Vissen met de nimph

Started by JurjenF, November 14, 2012, 20:55:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JurjenF

 ::new:: Dus....ik heb bij 'Muddler een aantal vliegen (meest droge) aangeschaft alsmede een paar nimphen. O.a. de Olive Hare's Ear Nymph, Black&Silver Zulu (zal ik die meenemen naar Zuid Afrika of krijg ik dan problemen ::)) en Prince Nimph. Nu ben ik vanmiddag er eens mee op pad gegaan maar....ze willen niet zinken :-\? Ik gebruik een tapered leader 5x (dacht 17,5/00) omdat de kans op vastzitten er wel is. Behalve als de vlieg de bodem niet kan bereiken (of zelfs 1/2 water niet). Kortom :  ::hulp::
Fishing is cheaper than therapy

Hilco

sommige vliegen zijn ook niet bedoeld om te zinken maar net onder het oppervlak  te "zweven"

in een Hare's ear nimf word wel een stukje lood mee gebonden opdat hij zinkt.
Ook wordt gebruik hemaakt van metalen (blinkende) kraaltjes om de boel te laten zinken .

ook nog een optie is om een lijn of leader te gebruiken die zinkt.......

denk dat je nog wat specifiek zinkende insecten moet aanschafen.....( mail Muddler die zoekt het wel voor je bij elkaar)

rena

Voor het vissen met de nymph kun je het beste een dunne tippet gebruiken, bv 0.12 of 0.14.
De nymph komt dan makkelijker op diepte.

Wel is het zo dat je verzwaarde nymphen moet gebruiken naar omstandigheden.
In stromend water moeten ze vaak relatief zwaar zijn om de stroming de baas te kunnen.
Op stilstaand water hebben ze de tijd om te zinken en vissen ze de hogere waterlagen af.

Je kunt bijvoorbeeld kneedbaar tungsten aan de tippet vastzetten zodat de nymphen beter zinken.

Verder is het vooral experimenteren, het duurt even voordat je de juiste methode hebt gevonden die voor jou werkt.

JurjenF

Ik had net al effies gekeken op hun site en ga maar wat goudkopjes bestellen. Ik heb ook wel 12/00 leaders dus ga ik de dikkere even wisselen. Dacht ook aan een klein loodje op de leader. Dicht bij de nimph of juist er wat vanaf? Voorlopig ga ik idd maar eens eea uitproberen, het is er nu mooi weer voor.
Fishing is cheaper than therapy

rena

Wat ook belangrijk is de lengte van je leader en tippet, ongeveer 2 x de waterdiepte is een vuistregel.

Gert

Voor het mooie werpen is een tapered leader wel aan te raden, maar voor het vissen met nimfen kun je beter gewoon een stuk tippetmateriaal (eventueel nog verlopend in dikte, bijvoorbeeld 1,5 meter 0,20 en 1 meter 0,12 mm) aan je vliegenlijn knopen. Of als je wel die leader eraan hebt zitten omdat je wilt afwisselen tussen droge vlieg en nimf, aan je leader een stuk 0,12 of zo knopen.

En die prince nimf, is die met koperdraad? Die zou in ieder geval moeten zinken.

Pas op met een loodhageltje op je tippet knijpen. Ten eerste: als je die te vast knijpt beschadigt je lijn, en ten tweede: ze worden nogal eens gelanceerd tijdens een worp, en dat wil je niet tegen je kop, auto, raam etc. hebben, en ook niet tegen die van iemand anders. ;) Maar het KAN wel. Als je met je nimf op de bodem wilt vissen, is het het beste om achter je nimf nog een stuk lijn over te hebben, en daar een lusje in te knopen waar je het loodje in knijpt en vervolgens het lusje aantrekt.
Maar dat is meer voor op de snelstromende riviertjes.

Groet,
Gert

Rossie69

tungsten nimfen of verzwaarde nimfen,die moet je hebben en wat zullu betreft gewoon eraan knuppen als droppertje mischien als je genoeg zinkvermogen hebt.

anders vreten ze jou wel mischien op ;)

Hans van Muddler even mailen,en dan vertellen wat je van plan bent,dan zal het wel goed komen.