lijn plakt

Started by merijn1982, March 16, 2014, 09:17:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

merijn1982

Gister even wezen vissen met de #2 alleen merkte ik in verloop van tijd dat mijn lijn aan de hengel ging plakken. Dit gebeurd dan ergens op de hengel tussen de ogen. Ik had dit al wel eens eerder gehad maar stoorde me er gister mateloos aan. Lijn schoot niet tot amper tijdens het werpen en bij binnenstrippen ging het een stuk zwaarder en mis je het gevoel.. iemand eem idee hoe dit kan/voorkomen kan worden??
Tight lines!!

weerwolf

gewoon ff de hengel met lijnvet insmeren maar nog mooier is thuis de hengel in de autowas zetten dan ben je er weer een poos van af.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

defan

Misschien je lijn is goed proper maken , ik week ze altijd in warm water met bruine zeep , reinig ze dan grondig en wrijf ze goed droog .
Ik vet alleen de 1ste meter v/d lijn, aan de rest van de lijn wordt bij mij niks gesmeerd.
Of mss, is je lijn toch wat te licht voor de hengel.

Beertje

Quote from: weerwolf on March 16, 2014, 11:14:02
gewoon ff de hengel met lijnvet insmeren maar nog mooier is thuis de hengel in de autowas zetten dan ben je er weer een poos van af.
In de autowas zetten zou ik niet doen, er zit n.l. een fijne polijst (schuur) poeder in.Beter is : kokpit spray. Wel eerst je hengel goed schoonmaken.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

weerwolf

Uhuh............ja ja. schuur poeder in autowas.................en toch gaat je auto glimmen. feestje gehad gisteravond? straks vertel je me dat er brillo schuursponjes in zitten en dat de kabouters die gebruiken ;-)

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Beertje

Quote from: weerwolf on March 16, 2014, 14:12:25
Uhuh............ja ja. schuur poeder in autowas.................en toch gaat je auto glimmen. feestje gehad gisteravond? straks vertel je me dat er brillo schuursponjes in zitten en dat de kabouters die gebruiken ;-)
'
Wat dacht je waarom je auto gaat glimmen door het [poetsen? antw: door het polijstpoeder in de autopoets. Het polijstpoeder haalt tijdens het poetsen een dun laagje geoxideerde verf en vuil van je auto en  daar door glimt hij weer.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Heintje Davids

Wanneer je lijn zo vast aan je hengel plakt dat ie vrijwel niet meer weg te schieten is en dat je het zelfs merkt bij het strippen dan zou je toch veel eerder denken dat je gewoon een oogje vergeten bent bij het optuigen. Misschien een feestje gehad gisteren?

Wader

Het fenomeen dat Merijn beschrijft herken ik ook wel.
Heb het idee dat dit met name veroorzaakt wordt door het "vlies" (organisch vuil?) dat je soms op het water ziet drijven.
Dat spul kleeft aan je lijn vast en je lijn daarmee aan de hengel.

merijn1982

Haha heintje! Geen feestje gehad hoor. Denk eerder dat het vuil op het water er mee te maken had. Lag wel een filmpje op.. zal iig de hengel met cockpitspray schoonmaken just to be sure.

Tight lines!!

Erwin

Quote from: Beertje on March 16, 2014, 14:41:53
'
Wat dacht je waarom je auto gaat glimmen door het [poetsen? antw: door het polijstpoeder in de autopoets. Het polijstpoeder haalt tijdens het poetsen een dun laagje geoxideerde verf en vuil van je auto en  daar door glimt hij weer.

Bedoel je niet commandant? Daar zit inderdaad een polijstmiddel in. In autowas volgens mij gewoon 'was'. Dat glimt van nature.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

sexyloops

misschien je eigen eens verdiepen in polijsten en waxen   kom je er van zelf achter hoe het wel zit

Erwin

#11
Juist.
fabeltje 5: Waxen en polijsten zijn hetzelfde

Niet alleen reinigen en wassen zijn verschillende handelingen. Ook tussen waxen en polijsten zit een verschil. Met het polijsten van de lak van uw auto brengt u de hoogglans van de lak weer terug. Met het zeer fijne schuurmiddel in het polijstmiddel haalt u als het ware een stukje van de lak af zodat kleine krasjes verdwijnen en de glans weer terug komt. Met waxen brengt u een beschermend laagje aan op de lak. Goedkopere wax producten gebruiken hier siliconen en harsachtige substanties voor. Sorry dus voor alle mensen die dachten dat waxen de mooie glans terug brengt. Dit is niet het geval.
Echter, er zijn wassen die beide combineren.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Beertje

Commandant is een echt polijst middel.Hiermee kun je verweerde lakken herstellen. Maar in het beroemde en veel gebruikte  turtle wax zit een fijne polijst poeder.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gert

Turtle Wax is een merk, net als Commandant, die allebei ik weet niet hoeveel producten op de markt brengen.
Zit polijstspul bij, maar ook was. Keus genoeg dus ;)
Maar ik zou gewoon bijenwas nemen, heeft het toch nog een beetje met vliegvissen te maken....