag ik ook zwemmen 's avonds langs de dammetjes, maf gezicht! Ze zwemmen vrij rap en met een continue snelheid, niet schoksgewijs zoals visjes. Imitatie zagertjes met continue snelheid binnenvissen ipv met rukjes binnen strippen lijkt me het proberen waard, strak langs de dammetjes maar dus ook wel in open water. Mijn indruk is dat de hoeveelheid kwalletjes trouwens al aan het afnemen is.
::agree::

Menno_siemensma

Daarentegen de hoeveelheid wier plakkaten die rond drijven des te meer... Ik verwacht weinig vis van de kant, wellicht wel uit de bv...
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Menno_siemensma

Beetje zoals verwacht met de wind en mooie weer was het niet echt denderend weer voor ovm forel. Regular Alex de Roon had als enige 2 bruine forel kunnen pakken, de rest had of wel botten gevangen of wel bot gevangen...  ;D

Was wel gezellig met een kleine groep maar heel erg warm! Wellicht is het handiger om die monitoringsdag eerder in het jaar te doen zodat je in ieder geval minder last van wier hebt?
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Joost S.

#469
Kan je nu ook gewoon met waadschoenen en korte broek gaan waden richting dammetjes? Of is dat veel te koud? En, maar dit kan ik vast ergens opzoeken, tot hoe laat mag je daar vissen, zonsondergang of een vaste tijd?

Franky Boy

Beste Joost,
Als je alleen naar de dammetjes waadt, is het wel te doen.
Geen mobiele telefoon of elektronische autosleutels in je broekzakken!
Maar er heerst momenteel al blauwalg in het OVM en daar kun je een nare uitslag van krijgen. Even met je hand in het water om de vis te pakken, is niet erg, maar je hele been onderdompelen is weer wat anders... :(

guidogast

En als het goed is mag je op het OVM net als op de meeste wateren in NL van één uur voor zonsopgang tot twee uur na zonsondergang vissen.
::agree::

Joost S.

Ok, dank u heren,  ::goodjob::.

zeeforel

Vandaag na 2 uurtjes blanken op zeebaars ook nog even OVM aangedaan. Ook hier 2 uurtjes bij Slag Baartman.

Helaas geen enkele aanbeet. Ook geen vis zien draaien oid. Helemaal niets. Wel paar botten gezien en natuurlijk veel mini aasvisjes.

Was er van ca 11.00 tot 13.00 uur. Natuurlijk geen beste tijd. Stond ook een pittig windje.

De vele waterplanten zijn wel irritant.

Wellicht volgende keer maar weer eens met belly.

Anderen meer geluk dezer dagen of mijden jullie OVM?

Menno_siemensma

Quote from: zeeforel on July 27, 2017, 17:20:21
Vandaag na 2 uurtjes blanken op zeebaars ook nog even OVM aangedaan. Ook hier 2 uurtjes bij Slag Baartman.

Helaas geen enkele aanbeet. Ook geen vis zien draaien oid. Helemaal niets. Wel paar botten gezien en natuurlijk veel mini aasvisjes.

Was er van ca 11.00 tot 13.00 uur. Natuurlijk geen beste tijd. Stond ook een pittig windje.

De vele waterplanten zijn wel irritant.

Wellicht volgende keer maar weer eens met belly.

Anderen meer geluk dezer dagen of mijden jullie OVM?
Ik kom er niet eerder daar in de buurt dan ergens eind sept/okt, voornamelijk door geen tijd om 3,5 uur erheen te reizen en ook weinig zin om er nu te gaan vissen, veel wier, matige waterkwaliteit en temperatuur van water. Ik ga er in ieder geval niet meer na maart vissen ivm die wierbende.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.