Onderhoud hengel

Started by Sjef, July 03, 2013, 16:44:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sjef

Ik heb een gebruikte hengel gekocht, een grafite III. De lak is nogal dof als ik het vergelijk met mijn andere. Wat kan ik daar aan doen?
Schuren en opnieuw lakken lijkt me geen optie (heb ik in het verleden al eens geprobeerd, krijg het niet strak). Bestaat hengelwas nog?

kortom, wie een idee heeft graag!
Sjef

Heintje Davids

Vroeger gebruikte ik gewone autowas. Tegenwoordig doe ik er niets meer aan en laat het zoals het is: had ie maar geen hengel moeten worden!

Wiel Sloveniƫ

Ik ken een "purist" die zijn nieuwe hengels met fijne staalwol schuurt om de glans er af te halen, zou volgens hem meer vis opleveren............... ;)

Sjef

LOL, ik ga voor de autowas in plaats van het schuurmiddel. Beiden dank voor de reactie.

HappyFisherman

Heintje houdt tegenwoordig meer van poetsen bakken dan van poetsen  :P
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hans-oet-remunj

Quote from: Wiel Sloveniƫ on July 03, 2013, 17:54:07
Ik ken een "purist" die zijn nieuwe hengels met fijne staalwol schuurt om de glans er af te halen, zou volgens hem meer vis opleveren............... ;)
Yep je zult maar 2 dagen met een zware rugzak door het nieuwzeelandse oerwoud  hebben lopen zeulen, de forel van je leven zien en die missen omdat die schrikt van de reflecties van de knallende zon op je hengel...

Goeie tip voor  spooky trout  ;)

Beertje

Toch vind ik dat waxen of een beetje siliconen spray niet zo slecht.Het helpt n.l. voorkomen dat de lijn (als hij nat is) plakt aan de hengel.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

catchem

Ik heb ook een voorkeur voor doffe hengels, maar om ze op te schuren vind ik te ver gaan. Als ik mijn lijn ingevet heb ga ik met hetzelfde doekje ook even over de ogen van de hengel, glijdt de lijn er net iets beter door volgens mij.

Rick

Ik gebruik voor serieus gebruikte hengels het 3 stappen plan van Meguiars..   Dit is inderdaad ook een wax, voorafgaand eerst paint cleaner, daarna een polish en tenslotte carnauba wax... 
Je bent met een karperhengel ongeveer 20 minuten zoet voor de hele behandeling maar je kent 'm niet meer terug..
Ik kocht laatst een penhengel van ongeveer 25 jaar oud, nooit wat aan gedaan.  Veel oppervlakkige krasjes, dof en vies.  Na het kurken handvat met jif en een schuurspons gedaan te hebben de hele lak behandeling gedaan.  De hengel is nu makkelijk te verkopen voor het dubbele...
Of je een glimmende hengel wilt is natuurlijk vraag 2...